وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

موتر دموکراسی را در افغانستان به حرکت بیندازید!

پروسه دموکراسی سازی برای جامعه امروز افغانستان از مسایل اساسی و بنیادی جامعه مااست. ضروری است روشن فکران وسیاست مداران ما بااستفاده از حمایت های بین المللی و فرصت های پیش آمده و پیشرو برای پیمودن مسیر پر پیچ وخم دموکراسی سازی استفاده نمایند. بی توجهی در استفاده ازفرصت های موجود بار دیگر کشور را در تاریکی استبداد وعقب ماندگی سوق خواهد داد.
در واقع عدم استفاده از فرصت، فرصت ها را تبدیل به تهدید خواهد ساخت. حرکت جامعه به سوی نهادینه سازی قانون گرایی و دموکراسی بیش از هرمجموعه دیگروظیفه ملی و دینی روشن فکران و سیاستمداران کنونی جامعه مااست. هرچند پیمودن این مسیر نیازمند عزم و اراده ملی و همکاری متقابل دولتمردان، روشنفکران و توده های مردم میباشد، اما دراین میان دو دسته نخست بیش از سایرین این وظیفه مهم را برعهده دارند.
انتخابات مجموعه عملیاتی است که درجهت گزینش فرمان روایان یا تعین ناظران برای مهار کردن قدرت، تدبیرشده است. ابزاری است که به وسیله آن می توان اراده شهروندان را درشکل گیری نهاد های سیاسی وتعین متصدیان اعمال اقتدار سیاسی مداخله داد. اما انتخابات به حیث مهم ترین رکن دموکراسی در تیوری های مطرح جهان در اثر تقلب گسترده وسازمان یافته در افغانستان ناکام ماند وسرنوشت انتخابات را نه رای مردم بلکه موافقت نامه سیاسی دوجانبه دو کاندید دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۳ مشخص کرد.
مردم با علاقه فراوان پای صندوق های رای در انتخابات ریاست جمهوری و شورهای ولایتی شتافتند تا شخص مورد نظر شان را ازطریق این پروسه دموکراتیک انتخاب کنند. ولی با تأسف این آرمان یکجا با دموکراسی دفن گردید. افتخار ناکامی انتخابات را در گام نخست ریس جمهور کرزی و نهاد های بر گذار کننده انتخابات دارند. اما ضرر این ناکامی روند دموکراسی نو پای کشور ما خدشه واراده مردم را به تمسخر گرفت.
بناءٌ تلاش صورت گیرد تا قانونیت ومشروعیت را برگردانیم در این راستا نه تنها سازمان ملل بلکه از بعضی شخصیت های دوست افغانستان برعلاوه ی سازمان ملل متحد و رسانه ها و جامعه جهانی نیز باید دعوت به همکاری کرد تا موتر دموکراسی را در افغانستان دوباره به حرکت بیندازند. اگر خدای نکرده موتر دموکراسی به معنای واقعی کلمه به حرکت در نیاید سرنوشت کشورهایی چون اوکراین، تایلند، مصر و عراق که انتخابات به طور قانونی در آن برگزار شد ولی به خاطر عدم مشروعیت، سرانجام ناراحت کننده داشت، در انتظار ما هم خواهد بود. بنابر این باید همگی تلاش کنیم تا قانونیت و هم مشروعیت پروسه تامین شود.
محمد اقبال ابدیار

Comments are closed.