وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

قطعنامه همایش اولین ترور سالیاد شهید الحاج احجازالحق کریمی و حوادث مرتبط به آن!

یک سال پیش از امروز به تاریخ ۱۳سرطان سال ۱۳۹۹  شهید الحاج احجازالحق”کریمی” در ولایت جوزجان به شکل مرموز از طرف افراد مسلح ناشناس ترور وبه شهادت رسید.

متأسفانه از آن روزگار تا کنون که یک سال می گذرد،  و علی رغم تعهدات شخص رییس جمهور محمد اشرف غنی، فیصله های شورای امنیت ملی، تعهدات لوی څارنوالی و ستره محکمه و تأکیدات و توصیه های مجلسین شورای ملی مبنی بر پیگیری عدلی و قضائی پرونده عاملین کشتار و شرکای جرمی شان، رسیدگی لازم و به موقع در ‌این زمینه صورت نگرفته و عدالت در حق قربانیان ترورهای هدفمند و متضررین، تحقق نیافته است.

این در حالیست که رسیدگی به یک قضیه جنایی مطابق به احکام قانون اجراءات جزائی، بیشتر از 9 ماه نمی تواند باشد، اما این قضیه ها دراین مدت یک سال،دو سال، سه سال وچهار سال با دخالت های سیاسی عمداً به التوا کشانیده شده است.

بنابر این ما اشتراک کنندگان مراسم اولین سالروز شهادت مظلومانه جوانان عدالتخواه ترورهای هدفمند، در عین حال که خواهان ایجاد نهاد مدنی عدالتخواهی با وجههٔ ملی و بین المللی جهت تعقیب کلیت پرونده های  قتل های زنجیره یی و هدف مند دو دهه اخیر هستیم، از دولت به خصوص دستگاه عدلی و قضایی کشور اکیدا خواهان اجرای مراتب عدلی و قضایی ذیل می باشیم:

 

۱. گرفتاری و محاکمه عادلانه مرتکبین این جنایات هولناک به اشد مجازات؛

 

۲. تسریع روند محاکمه و جلوگیری از ملتوی ماندن بیشتر پروندها ترورهای هدفمند؛

 

۳. اجتناب از مداخلات سیاسی در قضیه و حفظ استقلالیت نهادهای عدلی و قضایی کشور؛

 

۴. به مجازات کشانیدن حلقات و عناصر قلع و قمع کننده ترورهای هدفمند اعتراضات و حرکت های مدنی مسالمت آمیز و عدالتخواهانه در کشور؛

 

۵. معرفی و به مجازات کشاندن عاملین ترورهای هدفمند.

 

۶. شناسایی و مجازات، عمال و عناصر نفوذی و ستون پنجمی، یعنی شرکای جرمی شبکه های تروریستی، قتل‌های زنجیره یی و سازمان یافته که علما، اساتید، جامعه دانشجویی، تعليمی و رسانه یی، فرهیختگان، سیاسیون و فرماندهان نخبه و تاثیرگذار وطن را آماج قرار داده و می دهند.

 

در صورتی که به موارد فوق رسیدگی نشود، ما اشتراک کنندگان و خانواده های شهداء به اقدامات ذیل مبادرت می ورزیم:

 

الف: تداوم دادخواهی و اعتراضات مسالمت آمیز به اشکال مختلف.

 

ب : اقدام به شکایت و کشانیدن پرونده به دادگاه بین المللی لاهه.

 

اين قطعنامه به اتفاق آراء مورد تأیید اشتراک کنندگان همایش اولین سال‌یاد شهادت الحاج حجازالحق”کریمی”وشهدای ترورهای هدفمند ۱۳۹۶ قرار گرفت.

 

در اخیر یکبار دیگر با اتحاف دعا به روح همه شهدا ،با اهداف و آرمان های شهدا تجدید پیمان می کنیم.

 

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

 

کابل- ۱۳سرطان 1400
گزارش از: عزیزالله عزیزی

Comments are closed.