وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

روز جهانی طراحی و گرافیک را باید گرامی داشت

روز جهانی طراحی و گرافیک را باید گرامی داشت

روز جهانی طراحی و گرافیک را گرامی می داریم

روز جهانی گرافیک مصادف با ۲۷ آپریل/هشت اردبیهشت/ ثور  با هدف گرامیداشت جایگاه این رشته هنری در جوامع امروزی گرامی داشته می‌شود. یکی از مهمترین شاخه‌های هنری در دنیای مدرن رشته گرافیک و طراحی است که در زمینه‌های مختلف استفاده‌های متنوعی دارد روز جهانی گرافیک فرصتی برای شناخت و قدردانی از این شاخه هنری است.

تاریخچه روز جهانی گرافیک:

۲۷ آوریل در سال ۱۹۹۵ توسط انجمن بین‌المللی طراحان گرافیک به عنوان روز جهانی طراحی و گرافیک نام گذاری شد. دلیل این نامگذاری، مصادف بودن این روز با سالروز تأسیس انجمن بین‌المللی طراحی گرافیک ایکوگرادا (Icograda) در سال ۱۹۶۳ بود. روز جهانی گرافیک فرصت مناسبی برای آشنایی بیشتر با این رشته هنری است. انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران هر سال به مناسبت این روز اقدام به برپایی نمایشگاه آثار طراحان و برگزاری برنامه‌های مختلف در این زمینه می‌کند.

گرافیک چیست؟

گرافیک در واقع نوعی هنر تجسمی است که تاریخچه پیدایش آن به زمان‌های قدیم و دوره غار نشینی بازمی‌گردد. انسان‌های نخستین در آن زمان برای برقراری ارتباط با یکدیگر از روش ترسیم اشکال مختلف بر روی دیوارها استفاده می‌کردند تا بدین طریق بتوانند منظور خود را به یکدیگر منتقل کنند. اما با گذشت زمان، این ترسیم شکل‌های ساده و ابتدایی جای خود را به اثرات هنری فاخر دادند و به تدریج استفاده از ابزارآلات مختلف، رنگ‌ها و اشکال گوناگون موجب پیدایش هنری جدید به نام گرافیک شد که امروزه برخی افراد آن را با نقاشی اشتباه می‌گیرند در حالی که این دو تفاوت‌های اساسی با یکدیگر دارند. گرافیک برگرفته از واژه یونانی «graphikos» و به معنای طرح زدن و یا طراحی است که به دو شکل گرافیک سنتی و مدرن وجود دارد. گرافیک سنتی شامل خطاطی، کنده کاری و نقاشی، شیشه گری و سایر صنایع دستی است اما گرافیک مدرن به مفاهیم نوین برقراری ارتباط و انتقال پیام تصویری به مخاطب اشاره دارد که شامل طراحی لوگو، پوستر، صفحات وب، نشریه‌ها، مجلات، تیزرهای تبلیغاتی و غیره است. گرافیک مدرن در واقع به معنای خلق یک اثر هنری است که بتواند از طریق تصویر، مفهومی را به مخاطب منتقل کند.

گرافیست کیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

گرافیست فردی است که با تکیه بر مهارت، ذوق و سلیقه خود باید یک پیام و مفهوم مشخص را از طریق خلق یک تصویر و یا استفاده از حروف و شکل‌های مختلف به مخاطب منتقل کند. گرافیست باید بتواند با تلفیق رنگ‌ها، اشکال، خطوط و همچنین استفاده از خلاقیت، ایده پردازی، مهارت در طراحی و بهره‌گیری از نرم افزارهای مختلف در حوزه گرافیک از یک طرح اولیه و ساده، یک خروجی منحصر به فرد و جذاب تولید کند تا بتواند توجه مخاطب را به اثر خود جلب نماید.

نرم افزارهای مورد استفاده در گرافیک:

برای انجام کارهای طراحی گرافیک، انواع نرم افزارهای مختلفی مانند Adobe Photoshop، Illustrator، InDesign و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

Comments are closed.