وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

بی‌برنامه‌گی کمیسیون مستقل انتخابات به اعتبارش صدمه می‌زند

نهادهای ناظر بر روند انتخابات و فعالان مدنی در واکنش به تأخیر در اعلام تقویم انتخابات ریاست جمهوری، کمیسیون مستقل انتخابات را به بی‌برنامه‌گی متهم می‌کنند و می‌گویند،‌ نداشتن برنامه منظم برای پیش‌برد برنامه‌های ملی می‌تواند اعتبار مردم نسبت به این کمیسیون را خدشه‌دار بسازد.
عبدالودود پدرام،‌ فعال مدنی و رییس مؤسسه «حقوق بشر و محو خشونت» می‌گوید به هر اندازه که راه‌اندازی برنامه‌های بزرگ ملی با تأخیر مواجه شود،‌ نگرانی مردم افزایش می‌یابد و از اعتبار نهادهای مسوول کاسته می‌شود. او در پیوند به تأخیر در اعلام تقویم انتخابات ریاست جمهوری گفت: «هر نوع تأخیر در برنامه‌های بزرگ ملی می‌تواند مشروعیت نهادهای مسوول را نزد مردم کم‌رنگ بسازد و اعتبار نهادهای مربوط را پایین بیاورد و علاقه‌مندی مردم را نسبت به پروسه‌های دموکراسی،‌ تضعیف کند.»
هر چند مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات دلیل تأخیر در اعلام تقویم انتخابات ریاست جمهوری را مصروفیت بیش از حد کارمندانش خوانده است،‌ اما نهادهای ناظر بر انتخابات می‌گویند اختلاف دبیران این کمیسیون روی تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری،‌ انتخابات مجلس نماینده‌گان و شوراهای ولایتی و شوراهای ولسوالی سبب شده است که تقویم انتخابات ریاست جمهوری از سوی کمیسیون مستقل انتخابات اعلام نشود.
حبیب الله شینواری،‌ مسوول برنامه‌های دیده‌بان انتخابات و شفافیت افغانستان (ایتوا) در این مورد گفت: «مدیریت ضعیف و اختلاف کمیشنران روی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری،‌ مجلس نماینده‌گان در غزنی،‌ شورای ولایتی و شوراهای ولسوالی‌ها هم‌زمان و یا جداگانه سبب شده است که این تقویم تا حال اعلام نشود.»
در همین حال،‌ مسوولان بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا) همچنان تایید می کنند که تصمیم کمیسیون مستقل انتخابات روی تاریخ برگزاری انتخابات شورای ولایتی،‌ شورای ولسوالی و مجلس نماینده‌گان در ولایت غزنی نهایی نشده است. یوسف رشید،‌ رییس اجرایی فیفا گفت: «آنچه که مشخص بود این است که کمیسیون مستقل انتخابات در نظر دارد که انتخابات مجلس نماینده‌گان و ریاست جمهوری را در ۳۱ حمل برگزار کند و انتخابات شوراهای ولایتی و شوراهای ولسوالی را در خزان سال آینده برگزار کند،‌ اما این تصمیم نهایی نشده است.»
نهادهای ناظر بر انتخابات می‌گویند کمیسیون مستقل انتخابات باید با همه آماده‌گی‌ها تلاش کند برنامه‌های منظمی را برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری طرح‌ریزی کند.
این در حالی است که قرار بود تقویم انتخابات ریاست جمهوری روز شنبه،‌ نزدهم عقرب از سوی کمیسیون مستقل انتخابات اعلام شود،‌ اما مسوولان این کمیسیون اعلام این تقویم را به دلیل مصروفیت‌های بیش از حد کارمندانش به تعویق انداخته است. گلاجان عبدالبدیع صیاد، رییس کمیسیون مستقل انتخابات روز شنبه در یک نشست خبری در کابل گفت: »مشکل اساسی در این‌جا است که قسمی که شما هم در جریان هستید و روزانه مشاهده می‌کنید کارمندان تخنیکی و غیر تخنیکی ما تمامی آن‌ها مصروف هستند.«
ابهام در برگزاری به موقع انتخابات ریاست جمهوری:
تأخیر در اعلام تقویم انتخابات ریاست جمهوری سبب نگرانی نهادهای ناظر بر انتخابات و احزاب سیاسی شده است. مسوولان نهاد ایتوا می‌گویند اگر کارکردهای گذشته کمیسیون مستقل انتخابات را ملاک و معیار قرار دهیم،‌ با توجه به ظرفیت و توانایی این کمیسیون نگرانی وجود دارد که انتخابات ریاست جمهوری در ۳۱ حمل برگزار نشود. حبیب‌الله شینواری،‌ مسوول برنامه‌های ایتوا گفت حتا اگر انتخابات ریاست جمهوری در ۳۱ حمل برگزار شود،‌ با مشکلات فراوان همراه خواهد بود.
یوسف رشید،‌ رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه، فیفا، همچنان می‌گوید،‌ ۳۱ حمل یک تاریخ عملی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به نظر نمی‌رسد. او گفت: «در حال حاضر کمیسیون مستقل انتخابات مصروف شمارش و تصفیه آرا،‌ بازشماری و ‌اعلان نتایج ابتدایی و نهایی انتخابات مجلس نماینده‌گان است.» به گفته‌ی او «هر چند مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات می‌خواهند وضعیت را مدیریت کنند، ‌اما از دید ما آماده نیستند که انتخابات ریاست جمهوری را در ۳۱ حمل ۱۳۹۸ برگزار کنند.»
مسوولان نهاد‌های ناظر می‌گویند هرچند آنان از کمیسیون مستقل انتخابات خواسته‌اند که یک تاریخ عملی را برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اعلام کنند که از نظر رعایت تقویم انتخاباتی پاسخگو باشد،‌ اما این کمیسیون تا اکنون به این خواست آنان توجه جدی نکرده است.
از سویی هم،‌ نماینده‌گان شماری از احزاب سیاسی می‌گویند کمیسیون مستقل انتخابات در کارهایش تردید دارد و از همین رو،‌ تقویم انتخابات ریاست جمهوری را اعلام نمی‌کند. سیدجواد حسینی، سخنگوی جبهه ملی نوین افغانستان در گفت‌وگو با روزنامه ۸صبح گفت: «چون تا هنوز نتایج انتخابات مجلس نماینده‌گان اعلان نشده و عواقب این انتخابات مشخص نیست،‌ مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات در تردید قرار دارند که نهایتاً مردم افغانستان در پذیرش نتایج انتخاباتی چه واکنش نشان خواهند داد.»
از این پیش نهادهای ناظر بر روند انتخابات و احزاب سیاسی از کمیسیون مستقل انتخابات خواسته بودند که هرچه زودتر تقویم انتخابات ریاست جمهوری را آن‌چنانی که جنبه عملی داشته باشد،‌ اعلام کند. اما این احزاب با اشاره به استفاده از دستگاه‌های انگشت‌نگاری در ۲۸ و ۲۹ میزان، می‌گویند کمیسیون مستقل انتخابات تا کنون طرح‌های پیشنهادی احزاب سیاسی را نادیده گرفته‌اند و در مواردی با احزاب فریبکاری نیز کرده‌اند.
نوررحمان اخلاقی،‌ عضو ایتلاف بزرگ ملی گفت: «در روزهای پیش رو،‌ ایتلاف بزرگ ملی و احزاب سیاسی موقف‌شان را اعلام خواهند کرد که آیا می‌توان با این کمیسیون به انتخابات ریاست جمهوری برویم و یا خیر.»
این در حالی است که ۳۱ حمل را کمیسیون مستقل انتخابات خط سرخ اعلام کرده‌اند و گفته است انتخابات ریاست جمهوری در ۳۱ حمل سال ۱۳۹۸ خورشیدی برگزار خواهد شد. فهیم امین
election54-601x400

Comments are closed.