وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

ترامپ: به جنگ افغانستان پایان می‌دهیم و نیروها را خارج می‌کنیم

ترامپ: به جنگ افغانستان پایان می‌دهیم و نیروها را خارج می‌کنیم
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گفت که به جنگ افغانستان پایان خواهد داد و نیروهای آمریکایی را از افغانستان خارج خواهد کرد.
نشست مجمع سازمان ملل شب گذشته(اول میزان/اسد) به دلیل شیوع کرونا در سالن‌های نسبتا خالی برگزار شد و سران کشورها بیشتر از راه دور به صورت مجازی سخنرانی کردند.
آقای ترامپ در این نشست با اشاره به برگزاری نشست صلح افغانستان گفته که آمریکا این کار را از موضع قدرت انجام داده است.
او گفت که آمریکا برای پایان دادن به جنگ افغانستان کار می‌کند. او تاکید کرده که واشنگتن سربازان خود را به وطن برخواهد گرداند.
آقای ترامپ گفته که اکنون نقش آمریکا به عنوان مصلح و صلح آور است، ولی این صلح از راه قدرت بدست آمده و الان آمریکا قدرتمندتر از هر زمان دیگر است و سلاحهای آمریکا به حدی پیشرفته است که فکر این سطح از پیشرفت را نمی‌کرد.

شب گذشته نیز زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان برای توضیح درباره خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان به کنگره فرا خوانده شده بود.
او در پاسخ به این سئوال یکی از اعضای کنگره آمریکا که با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان این کشور باردیگر به مرکز شبکه القاعده و گروه‌های “تروریستی” مبدل نخواهد شد؟ گفت که خروج آمریکا از افغانستان براساس توافق نامه صلح آمریکا و طالبان مشروط خواهد بود.
آقای خلیلزاد گفت که طالبان در زمینه امنیت تعهداتی داده‌اند، اگر به آن عمل نکنند، آمریکا سربازانش را خارج نخواهد کرد و همه چیز در توافقنامه صلح طالبان و آمریکا مشروط است.
پرسش دیگر از آقای خلیلزاد حفظ حقوق و آزادی‌های زنان افغان بود که در توافقنامه میان آمریکا و طالبان مسکوت مانده است. آقای خلیلزاد در جواب گفت که این موضوع در گفت‌وگوهای بین الافغانی مطرح خواهد شد.
او گفت که آمریکا نیز این روند را نظارت کرده و به همکاری و حمایت خود از زنان افغان ادامه خواهد داد.
آقای خلیلزاد همچنین در این نشست گفت که برای دو طرف درگیر(طالبان و دولت) واضح ساخته که تصمیم آنان در نشست مذاکرات صلح بر روند کمک‌های آمریکا و متحدانش در افغانستان تاثیر خواهد گذاشت.
قرار است که در آینده نزدیک نشست ژنو به منظور حمایت مالی در سالهای آینده از افغانستان برگزار شود.
از شروع مذاکرات بین الافغانی صلح افغانستان بیش از یک هفته می‌گذرد، ولی هیأت‌های دو طرف تاکنون نتوانسته‌اند که اختلاف بر سر طرزالعمل مذاکره را حل کنند.
به تازگی، شورای عالی مصالحه افغانستان گفته به زودی در مورد طرزالعمل مذاکرات با طالبان به نتیجه خواهند رسید. بعضی از اعضای هیات مذاکره کننده دولت در دوحه هم گفته‌اند که تا یکی دو روز آینده در مورد اختلافات موجود به توافق خواهند رسید.

Comments are closed.