وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

زارت داخله: آمار قربانیان جنگ در افغانستان، تکان دهنده است

n00082933-b

وزارت امور داخله؛ گزارش تازه دفتر معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) را در مورد افزایش قربانیان جنگ در افغانستان، تکان دهنده خوانده است.
وزارت امور داخله اعلام کرده که متاسفانه، آمار تلفات ملکی، براساس تازه ترین گزارش سازمان ملل در مورد قربانیان جنگ در افغانستان، تکان دهنده است و این واقعیت تلخ نشان دهنده آن است که مردم ملکی افغانستان، همچنان قربانیان اصلی جنگ تحمیلی گروه های دهشت افگن و حامیان بیرونی آنان اند.
در خبرنامه ای که وزارت داخله در مورد گزارش اخیر یوناما به نشر رسانده آمده است که این وزارت چنان که در گزارش اخیر سازمان ملل نیز تاکید شده، پیوسته تاکید داشته است که هراس افگنان طالب و سایر گروه های دهشت افگن عامل اصلی تلفات ملکی در کشور بوده و عمداً افراد ملکی، به شمول زنان و کودکان را، به شیوه های مختلف هدف قرار می دهند که یک رویکرد جنایت کارانه و قابل تقبیح است.
وزارت داخله گفته است که ماین گذاری در مسیر جاده ها، انفجار و انتحار در اماکن مزدحم ملکی( که تازه ترین نمونه آن انجام حمله های انتحاری در میان راهپیمایان در دهمزنگ کابل است)، سپرسازی انسان ها در جنگ و ده ها مورد دیگر، از روش های معمول و متداول هراس افگنان طالب و دیگر گروه های تروریستی است که نتیجه آن قربانی شدن بیشتر غیر نظامیان و کودکان است.
گزارش اخیر سازمان ملل متحد، در مورد تلفات ملکی، نشان می دهد که هنوز هم مردم افغانستان در جنگ با تروریزم و دهشت افگنی، بزرگ ترین قربانی را متقبل شده و در معرض تهدید های گوناگون از ناحیه فعالیت گروه های تروریستی قرار دارند.
در این خبرنامه به نقل از وزیر داخله آمده است که رهبری این وزارت با اعتقاد راسخ بر لزوم حفاظت ازجان غیر نظامیان و رعایت قوانین و مقررات ملی و بین المللی بشردوستانه، در امر جنگ و رویارویی با دهشت افگنان، به نیروهای پولیس ملی اکیداً دستور می دهد که از تمامی امکانات خویش در جهت جلوگیری از تلفات ملکی استفاده نموده و به تروریستان نیز اجازه ندهند تا به مردم ملکی آسیب برسانند.
این گفته ها در حالی مطرح می شود که گزارش تازه یوناما نشان می دهد که تنها در ۶ ماه نخست سال جاری میلادی ،۵۱۶۶ نفر در افغانستان کشته و زخمی شده اند.

خبرگزاری جمهور- کابل

Comments are closed.