وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

در سوگ دختر علامه جعفری و همسر دکتر صدوقی سها

در سوگ دختر علامه جعفری و همسر دکتر صدوقی سها

به گزارش عقاب نیوز، مجلس یادبود بانوی بافضیل سرکار خانم فریده جعفری یگانه، دختر علامه محمد تقی جعفری و همسر استاد دانشمند و حکیم فرزانه دکتر منوچهر صدوقی سها روز پنجشنبه ۱۶ شهریور/ سنبله در مسجد نور در تهران برگزار شد. در این مجلس بزرگان علم و ادب از جمله استادان نامدار پروفسور سیدحسن امین، دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی، دکتر مهدی گلشنی، دکتر غلامرضا اعوانی، دکتر غلامعلی رجایی، دکتر محسن دریا بیگی، استاد سهیل محمودی و تعدادی از روحانیون، فرهیختگان، استادان، دانشجویان و طلاب حضور داشتند. از جمله شخصیت های روحانی  سرشناس حاضر در این مجلس یادبود، حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمود مرعشی نجفی (فرزند آیت الله سید شهاب الدین مرعشی نجفی)، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدحسین شیرازی ( فرزند آبت الله سید رضی شیرازی) ، حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید امیرمهدی امین (فرزند آیت الله سیدمحمد  امین خراسانی), حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهادی خامنه‌ای و حجت الاسلام و المسلمین فاضلی بودند.
در این مجلس پروفسور حسن امین، فیلسوف، حقوقدان و چهره بین المللی به عنوان همدرس قدیمی استاد صدوقی سها در فلسفه و حقوق، خطابه کوتاه و موثری ایراد و ضمن ان مصیبت وارده را به استاد منوچهر صدوقی سها و بیت علامه محمد تقی جعفری  تسلیت گفت. همچنین چهره دیگر بین المللی استاد دکتر سیدحسین نصر فیلسوف و حکیم بلندپایه معاصر مقیم آمریکا و استاد بازنشسته دانشگاه جورج واشنگتن، پیام تسلیتی فرستاده  و این حادثه مولمه را به دکتر صدوقی سها و خانواده علامه جعفری تسلیت گفته بود.
پروفسور سیدحسن امین در سخنان خود اظهار داشت که وی از سال ۱۳۴۶ یعنی از پنجاه و شش سال قبل همراه و همگام استاد صدوقی سها به تحصیل فلسفه در حوزه تهران شروع کرده و در ملازمت ایشان محضر اساتیدی مانند حاج آقا یحیی عبادی طالقانی، علامه سید محمدکاظم عصار، آیت الله رفیعی قزوینی، حکیم شیرازی، استاد دکتر مهدی حایری یزدی و دیگران را درک کرده است و در طول این مدت دراز بیش از نیم قرن از این دوست دانا و شخصیت بارز علمی دکتر صدوقی  سها با تخصص در فلسفه و عرفان و تاریخ فلسفه و علم حقوق، حتی ترک اولی هم مشاهده نکرده است.
پروفسور امین در خاتمه سخنرانی افزود که  توفیقات علمی و عملی  استاد صدوقی سها تا حد زیادی مدیون و مرهون زحمات طاقت فرسا و حمایت بی دریغ همسر بزرگوارش بانو فریده جعفری یگانه، دختر گرامی علامه محمد تقی جعفری بوده است؛ چنان که همیشه ثابت شده است که پشت سر هر مرد موفقی یک زن حمایتگر و ایثارگر است که با تدبیر منزل و ایجاد یک فضای مناسب‌ آرام خانوادگی، فرصت و اجازه می دهد چنین مردان دانشمند و اندیشمندی در  اشتغالات علمی و پژوهشی خود غرق شود و در استنتاج و تتبع خود  به کمال مطلوب دست یابند.
امین در پایان نتیجه گیری کرد که ما باید هم قدر دان علم و دانش و علما و حکما و دانشمندان،  امثال علامه جعفری و استاد دکتر منوچهر صدوقی سها باشیم و هم قدر شناس همسران و بانوان این بزرگان که بدون آن که خم به ابرو بیاورند، پشتیبان مردان و شوهران خود در تولید علم و ترویج دانش و بینش بوده اند.

Comments are closed.