وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

چرا برای اصلاحات در نهاد های انتخاباتی جدی نیستند!؟

تعلل و بی پروایی چهارماهه حکومت وحدت ملی در راستای آوردن اصلاحات در نهادهای انتخاباتی، سرانجام سازمان ملل را نیز به واکنش واداشت. پیش‌تر اتحادیه اروپا تهدید کرده بود که اگر اصلاحات انتخاباتی اعمال نشود، این اتحادیه برای انتخابات پارلمان افغانستان پول کمک نخواهد کرد.

نیکولاس هایسم؛ نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور افغانستان، روز گذشته در یک نشست خبری، تصریح کرد که جامعه جهانی و افغان‌ها می‌خواهند تا انتخابات به گونه شفاف و عادلانه در افغانستان برگزار شود.

نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور افغانستان اظهار امیدواری کرد که رهبران حکومت وحدت ملی در راستای آوردن اصلاحات انتخاباتی به تعهدات خود عمل کند.

در موافقت‌نامه تشکیل حکومت وحدت ملی آمده که رییس‌جمهور »بلافاصله«پس تشکیل حکومت، با ساختن یک کمیسیون، کار روی نهادهای انتخاباتی را آغاز خواهد کرد؛ اما اکنون که چهارماه از تشکیل این حکومت می‌گذرد تا هنوز هیچ‌گامی در این راستا برداشته نشده است.

کارشناسان می‌گویند که رییس‌جمهور باید تعلل را کنار بگذارد و با جدیت اصلاح انتخاباتی را آغاز کند. با این حال، فرصت محدود به برگزاری انتخابات پارلمانی، مانده است. مردم می‌گویند که اگر پیش از این انتخابات، اصلاحات انتخاباتی اعمال نشود، آنان به پای صندوق‌های رأی نخواهند رفت.

از سویی‌هم، سفیر اتحادیه اروپا در کابل به رسانه‌ها گفته؛ در صورتی که در نهادهای انتخاباتی اصلاحات نیاید،»یک دالر« هم برای انتخابات افغانستان هزینه نخواهند کرد.

با این حال، نماینده سازمان ملل متحد گفته که این سازمان در بخش حمایت و تقویت دمکراسی در افغانستان، کمک می‌کند و این که انتخابات در چه وقت و چطور برگزار خواهد شد، مسوولیت رهبران حکومت وحدت ملی است.

وی افزوده است: )چیزى که ما و مردم افغانستان خواستار آن هستیم، این است که شاهد انتخاباتى باشیم که دیگر سنت تقلب در آن  وجود نداشته باشد و عارى از تقلب باشد).

در انتخابات گذشته ریاست‌جمهوری، تقلب به گونه گسترده صورت گرفت و اعتبار نهادهای انتخاباتی به شدت آسیب دید.

اینکه چرا زمامداران حکومت وحدت ملی، اقدام به اصلاح نظام انتخاباتی نمیکنند حرف و حدیث های مبنی بر عدم توافق دو تیم وجود دارد. یک تیم خواست مشخص و مطابق توافقنامه سیاسی دارد و تیم مقابل از اصل مسئله خوده به اصطلاح عام(به کوچه حسن چپ) زده و میخواهد با آرودن اصلاحات نسبی انتخابات پارلمانی را که مطابق قانون باید در برج ثور 1394 برگزار میشد برگزار نماید. اگر دولتمردان حکومت وحدت ملی نتوانند پیرامون این مسأله توافق کلی نمایند معنی این را دارد که حکومت وحدت ملی به وعده هایش هم در برابر یکی دیگر و هم در برادر ملت جفا نموده است.

 

 

 

Comments are closed.