وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

عمده‌ترین مشکل جوانان افغانستان بیکاری است

یافته‌های یک تحقیق تازه نشان می‌دهند که عمده‌‌ترین مشکل جوانان افغانستان، بیکاری است. در این تحقیق ناامنى، کم‌کارى و فقر به ترتیب در درجه‌هاى بعدى قرار گرفته‌اند. مسئولان مجتمع جامعه‌ی مدنی دیروز هنگام نشر این تحقیق در یک نشست خبری در کابل گفتند که حکومت برای تقویت جوانان در عرصه‌های مختلف سرمایه‌گذاری کند.
عبدالاحد نوابى، عضو این نهاد گفت که این تحقیق به شکل نمونه‌ا‌ی در ولایت‌های کابل، بلخ و ننگرهار طی مصاحبه با از بیش یک هزار جوان انجام شده و به احتمال زیاد، وضعیت زندگی جوانان در 34 ولایت همین قسم است. او افزود که برای بهبود وضعیت جوانان باید طرح‌ها و پیش‌نهادهای روشن به حکومت ارائه شوند‌ناامنى، بی‌سوادى، بیکارى، فساد، اعتیاد به مواد مخدر، عدم آگاهى اجتماع از حقوق جوانان و استفاده‌ی ابزاری از جوانان، از چالش‌هاى عمده‌ی دیگر ‌فراراه جوانان عنوان شده‌اند. در حال حاضر میلیون‌ها جوان در کشور بیکار‌ اند و دولت برای حل این مشکل برنامه‌ی عملی‌ای ‌راه‌اندازی نکرده است. چندی پیش بانک جهانی اعلام کرد که از سال ٢٠١١ میلادى بدین‌سو، سالانه ١٨٠ هزار جوان واجد شرایط کار‌ وارد جامعه شده؛ اما از این جمله ۶٠ هزار آن به کار گماشته شده و١٢٠ هزار تن دیگر بیکار باقى مانده‌اند. از سویی هم، چندی پیش اتحادیه‌ی ملی جوانان اعلام کرد، از 16 میلیون افراد واجد شرایط کار، 13 میلیون آن بیکار یا با درآمد کم کار می‌کنند.
در حال حاضر بیکاری یک مشکل اساسی فراراه جوانان است. شمار‌ زیادی از جوانان پس از فراغت از دانشگاه‌ها، بیکار‌ می‌مانند و تعداد‌ اندک‌ آنان به اداره‌های دولتی برای کار جذب می‌شوند. در برخی از موارد جوانان پس از فراغت از دانشگاه‌های کشور به دلیل فقر و بیکاری، مجبور به مهاجرت می‌شوند.

Comments are closed.