وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

بیداری سیاسی جوانان مسلمان

افغانستان کشوری است که سه دهه جنگ خانمانسوز را سپری نموده و تحولات سیاسی و ایدیولوژی های گوناگون را تجربه نموده است. ایدیولوژی هایی که در خارج از مرز های افغانستان نمو نموده و به این کشور سرایت کرده و مورد آزمایش قرارگرفته است. صفحات زرین تاریخ انعکاس دهنده همین وضعیت می باشد. جوانان کشور بعنوان پیشگامان در عرصه رشد، انکشاف و تعالی کشور در بطن همین انقلاب ها، جنگ ها، تحولات سیاسی، تهاجمات سیاسی بیگانه و کودتاها پرورش نموده اند.

مسلم است که تحولات چند دهه اخیر در بیداری سیاسی جوانان بی تاثیر نبوده است اما آنچه که توجه ما را بیشتر به خود معطوف می دارد فقط تحلیل وضعیت گذشته و سنجش معیاری آینده است. پرسش آن است که وظیفه جوان بیدار چیست؟ جوان بیدار چالش های سیاسی کشور را بطور حرفوی و علمی آن درک می کند، معضلات و چالش هایی که تا هنوز تعریف نشده اند، بحران اقتصادی آینده کشور، بحران فقر، فساد اداری، بحران تروریسم بین الملل، افزایش کشت و معتادین مواد مخدر، بیسوادی، بحران امنیتی، بحران امنیت شغلی، بحران تهاجم فرهنگی و سیاسی بیگانه، چالش های انتخابات آینده همه موضوعاتی کلیدی اند که ذهن هر جوان را مغشوش می کند و وی را از راه راست منحرف می سازد. چالش های یاد شده تار و پود جامعه را خشک می کند. حتی عقل سلیم را از ذهن جوان بیدار به تاراج می برد.

وظیفه جوان بیدار، دست و پنجه نرم کردن جوان بیدار با تمام چالش ها و ناملایمات جامعه است. جوان بیدار بعنوان فرد فعال و تصمیم گیر در جامعه می تواند نقش کلیدی را در جهت مقابله با چالش ها ایفا نماید. جوان بیدار از خواب غفلت بیدار گردیده و خاموش نمی نشنید، با کمال شوق و حس وطن دوستی، ایمان داری، تعهد در مقابل خاک، مردم و ارزش های اسلامی خویش سرنوشت خویش را با درک کامل وضعیت موجود رقم می زند. جوان بیدار در انزوا نبوده، در تمام پروسه های آبادی و آزادی کشور سهم فعال و ارزنده داشته و بدون بگردن انداختن حلقه غلامی، سرنوشت خویش را تعین می کند. جوان بیدار تجربه کرده است که تصامیم عجولانه به خاطر بدست آوردن امتیاز ناچیز و زودگذر درد وی و مردم مظلوم صلح دوست که به خاطر سعادت کشور خون خود را فدا می کنند را مداوا نمی کند. مگر اینکه تصامیم وی مستقلانه با تعمق و تفکر و به خاطر منافع علیای کشور باشد

جوان بیدار مسلمان نه تنها اوضاع سیاسی کشور را مورد تحلیل قرار می دهد بلکه از وضعیت کشور های منطقه، جهان اسلام و نظام بین الملل آگاه خواهد شد و با چشم باز و دور اندیشی بعنوان فعالترین فرد جامعه عرض اندام خواهد نمود و خطرات احتمالی کشور و منطقه را پیش بینی خواهد کرد.

کشور ما مورد تاخت و تاز تهاجم فرهنگی و سیاسی بیگانگان نیز قرار گرفته اند، جوانان ما بدون درک دقیق در دامان افراد ناشناخته شده افتاده اند. ایشان به نفع افراد مبهم و مفکوره های غیر عملی کار می کنند، افکار شان دستخوش تهاجم سیاسی غیر واقع بینانه، فرا مرزهای کشور قرار گرفته است. بسیاری از جوانان در یک حالت تزلزل و تمرد قرار گرفته اند. این وضعیت روانی باعث گردیده که ایشان در یک چهار راه قرارگیرند، این وضعیت آشفته نگران کننده است و اعتماد مردم رنجدیده و مستمند نسبت به جوانان کاهش پیدا می کند. این وضعیت باعث می گردد که کشور دوباره به کام مرگ و هرج و مرج سوق داده شود.

جوانان نمی دانند کجا روند؟ با کی درد خود را شریک سازند؟ به کی اعتماد کنند؟ و مسیر درست را دریابند ؟ پاسخ در اینجا است که بیداری سیاسی ایشان را کمک می کند تا ایشان خطوط فکری واحدی را ترسیم نمایند. دور آن خطوط فکری واحد افکار خود را همگون سازند و همان مسیر را محراق توجه خود قرار دهند. آنچه برای هر جوان بیدار قابل ارزش است تعمق و تفکر جوان است، که درحقیقت استعداد جوانان بیدار می گردد.

بشر موجود اجتماعی است. جوانان بعنوان ستون فقرات جامعه نمی توانند از این اجتماع به دور باشند. جوان بیدار نمی تواند دستخوش پیامد های منفی جامعه گردد. جوان بیدار با محیط آلوده خود را وفق نمی دهد و سازش نمی کند بلکه محیط آلوده را می سازد و اصلاح می کند. سازش با محیط آلوده نه بلکه تلاش در جهت اصلاح محیط آلوده. اگر محیط کار باشد، محیط خانواده، محیط ورزش یا محیط تفریحی. جوان بیدار در هر حالت از ارزش های اسلامی و انسانی خود، کشور و مردم رنجدیده خود دفاع می کند.
به خاطر بدست آوردن حق و ارزش های خویش با کمال دیانت، ایمانداری، درد، درک، احساس و اراده راسخ مبارزه می کند. برای جوان بیدار بهترین دوست قلم و کتاب می باشد. حقایق را کتمان نمی کند، نانوشته ها را می نویسد، برنامه های خود را به منظور سعادت و متانت جامعه عملی می سازد.   نورمحمد”حشمت”

 

 

 

Comments are closed.