وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

ضرورت بازنگری در مدیریت تشکیلات حج/ مسعود عبداللهی

ضرورت بازنگری در مدیریت تشکیلات حج

یکی از آرزوهایی که با ظهور اسلام توسط ختمی مرتبت حضرت محمد(ص) در شعارهای اسلامی گنجانیده شد، اتحاد مسلمین و تشکیل امت اسلامی است که در دوران حضور پیامبر اکرم(ص) و خلفای راشد رضی الله عنهم شاهد به وجود آمدن چنین اتحادی بوده ایم.
اما پس از آن و با گذشت ایام، تفرقه افکنانی پیدا گشتند که برای دستیابی به امیال نفسانی خود، بر پیکره امت اسلامی تاختند و اجازه ندادند آب گوارایی از حلقوم مسلمین پایین رود.
اکنون با گذشت قریب به هزاروچهارصد سال از آن دوران باشکوه، اما همچنین دیدگان ما منتظر رویت یکپارچگی مجدد مسلمین است اما هنوز هم لذت این اتحاد برای مسلمانان ملموس نگشته است.
انشعاب فرقه های اسلامی و پدیدار گشتن تفکرات متفاوت در اسلام، کار را برای متحد کردن صفوف مسلمین دشوار می سازد. اما راه چاره چیست؟ در این هنگام باید بر نقاط اشتراک مسلمانان تمرکز نمود و آنها را بهانه ای برای نزدیک شدن مسلمین به یکدیگر قرار داد.
یکی از مهمترین نقاط مشترک مسلمین، مناسک حج و به جای گزاردن فریضه الهی تمتع است. مردم از تمام نقاط این کره خاکی خود را به مسجدالحرام می رسانند تا لبیک گوی این ندای الله باشند. مسلمانان دین جوی افغان نیز همه ساله با حضور پرجوش خود، این فریضه الهی را به جای می آورند.
آماده سازی بسترهای لازمه برای وحدت مسلمین از مهمترین وظایف خادمین حرمین شریفین است. بدون تردید جایگاه وحدت بخش مکه مکرمه مسئولیت سنگینی را بر دوش والیان این سرزمین می گذارد.
با نگاهی به کارنامه پادشاهی عربستان، نقاط مبهمی را برای همگان بر جای می گذارد. در طول سالهای گذشته، هرچند شاهد خدمات مفید عربستان بر حجاج را نمی توان نادیده گرفت، اما رویدادهایی غیرقابل اغماض وجود دارد که ضرورت نظارت و توجه بیشتر به این جایگاه وحدت بخش را یادآور می شود.
سال گذشته شاهد کشتار عظیمی در میان حاجیان خانه خدا در سرزمین منا بودیم که قلب هر مسلمانی را اندوهناک ساخت. حادثه منا را نمی توان تنها یک رویداد و اتفاق ناگهانی دانست بلکه باید آن را سوء مدیریت متولیان امور قلمداد نمود.
تعداد زیادی از هموطنان عزیزمان نیز در این حادثه جان به جان آفرین تقدیم کرده و به دیدار معبود شتافتند. اتفاق جان گدازی که همچنان داغ آن بر دل مردم افغان و سایر مسلمانان جهان سنگینی می کند.
اتفاقات ناگواری که در سالهای پیشین در مکه مکرمه رخ داده، یک نکته را برای همگان روشن می سازد: بازنگری در نحوه مدیریت حج و تشکیل نهاد بین کشورهای اسلامی برای این منظور.
با توجه به وجود اختلاف سلایق و فرهنگ های گوناگون در کشورهای مختلف، لازم است که از همه کشورهای اسلامی گروهی در نحوه خدمت رسانی به حجاج دارای حق نظر باشند تا در صورت پدید آمدن مشکل نیز انگشت اتهام به سوی عربستان نشانه نرود.
واقعا نمی توان اوضاع کنونی را با گذشته مساوی دانست. حجم بالای مسلمانانی که خواهان حضور در سرزمین مکه هستند این نکته را گوشزد می کند که حتما باید تغییری در مدیریت حج صورت بگیرد تا دیگر شاهد پیش آمدن هیچ مشکلی نباشیم.
Muslim pilgrims circle the Kaaba and pray during Tawaf al-Ifada in Mecca

Comments are closed.