وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

هافینگتون پست: آمریکا چگونه از جنگ افغانستان خارج می شود؟

روزنامه هافینگتون پست در گزارشی به بررسی جنگ افغانستان و هزینه هایی که آمریکا در این جنگ متحمل شده است پرداخت.
روزنامه آمریکایی (هافینگتون پست) در گزارشی نوشت: کشته شدن شش نظامی آمریکایی در 21 دسامبر (30 آذر) نزدیک پایگاه هوایی بگرام افغانستان یادآور این مسئله تلخ است که اگرچه آمریکایی ها نگران گروه تروریستی داعش هستند، اما طولانی ترین جنگ این کشور اکنون وارد پانزدهین سال خود می شود و هیچ پایانی برای آن متصور نیست. این تراژدی دو حقیقت را به نمایش می گذارد. اول این که وارد یک جنگ شدن بسیار ساده تر از خارج شدن از آن است. دوم این که هزینه های جانی و مالی هر جنگ بزرگی که تا کنون صورت گرفته است بسیار بیشتر از برآورد خوش بینانه سران سیاسی بوده است. اکنون این سوال مطرح است که این جنگ چه هزینه ای برای آمریکا داشته است؟ این کشور چگونه وارد آن شد و مهمتر این که چگونه از آن خارج خواهد شد؟
بیش از دو هزار نظامی آمریکایی در جنگ افغانستان جان خود را از دست داده اند. هزاران نفر دیگر زخمی شده اند و برخی از آنها تا آخر عمر به مراقبت های پزشکی نیاز دارند. مالیات دهندگان آمریکایی میلیاردها دلار برای این جنگ و کمک به افغانستان صرف کرده اند که بخش زیادی از آن در اختلاس، فساد و پروژه های نیمه کاره به هدر رفته است. میراث این جنگ هزینه های بالایی در بر داشته است. پانزدهم دسامبر 2014، زمانی که به نظر می رسید این جنگ رو به پایان است، روزنامه فایننشال تایمز گزارش داد جنگ افغانستان تا کنون یک تریلیون دلار هزینه داشته است. این روزنامه نوشت: آسیب هایی که خانواده ها و دوستان قربانیان متحمل شده اند غیرقابل شمارش است.
نویسنده این مقاله افزود: قبایل مختلفی در افغانستان هستند که حکومت مرکزی قادر به اداره آن نیست. وقتی افغان ها نمی توانند در مورد انتخاب یک رهبر متحد شوند، چگونه می توانند از کسی که یک قدرت خارجی را انتخاب می کند، حمایت کنند. ارتش افغانستان با وجود آموزش ها و کمک های آمریکا هنوز نمی تواند به طور موثر و بدون حمایت این کشور عمل کند. حتی می توان گفت طالبان اغلب بهتر از دولت این کشور عمل می کند.
هافینگتون پست در ادامه نوشت: با توجه به همه این عوامل می توان گفت عاقلانه ترین روش این است که به جای اشغال افغانستان باید این کشور را مدیریت کرد. این راهبردی ایده آل نیست؛ اما بهتر ازهدر دادن جان و مال بیشتر در این کشور است.
Image.aspx

Comments are closed.