وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

2015 سال پرچالش برای مردم و دولت

2015 سال پرچالش برای مردم و دولتببببب
یک سال پر از چالش های امنیتی افغانستان نیز گذشت و از عمده ترین موارد در خصوص امنیت کشور که در سال ۲۰۱۵ رخ داده است؛ می توان گروگان گیری ها و کشتار عمدی غیرنظامیان، سقوط چندین ولسوالی بدست طالبان و حمله بی سابقه به پارلمان کشور را برشمرد.
به باور برخی از تحلیلگران مسایل نظامی و سیاسی؛ چالش های امنیتی در سال ۲۰۱۵ همچون سال های گذشته مهم ترین موضوع مورد نگرانی برای مقامات دولت و غیر نظامیان طی یک سال گذشته بود که گروگان گیری و کشتار غیرنظامیان، سقوط مرکز ولایت قندوز تشدید حملات بر ولایات غزنی و هلمند، درگیری های مسلحانه در دیگر ولایات و حمله انتحاری بر ساختمان پارلمان کشور که در میان تدابیر شدید امنیتی رخ داد؛ از مهمترین نمونه هایی است که در سال ۲۰۱۵ اتفاق افتاده است.
ناامنی در افغانستان، به ویژه آدم ربایی و درگیری های مسلحانه با طالبان، به ‌شکل قابل توجهی افزایش یافته؛ به ‌طوری که برخی کارشناسان بر این باورند که این مساله در حال تبدیل شدن به یک روند است و این موضوع باعث نگرانی مردم شده است.
بر اساس گزارش ها؛ در جریان سال ۲۰۱۵ میلادی ۱۹ هزار تن از نیروهای امنیتی کشته و زخمی شدند و گروه طالبان قسمت های بیشتری از کشور ــ در حدود ۳۰ درصد ــ را نسبت به سال ۲۰۰۱ در سال ۲۰۱۵ در کنترل خود دارند.
به رغم اینکه وضعیت امنیتی در سال ۲۰۱۵ بهبود نیافته است؛ برخی از گروه های دهشت افگن از جمله داعش در ولایات شرقی نیز به فعالیت آغاز کرده و به ناامنی ها افزوده است.
کارشناسان به این باور هستند که همزمانی خروج نیروهای ناتو با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۴ افغانستان فرصت ناامن سازی را برای گروه های تروریستی در کشور بیشتر از پیش در سال ۲۰۱۵ فراهم کرده بودند.
شدت گرفتن اقدامات ستیزه جویانه گروه های هراس افگن از جمله گروگان گیری و کشتار غیرنظامیان، ناکام ماندن در مذاکرات صلح و سیل از مهاجرت ها در جریان سال ۲۰۱۵ از دیگر لطمه های می باشد که در نظام کنونی وارد شده است.
زهرا جویا ــ خبرگزاری جمهور

Comments are closed.