وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

یوناما: تلفات نزدیک به ۵۰۰۰ غیرنظامی، تنها در شش ماه نخست امسال

یوناما یا نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان با نشر گزارش تازه ای می گوید که در شش ماه نخست سال ۲۰۱۵ میلادی، حدود ۴۹۲۱ غیر نظامی بر اثر خشونت‌ ها کشته و یا زخمی شده اند.
به گزارش خبرگزاری عقاب به نقل از جمهور؛ در گزارشی که از سوی نمایندگی سازمان ملل متحد در کابل منتشر شد، آمده است که از مجموع ۴۹۲۱ مورد تلفات ملکی، ۱۵۹۲ نفر کشته شده و ۳۳۲۹ نفر دیگر زخمی شده اند.
در گزارش سازمان ملل متحد به صورت مقایسه ای گفته شده که آمار تلفات غیرنظامیان در شش ماه نخست ۲۰۱۵ نسبت به تلفات غیر نظامیان در شش ماه نخست سال ۲۰۱۴ میلادی ”یک درصد“ افزایش را نشان می دهد. در این گزارش آمده است که ۷۰ درصد تلفات غیر نظامیان به حملاتی بر می گردد که از سوی گروه مخالف دولت ”طالبان“ راه اندازی شده است.متباقی، ۱۵ درصد تلفات ملکی به نیروهای نظامی دولتی، یک درصد به نیروهای خارجی، ۴ درصد به انفجار مواد منفجره باقی مانده از دوران جنگ های گذشته نسبت داده شده و ۱۰ درصد هم به دلیل نبودن شواهد به هیچ طرفی ربط داده نشده است. دانیال بیل مسوول بخش حقوق بشری سازمان ملل متحد که در یک نشست خبری در کابل صحبت می کرد گفت: ” درگیری های زمینی میان نیروهای دولتی و مخالفین مسلح دولت بیشترین تلفات مردم ملکی را در شش ماه اول سال ۲۰۱۵ میلادی داشته است“. به گفته وی؛ درگیری زمینی میان طرف های منازعه ۳۷۹ فرد ملکی را به کام مرگ فرستاده و ۱۱۹۸ نفر دیگر را مجروح کرده است که بیشترین آمار تلفات غیرنظامیان نسبت به دیگر عوامل است. بر اساس گزارش یونما؛ در شش ماه نخست سال ۲۰۱۵ میلادی، ۲۳ درصد تلفات زنان و ۱۳ درصد تلفات کودگان افزایش داشته است.
مسوول بخش حقوق بشری نمایندگی سازمان ملل متحد در کابل، تلفات افراد ملکی به ویژه زنان و کودکان را در خشونت ها نگران کننده و نقض آشکار حقوق بشری عنوان کرد.همچنین، نمایندگی سازمان ملل بر موثق بودن ارقام ذکر شده در این گزارش تاکید ورزید. نیکولاس هیسم نماینده سازمان ملل متحد در کابل گفت که این اداره جهت حصول اطمینان، این گزارش را قبل از نشر با طرف های درگیر یعنی نیروهای نظامی دولتی، خارجی و طالبان شریک ساخته است.
آقای هیسم، این آمار تلفات ملکی را در کشور ”وحشتناک“ توصیف کرد و از طرف های درگیر در کشور خواست که برای حفظ جان غیرنظامیان تلاش عملی کنند.
او همچنین، ابراز امیدواری کرد که دری برای صلح واقعی در کشور گشوده شود. سازمان ملل در این گزارش، مواردی را از جمله توقف حملات بر اماکن عمومی مثل مساجد، مراکز فرهنگی و دفاتر دولتی، توقف شلیک هاوان، توقف استفاده از مواد منفجره تعبیه شده و حملات انتحاری و خلع سلاح تمامی گروه های مسلح غیرمسوول و حمایت دولت از طرح پالیسی ملی جلوگیری از تلفات ملکی، برای جلوگیری از تلفات ملکی پیشنهاد کرده است.
n00069176-b

Comments are closed.