وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

شروط 5 گانه برای بهبود شرایط زندگی مردم غزه و پاسخ حماس

 
 
جنبش مقاومت اسلامی “حماس” با شروط و خواسته های تونی بلر فرستاده کمیته چهارجانبه بین المللی درباره پذیرش راهکار تشکیل دو کشور به منظور پایان یافتن منازعه فلسطینی ـ صهیونیستی مخالفت کرد.

به گزارش عقاب به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، موسی ابو مرزوق عضو ارشد دفتر سیاسی حماس طی بیانیه ای که بر روی صفحه شخصی وی در پایگاه فیسبوک منتش شد، خاطر نشان کرد که بی شک، بلر می داند که توافقنامه های ظالمانه قابلیت اجرایی نخواهند داشت و هر توافقنامه ای که بر اساس موازنه کنونی قدرت به طرف مقابل تحمیل شود، در صورت تغییر موازنه قدرت پایدار نخواهد ماند.

ابو مرزوق در ادامه تصریح کرد:«بلر همچنین می داند که امضای یک مقام یا موافقت یک گروه نمی تواند آرمان ها، خواسته ها، هویت و تعلق خاطر یک ملت به سرزمین و اعتقاد آنرا تغییر دهد.»

وی افزود جنبش حماس در مقابل ظلم و ستم سر تسلیم فرود نخواهد آورد؛ هر چند که در برهه ای از زمان مجبور به تحمل برخی شرایط باشد، اما سندی را که هدف از آن مصادره حقوق و پایمال کردن خواسته های ملت فلسطین باشد، امضا نخواهد کرد.

این رهبر برجسته جنبش حماس در ادامه این سوال را مطرح کرد که چرا در قبال درخواست از رژیم صهیونیستی برای رعایت و احقاق حقوق فلسطینیان در سرزمین خود و فراهم کردن زمینه بازگشت آوارگان فلسطینی به شهر و دیار خود، تنها از جنبش حماس خواسته شده است که از حقوق ملت فلسطین به طور کامل چشم پوشی کند، اما از گروه های دیگر فلسطینی مانند جنبش فتح، جبهه خلق و جنبش جهاد اسلامی فلسطین چنین درخواستی مطرح نمی شود؟

وی افزود بلر باید این سوال را از رژیم صهیونیستی مطرح می کرد که آیا کشور فلسطین در مرزهای سال 67 و پایتختی قدس برای آنرا قبول دارد؟ آیا آنها حاضر به تخلیه شهرک های صهیونیست نشین و پایان دادن به سلطه خود بر اراضی کرانه باختری هستند؟ یا اینکه کرانه باختری جایی در برنامه های شما ندارد و شما می خواهید با پذیرش واقعیت های موجود، به مصادره آن از سوی رژیم صهیونیستی کمک کنید؟

شروط بلر

موسی ابو مرزوق در ادامه این بیانیه خود آورده است که «تونی بلر امروز بار دیگر به نمایندگی از جامعه بین المللی سخن می گوید و در حالی که سلاح تحریم، محاصره و قطع منابع مالی را کنار گذاشته است، از وضعیت فاجعه بار ملت فلسطین که رژیم صهیونیستی با تخریب منازل و بی خانمان کردن ساکنان غزه و کودکان آنها و با تبدیل برخی از این منازل به مزار صاحبان شان فراهم کرده است، به عنوان حربه ای علیه ملت فلسطین استفاده و اعلام می کند که بازسازی این خرابی ها و بهبود وضعیت معیشتی جز در سایه تحقق برخی شروط محقق نخواهد شد.

وی درباره درخواست بلر از جنبش حماس برای تحقق آشتی ملی بر پایه پذیرش برنامه سیاسی فلسطینی مبتنی بر تشکیل کشور فلسطین در مرزهای سال 67 اظهار داشت که آشتی ملی صورت گرفته است و من نمی دانم که بیشتر از این چه درخواستی از جنبش حماس دارند. ما توافقنامه آشتی ملی را امضا کرده ایم و موافق اجرای تمامی بندهای آن؛ بدون هر گونه استثنا هستیم.

ابو مرزوق درباره درخواست فرستاده کمیته چهارجانبه بین المللی از حماس برای تاکید بر این مساله که جنبشی فلسطینی است و سعی در تحقق اهداف فلسطینی را دارد و بخشی از جریان اسلامی منطقه ای نیست، تصریح کرد:«حماس جنبش آزادی بخش فلسطینی است که نیاز به کمک تمامی کشورها و جنبش ها دارد.»

وی افزود:«دشمنی با طرف های دیگر؛ صرفنظر از اختلاف در دیدگاه ها و سیاست ها نه به نفع ماست و نه جایی در برنامه ما دارد، اما در عین حال اعلام می کنیم که محدوده فعالیت ما محدود به مرزهای فلسطین است و ما هیچ عملیاتی در خارج از این مرزها انجام نمی دهیم؛ حتی اگر در قالب پاسخ به تجاوز باشد و ما این مساله را در واکنش هایمان به ترور رهبران و اعضای حماس طی 3 دهه گذشته ثابت کرده ایم.»

این عضو برجسته دفتر سیاسی حماس تصریح کرد که محور اصلی برنامه جنبش حماس، مقاومت و مقابله با رژیم صهیونیستی است و محور اصلی برنامه های جنبش های دیگر فلسطینی اصلاحات است و نمی توان این دو برنامه را با هم مقایسه کرد.

وی افزود:«ائتلاف ها و فعالیت سیاسی ما محدود به داخل فلسطین و گروه های سیاسی فلسطین است و در همین راستا، ما در گذشته ائتلاف گروه های دهگانه فلسطینی و ائتلاف جامع گروه های فلسطینی را تشکیل دادیم و با اعلام پایبندی به قانون اساسی فلسطین وارد عرصه انتخابات شدیم. ما همچنین سازمان آزادی بخش فلسطین را به رسمیت شناختیم و قصد عضویت در آن و هماهنگ شدن با برنامه سیاسی اجماعی آنرا داریم.»

رابطه با مصر

موسی ابو مرزوق در بخش دیگری از این بیانیه به درخواست بلر درباره اطمینان بخشی به مصر درباره این مساله اشاره کرده است که حماس “منبع تروریسم” در منطقه سیناء نیست و با دولت مصر برای مقابله با این اقدامات مذاکره خواهد کرد. وی در پاسخ به این درخواست تصریح کرد که «مصر از نظر جنبش حماس تنها یک کشور همسایه (عادی) نیست، بلکه امنیت، ثبات و یکپارچگی اراضی آن کاملا به نفع فلسطین است و قدرت و اقتدار آن به منزله قدرت ملت فلسطین محسوب می شود.»

ابو مرزوق تصریح کرد:« هیچ کدام از طرف های عربی مانند فلسطینیان و به ویژه ساکنان نوار غزه به مصر نیاز ندارد و ممکن نیست که باریکه غزه منبعی برای اقدامات ایذائی علیه مصر یا وارد آمدن ضرر به این کشور باشد و ما حتی هیچ تماسی را هم در این زمینه نادیده نمی گیریم، بلکه با جدیت و با احساس مسئولیت با آن برخورد می کنیم؛ به ویژه وقتی که این مساله مربوط به امنیت مصر باشد. بی شک، باریکه غزه هرگز مامن گروه های تروریستی یا محل فعالیت گروه های مصری و غیره نخواهد بود.»

وی خاطر نشان کرده است:«اما درباره روابط میان حماس و مصر، باید دو طرف تصمیم بگیرند. در حال حاضر جنگ رسانه ای و حقوقی در مصر علیه حماس به راه افتاده است و ادعاهایی مبنی بر حمایت از عملیات های “تروریستی” و درگیری با ارتش و پلیس مصر علیه حماس مطرح شده است که همه آنها افتراهای ظالمانه و خصمانه است و ما حتی حق دفاع از خود یا برقراری ارتباط با گروه های سیاسی برای بیان نظر و دیدگاه های خود را هم نداریم.»

ابو مرزوق تاکید کرد:« با این وجود، سیاست ما در جنبش حماس، حفظ امنیت و ثبات مصر و عدم دخالت در امور داخلی این کشور و نیز حفظ آرامش و تمامیت ارضی این کشور است و این یک اصل ثابت نزد حماس است و هیچ جای بحثی در آن وجود ندارد.»

این رهبر برجسته جنبش حماس در بخش پایانی بیانیه خود آورده است که حماس جنبشی فلسطینی، عربی، اسلامی و مقاومتی است که سعی در تحقق آرمان های ملت فلسطین در زمینه آزادی و آزاد سازی و بازگشت آوارگان را دارد و یکی از مهمترین اولویت های آن در مرحله کنونی، آشتی ملی و پایان دادن به شکاف داخلی فلسطین و نیز تحقق وحدت ملت فلسطین در سراسر اراضی فلسطین است.

وی همچنین بر اهتمام حماس به فعالیت بر اساس وفاق ملی به منظور وادار کردن دشمن صهیونیستی به عقب نشینی از کرانه باختری و قدس اشغالی و در نهایت تاسیس کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس و تلاش برای برقراری روابط مطلوب با تمامی کشورهای دوست و برادر و به ویژه مصر عزیز تاکید کرد.

گفتنی است که بلر در جریان سفر چند ساعته خود به غزه اظهاراتی را بیان کرده و تحقق برخی شروط را برای بهبود اوضاع نوار غزه و فراهم شدن زمینه بازسازی خرابی های جنگ در این منطقه در راستای حل مساله فلسطین بر اساس راهکار تشکیل دو کشور ضروری دانسته بود.

Comments are closed.