وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

از بازی با مهره های تکراری تا انتظارات مردم از معرفی باقی مانده کابینه

برخی از منابع در ریاست اجراییه کشور تایید کرده که میان رییس‌جمهور و رییس اجراییه حکومت وحدت ملی در مورد هفده عضو باقی‌مانده کابینه برای معرفی به پارلمان توافق صورت گرفته است. هرچند هنوز از اسامی و مشخصات نامزد وزیران احتمالی جزئیات بیش‌تر ارایه نشده؛ اما گفته می‌شود که در میان نامزد وزیران جدید، برخی از چهره‌های دور قبلی نیز مجددا برای کسب رای اعتماد به مجلس نمایندگان معرفی خواهند شد. معرفی مجدد اشخاصی که یک‌ماه قبل نتوانستند به هردلیلی اعتماد مجلس نمایندگان را کسب کنند، از هم اکنون مایه نگرانی شهروندان کشور نسبت به صداقت و تعهد سران حکومت وحدت ملی شده است.
رعایت منافع ملی و مصالح کشور از طریق معرفی افراد و اشخاص متعهد، مسلکی، کارا و شایسته از شعارهای پُررنگ و برجسته هردو رهبر حکومت وحدت ملی در دوره انتخابات بود که مایه دلگرمی و تشویق مردم برای حضور در پای صندوق‌های رای شده بود؛ اما به درازا کشیده شدن معرفی اعضای کابینه و سرانجام معرفی اشخاص برخی نامناسب برای تصدی سمت‌های مهم و کلان کشور و نیز نامتناسب با شعارها و وعده‌های دولت‌مردان، بخشی از اعتماد و رضایت مردم را عمیقا متزلزل ساخت و اقدام ناسنجیده و خلاف مصالح ملی در معرفی هفده عضو باقی‌مانده کابینه می‌تواند، بخش باقی‌مانده اعتماد شهروندان را نیز فروریزد.
هرچند در دور نخست معرفی بخشی اعضای کابینه به مجلس نمایندگان افراد برجسته و شایسته‌ای حضور داشتند که برخی از آنان رای اعتماد کسب کردند و بعضی نیز به هردلیلی رد شدند ولی در کل، حضور عده‌ای زیاد اشخاص و چهره‌های ضعیف، فاقد مهارت‌ها و توانایی‌های مدیریتی و مسلکی و … سبب شده که بخشی وسیعی از مردم نسبت به تعهدات ملی سران حکومت با دیده تردید بنگرند و نخبگان جامعه نیز نسبت به نخبه‌گرایی، شایسته‌سالاری و عمل‌کرد ملی دولت‌مردان بی‌باور گردند.
با وجود افراد دارای تجارب درخشان و برجسته در جامعه، برخلاف توقع و انتظار افکار عمومی، کسانی که برای تصدی سمت‌های کلیدی حکومت به مجلس نمایندگان معرفی شدند که نه دارای تحصیلات عالی قابل قبول و نه دارای ویژگی‌ها و هوش مدیریتی لازم بودند. اتخاذ چنین سیاستی از سویی مجلس نمایندگان را وادار به عکس‌العمل ساخت و از طرفی هم باعث اضمحلال اعتماد شهروندان و تقویت روحیه یأس و ناامیدی گردید.
حال با این وجود، معرفی مجدد افرادی که در دور نخست نتوانستند، آرای لازم مجلس نمایندگان را برای عضویت در کابینه به دست آورند، می‌تواند پیامدهای منفی را در پی داشته باشد؛ گسترش بی‌باوری و بی‌اعتمادی شهروندان، نسبت به صداقت دولت‌مردان بخشی از این پیامدها است.
بدون شک هم‌اکنون صدها فرهیخته در ادارات کشور، بیرون از ادارات و یا مراکز اکادمیک وجود دارند که از هر لحاظ واجد ویژگی‌های چون صداقت، تخصص، تعهد و تقوای سیاسی ـ اداری هستند و با وجود این‌ها، معرفی مجدد برخی چهره‌ها در پارلمان توجیهی معقول ندارد.
بدون شک حضور با شکوه مردم در پای صندوق‌های رای باوجود تهدیدها و چالش‌های بسیار، جز تصمیم قاطعانه آن‌ها برای بهبود وضعیت جامعه توجیه و تفسیر دیگری ندارد؛ نقش‌آفرینی برای عبور از چالش‌های موجود و آینده و حرکت به سوی همبستگی بیش‌تر ملی، از جمله مطالبات آشکار مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته بود و از این‌رو لازم است که دولت کنونی با تمام توان، صداقت و تعهد خود را به پیشگاه جامعه به نمایش بگذارد. معرفی افراد مردمی، متعهد و شایسته در کابینه تنها پاسخ مورد انتظار مردم و یگانه کلید راهگشا برای حرکت کشور به سمت و سوی درست می‌باشد. معرفی چهره‌ها و افراد نامناسب برای عضویت در کابینه و بازی با چند مهره تکراری می‌تواند منجر به تشدید فاصله میان جامعه با حکومت گردد و از جانبی، رعایت منافع ملی و مصالح کشور از طریق معرفی اشخاص زبده، کارا و پاک، منجر به نزدیک‌تر شدن رابطه دولت ـ ملت شده و در نهایت منجر به استحکام بیش‌تر پایه‌های حکومت می‌گردد. (دانش)

Comments are closed.