وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

وکلای پارلمان! مسوولیت خطیری متوجه تان است

تشکیل کابینه و معرفی افراد نامزد وزیر برای اخذ رای به پارلمان یکی از پر جنجال ترین موضوع مورد بحث در کشور و حتی بیرون از مرزهای جغرافیایی افغانستان بود. انتخاب و تشکیل کابینه بخشی از انتقال قدرت سیاسی از یک گروه‌ به گروه منتخب بعدی است. در جامعه ی ما تشکیل کابینه مانند بسیاری از رویدادهای سیاسی دیگر، به سرعت تبدیل به مسأله می‌شود. بیش از سه ماه تأخیر در تشکیل کابینه و در نهایت آنچه به عنوان کابینه ی حکومت وحدت ملی اعلام شد، نشان می‌د‌هد که کابینه و نحوه گزینش سیاسی در این جامعه مسأله‌دار است.

مردم افغانستان به این سطح از بلوغ سیاسی رسیده‌اند که بعضی از کاستی‌ها را در بعضی از حوزه ها تحمل کنند؛ ولی برای یک‌عده آنچه که غیرقابل تحمل است، تبعیض منفی است. پس سیاست‌مداران افغانستان باید بین کمبود و تبعیض تفکیک قایل شوند. خیمۀ لرزان حکومت وحدت ملی با چهار تهدید از دیدکارشناسان مواجه است: تهدید اول، همان عدم توازن کیفیتی توزیع قدرت است. اگر حکومت وحدت ملی می‌خواهد مستحکم‌تر شود، باید این تهدید را در نظر بگیرد. تهدید دوم کسانی است که به هر‌دلیلی نتوانسته‌اند وارد این خیمه (حکومت) شوند. ‌این‌ها توانایی برهم‌زدن یا آتش‌زدن این خیمه را به نحوی دار‌ند. تهدید سوم نارضایتی‌های عمومی رو‌به‌گسترش است. این نارضایتی‌ها نیازمند مدیریت است. تهدید چهارم این است که طالبان و پاکستان قطع نظر از گفتار سیاسی‌شان، می‌خواهند ‌این حکومت را یا از درون کنتر‌ل کنند ‌یا آن را سقوط بدهند.

اما آنچه که مورد بحث است و پارلمان کشور باید آنرا در نظر داشته باشد اینست که مهم‌ترین ویژگی‌های یک وزیر چیست؟ و بر کدام مبنی بر یک وزیر پیشنهاد شده رای اعتماد میدهند؟ مهم‌ترین ویژگی‌ یک نامزد وزیر این است که یک وزیر پیش از هرچیزی یک مدیر سیاسی و دارای یک بستر سیاسی باید باشد. تکمیل‌کنندۀ هویت سیاسی وزیر، تخصص ‌اوست. این‌ها مکمل یکدیگر‌ند. در قسمت کابینۀ موجود، اگر شما نگاه کنید، در قسمت تحصیلات عالی، ما یکی از باسوادترین کابینه‌ها را در سطح منطقه داریم؛ چون از بین این نامزد‌وزیران، تعدادی از آن‌ها دارای تحصیلات عالی در دانشگاه‌های معتبر‌اند. از لحاظ سواد یک کابینۀ قابل قبول است؛ اما سوالی که وجود دارد این است که در کنار تخصص، هویت سیاسی این کابینه تا چه اندازه بازتاب‌دهندۀ واقعیت سیاسی در این کشور است؟ متأسفانه این کابینه از این منظر با فقر سیاسی مواجه است. کابینۀ سیاسی‌ای نیست که گروه‌های مختلف سیاسی افغانستان خود را در آیینۀ آن ببینند.

باور ما اینست که در میان افراد معرفی شده به پارلمان شخصیت های و جود دارد که شایسته پست وزارت میباشند اما این را هم باید گفت که عده ی هم حضور دارند و به پارلمان معرفی شده اند که سزاوار معرفی به یک مدیریت بست پنجم کشور نیست، همه ی اینها بر میگردد اکنون به درایت سیاسی و ملی وکلای پارلمان کشور که معیار انتخاب و رای دادن شان برچه مبنا است. مردم افغانستان برخورد وکلای شان را به این امر سیاسی و سرنوشت ساز به تحلیل خواهند گرفت و برای شان هویدا خواهد شد که وکلا به اساس قومیت، تنظیم و سمت و سو رای داده اند یا به اساس شایستگی، تخصص و درایت و مدیریت سیاسی نامزد وزیر.

 

Comments are closed.