وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

از بحران فراگیر تا فاجعه جبران نا پذیر

چندی پیش بیش از 100 تن از نیروهای امنیتی در روستای تیرگران ولایت بدخشان که مشخص نیست به دلیل نبود امکانات و تجهیزات بوده است یا معامله با طالبان، پس از چند روز درگیری و مقاومت در پایگاه نظامی خود به گروه مخالفان پیوستند.
دلیل اصلی این تسلیم شدن تاکنون مشخص نیست و حرف های ضد و نقیضی وجود دارد. از سویی فرمانده امنیت بدخشان تسلیم شدن این افراد را بر اثر سازش و معامله با طالبان عنوان می کند و از سویی رییس شورای ولایتی بدخشان نبود امکانات و تجهیزات و تسلیم شدن آنان را از روی ناچاری می داند. پس از این رویداد سوال هایی در ذهن پیش می آید که آیا نیروهای امنیتی در وردوج به دلیل نبود امکانات و نرسیدن کمک تسلیم طالبان شدند یا با طالبان سازش کردند؟ این میان حکومت چرا تدابیر جدی در این ولایت روی دست نمی گیرد؟ و چه کسی مسوول این همه جنگ و خون ریزی در بدخشان است؟
احمد سعیدی آگاه مسایل سیاسی در برنامه آماج این رویداد را مشابه دوران حکومت نجیب الله دانست و گفت: نیروهای پولیس محلی با وساطت ریش سفیدان و بزرگان و با ضمانت زنده ماندن آنان، خود را تسلیم کردند. بدین صورت که مهمات و سلاح های جنگی خود را تسلیم طالبان کردند تا زنده بمانند.
وی برای این مساله 2 دلیل از جمله کم کاری نیروهای اسخباراتی دانست و گفت: چگونه زمانی که مقاله ای در انتقاد بر دولت می نویسیم بلافاصله برخورد می شود اما در عین حال ارگان های استخباراتی از تصمیم یک فرمانده برای تسلیم شدن همراه با اکمالات نظامی با خبر نمی شوند. در حالی که قطعا تصمیم این فرمانده آنی نبوده است. دلیل دوم نیز عدم هماهنگی میان مقام های امنیتی و دولتی است. رییس شورای امنیتی یک سخن می زند، مسوولان امنیتی چیز دیگری می گویند و سخنگوهای دولتی نیز باور دارند که در وردوج بدخشان خبری از ناامنی ها نیست و مشخص است که ارگان های مسوول هماهنگی و تفاهم ندارند. این آگاه سیاسی دلیل رنج و سختی بر مردم و بحران در کشور را بر چند عامل از جمله انتخابات پر مشکل ریاست جمهوری، وعده های تهی رهبران حکومت وحدت ملی، سپردن یک شبه مسوولیت نیروهای امنیتی به دوش قوای مسلح کشور، بی برنامگی حکومت برای جنگ و صلح، عدم تعریف مشخص از دوست و دشمن، مبهم بودن سرنوشت جنگ و صلح در کشور، نفوذ و حضور داعش در کشور، وجود افراد نفوذی دشمن در نظام و سرپرست کردن کارمندان بلند پایه دولتی پس از روی کار آمدن حکومت وحدت ملی دانست.
احمد سعیدی این بحران را فراگیر و فاجعه ای جبران ناپذیری عنوان کرد و گفت: تسلیم شدن این افراد نگران کننده است اما تسلیم دهی اکمالات نظامی به نیروهای طالب بیشتر نگران کننده است زیرا فردا دشمن از همین سلاح ها در بدخشان برای کشتن مردم استفاده خواهد کرد. وی همچنین با توجه به عملکرد کشورهایی مانند آمریکا، انگلیس و پاکستان که خود را دوست افغانستان می دانند اما در واقعیت به تمویل و تجهیز تروریسم متهم هستند و مانند دشمن در برابر کشور عمل می کنند گفت: هر کشوری از خود منافعی دارد و باور دارم که این کشورها با مهره هایی که در نظام دارند روی برنامه خود کار می کند تا برای رسیدن به منافع خود افغانستان را بر باد دهند. وی همچنین با ابراز خرسندی از تلاش جنرال دوستم و عطا محمد نور در مبارزه با مخالفان و حفظ مناطق شمالی از سقوط گفت: کسانی که فکر می کنند این افراد به دنبال ملیشه سازی و خرابی کشور هستند خود به میدان جنگ بروند و از کشور دفاع کنند. من به نیروهای امنیتی کشور که نان خشک و پای برهنه در میدان های جنگ مبارزه می کنند افتخار می کنم.
احمد سعیدی در پایان با ضعیف و ناکارآمد خواندن حکومت وحدت ملی گفت: این حکومت نمی تواند از این بحران جلوگیری کند. حکومتی که 90 درصد خانواده اعضای کابینه آن در کشورهای خارجی زندگی می کنند و طی ماه های گذشته مشخص شد که حکومت وحدت ملی نه برنامه ای دارد و نه برای نجات مردم گام های عملی برمی دارد چرا که طرح و برنامه ای درست در دست ندارد.
0,,16793626_303,00

Comments are closed.