وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

اصلاح نظام انتخاباتی یک ضرورت جدی است!

این روزها بحث بر سر اصلاحات در کمیسیون انتخابات افغانستان بالا گرفته است. قرار گزارشات در این مورد اختلافات عمده‌ای میان داکتر اشرف غنی و داکتر عبداله وجود دارد. مقامات در ریاست اجرائیه اعلام کرده اند که مذاکرات پیرامون توافق بر سر اصلاحات در کمیسیون انتخابات جریان دارد. از سوی دیگر مردم رنج دیده از حوادث و مشکلات انتخابات ریاست جمهوری، با نزدیک شدن انتخابات پارلمانی در کشور، برگزاری انتخابات سالم در افغانستان را شبیه به یک رؤیا میدانند! اما باید دیده شود که زمینۀ انتخابات سالم برای مردم افغانستان مهیا میشود! یا اینکه بازهم بعد از انتخابات، نه بر اساس آرای مردم بلکه، با توافقات سیاسی، وکلای مردم! انتخاب خواهد شد؟!
واقعیت این است که انتخابات سالم بزرگترین وسیله علاج درد سیاسی جامعه و بهترین فرصت برای به وجود آوردن تغییرات مطلوب در نظام سیاسی محسوب میشود. و انتخابات همراه با تقلب و دخالت زورمندان، باعث بوجود آمدن بیشتر فساد و فاصله گرفتن مردم از دولت خواهد شد.
انتخابات شفاف، مسیر عدالت خواهی را هموار ساخته و تحقق مولفه‌هـای عدالت و دموکراسی به سالم بودن آن محک خورده است. بارور شدن درخت دموکراسی و رعایت حقوق شهروندی در کشور، بدون اصلاح برگزارکنندگان انتخابات غیر ممکن است. از جانب دیگر اصلاح نظام انتخاباتی، اساس و سندِ حکومت وحدت ملی را تشکیل می‎دهد. رهبران حکومت وحدت ملی به پای سندی امضا کرده اند که به میانجی‎گری جامعه جهانی تنظیم شده و یکی از مهم‎ترین ماده‌هـای این سند، اصلاح نظام انتخاباتی می‎باشد. همچنان جامعه جهانی خواستار عملی شدن اصلاحات در کمیسیون‌هـای انتخاباتی می‎باشند. نماینده اتحادیه اروپا به وضاحت هشدار داده است که اگر نظام انتخابات افغانستان اصلاح و باز نگری نشود، کشورهای کمک کننده برای برگزاری انتخابات کمک نخواهد کرد. حال دولت وحدت ملی باید هرچه سریع ‎تر به آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی کارهای عملی خویش را آغاز کنند و کمیسیون ‎های انتخاباتی را محل تلاقی اندیشه‎ها، تجربه‌هـای کار آزموده، شخصیت‎های دلسوزِ ملی و اسلامی سازد. کمیسیون‎های انتخاباتی باید از اندیشه‎های انحصاری و قومی به سوی اندیشه ‎ها و برنامه‌هـای ملی رهبری شود و کارمندان آن بیشتر به برنامه‌هـای اصلاح گرایانه و ملت پروری تکیه کنند. تمام اندیشه‌هـای انحصار گرایانه و افراد مغرض از بستر انتخاباتی دور شوند تا مردم بتوانند به قدرت واقعی خود و دموکراسی پی ببرند. انتخابات گذشته به خاطر چالش‎های همچون: اندیشه‌هـای منحرف، دخالت کشورهای بیرونی، بی توجهی حکومت، تقدم مصلحت‎گرایی بر منافع ملی، کارمندان غیر فنی، عدم تامین امنیت کافی، نبود احصائیه دقیق از واجدان شرایط رای دهی، مداخله‌هـای مقامات در انتخابات به حاشیه رانده شد و باعث افزایش بی اعتمادی مردم به دموکراسی گردید.
حال توقع مردم از دولت وحدت ملی این است که دیگر نباید به کسانی که باعث به بیراهه کشانیده شدن انتخابات ریاست جمهوری شدند، اجازه دهد تا یک بار دیگر اینان، انتخابات پارلمانی را به سرنوشت مشابه دچار کنند که در این صورت دولت وحدت ملی به جای کسب جذب اعتماد مردم، در پی بیشتر فاصله گرفتن از مردم خواهد بود. دولت وحدت ملی باید بداند که ایجاد مشروعیت از طریق  جلب رضایت مردم، عقلانی بودن کارهای حکومت، تحقق وعده ‎ها و مبارزه جدی و اصولی با هرنوع پدیده‌ای که مردم را آسیب پذیر میسازد، اعتماد و اعتبار حکومت را افزایش میدهد. اماسکوت حکومت و فریب دادن مردم با وعده ‎های میان خالی، سخت به اعتبار و حیثیت حکومت آسیب وارد میکند. مبارزه با فاسدین کمیسیون‌هـای انتخاباتی اولین آزمون بزرگیست که حکومت وحدت ملی با آن مواجه گردیده است. اگر حکومت در برابر ناتوانی اعضای کمیسیون‌هـای انتخاباتی سکوت کنند و از پرونده آنها چشم پوشی نمایند، در نزد مردم بی اعتماد وبی اعتبار میگردد.
اولین اختلافات آغاز شده میان دو تیم انتخاباتی در این زمینه تقرر شکریه بارکزی به عنوان رییس کمیته اصلاح نظام انتخاباتی است که از جانب رییس جمهور گماشته شده شده و به جدیت از سوی رییس جمهور رد شده است.

Comments are closed.