وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

رییس‌جمهور غنی: روابط افغانستان با اتحادیه اروپا، معنادار، استراتیژیک و دوامدار است

رییس‌جمهور غنی: روابط افغانستان با اتحادیه اروپا، معنادار، استراتیژیک و دوامدار است
رییس‌جمهور غنی، دیروز در ارگ طی مراسم ویژه‌یی، اعتمادنامۀ اندریاس وان برنت، سفیر جدید اتحادیه اروپا برای افغانستان را پذیرفت.

سفیر جدید اتحادیه اروپا حین تقدیم اعتمادنامه‌اش گفت: خرسندم که به افغانستان آمده ام. روابط عمیق نزده‌ ساله‌ی اتحادیه اروپا با افغانستان پا برجاست. اتحادیه اروپا به حمایت‌های سیاسی از افغانستان متعهد بوده و کشورهای عضو به تلاش‌های شان مبنی بر تامین صلح و آرامش مردم افغانستان ادامه‌ خواهند داد.

رییس جمهورغنی، در صحبت مقدماتی خویش، ضمن خوش آمدی گویی به سفیر جدید، ازحمایت‌های مالی، سیاسی و تمامی همکاری‌های اتحادیه اروپا از یک افغانستان آزاد و متکی به خود، که مردم آن در امنیت زندگی کنند، تشکر کرد.

رییس جمهور غنی همچنان از موقف اصولی اتحادیه اروپا در پروسه صلح افغانستان سپاس‌گزاری کرده گفت: روابط افغانستان با اتحادیه اروپا، معنا دار، استراتیژیک و دوامدار است که به مردم افغانستان بسیار اهمیت دارد.

او با اشاره به قربانی‌های مردم افغانستان به ویژه نیروهای امنیتی و دفاعی در راستای صلح، تاکید کرد که گام‌های مهم حکومت برای آغاز مذاکرات صلح با طالبان، تعهد و خواست مردم افغانستان در راستای تامین صلح باعزت درکشور را نشان می‌دهد.

رییس جمهور غنی افزود: اکنون به طالبان بر می‌گردد که در زمینه صلح چه تعهدی دارند. تداوم جنگ و خشونت‌های کنونی طالبان، هیچ توجیه ندارد. مردم افغانستان خواهان دریافت راه حل سیاسی برای پایان جنگ و خشونت در افغانستان استند.

اشرف‌غنی خاطر نشان کرد، که لویه جرگه مشورتی صلح، به هدف کاهش خشونت‌ها و برقراری آتش بس، تصمیم بزرگی را در مورد رهایی زندانیان طالبان گرفت و اگر خشونت‌ها کاهش نیابد و آتش بس صورت نگیرد، مردم افغانستان نسبت به تعهد طالبان در پروسه‌ی صلح نا امید می‌شوند.

وی با اشاره به پروسه اصلاحات و برنامه‌های دولت در امر مبارزه با فساد، آمادگی‌های حکومت افغانستان برای اشتراک در کنفرانس جینوا و برنامه انکشاف دهه‌ای تحول با جامعه جهانی را توضیح داد.

درپایان، سفیر اتحادیه اروپا از برنامه‌های حکومت افغانستان در راستای برقراری صلح و استراتیژی رییس جمهور به هدف اتصال منطقه‌یی و گسترش روابط تجاری، حمایت کامل این اتحادیه را اعلام کرد.

Comments are closed.