وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

نشست صلح مسکو با امید به آینده پایان یافت

دونالد ترامپ در سخنرانی سالانه خود در مقابل نمایندگان مجلس تعهد سپرد که نیمی از نظامیان آمریکایی را از افغانستان خارج می کند. ترامپ در سخنرانی خود از دیگر دولت ها و حکومت ها سخن گفت اما از حکومت افغانستان نامی نبرد و فقط بنام افغانستان از صلح با طالبان یاد کرد. قبل از سخنرانی ترامپ و سپردن تعهد وی برای خروج نیمی از نظامیان آمریکایی از افغانستان، طالبان در روز اول نشست مسکو اعلام کردند که آمریکا وعده داده است به زودی نیمی از نظامیانش را از افغانستان خارج کند.

در نشست مسکو بسیاری از سران شرکت کننده انتظار داشتند تا با طالبان به یک توافق آتش بس موقت برسند اما هیات طالبان تاکید کرد که تا خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان، هیچ آتش بسی عملی نیست.
شیرمحمد عباس استانکزی، رییس هیات طالبان در نشست صلح مسکو اعلام کرد تا زمانیکه نیروهای خارجی افغانستان خارج نشوند، این گروه آتش بس نخواهد کرد. استانکزی به نمایندگی از طالبان در نشست مسکو خواسته‌های این گروه را برای آینده سیاسی کشور “پس از خروج نیروهای خارجی” توضیح داد. او در این نشست خواستار بازشدن دفتر رسمی طالبان به منظور ارتباط با این گروه در کابل شد. توقف تبلیغات ضد طالبان از دیگر خواست‌های آقای استانکزی بود. ایجاد نظام اسلامی و اینکه اجرایی شدن توافقنامه صلح توسط نهادهای بین‌المللی تضمین شود، خواست دیگر طالبان عنوان شد.

در همین حال اشرف غنی نیز اعلام کرد که هرگز صلح گذرا را نمی پذیرد و به صلحی تن نخواهد داد که در آن نقش نیروهای افغان تضمین نشده باشد. وی نقش افراد شرکت کننده در نشست مسکو را بدون صلاحیت خوانده گفت: اینها که رفته اند همراه کی، چی را موافقه می کنند؟ قدرت اجرایی شان کجا است؟ صد ها اینگونه مجلس شود تا دولت افغانستان، شورای ملی افغانستان، نهاد های قانونی افغانستان روی آن صحه نگذارند، کاغذ است. غنی در ادامه گفت: پیمان صلح بدون موافقه سرتاسری و مراحل قانونی انجام شده نمی تواند، آیا قانون اساسی من را این صلاحیت را داده است که دولت جمهوری افغانستان را منحل بسازم؟ غنی درباره زمزمه های ایجاد حکومت موقت نیز ابراز داشت: صد ها آوازه را انداخته اند که در باره حکومت موقت گفته شده است، پرسان کنید آقای خلیلزاد را و صد بار قسم می خورد که درباره حکومت موقت کسی چیزی نگفته است، اگر کسی گفته است بیاید که با آقای خلیلزاد روبرویش کنم. موضعگیری غنی در برابر نشست مسکو، اشرف غنی در را در صحنه های سیاسی و بین المللی و در میان رقبای سیاسی اش تنها تر می کند و این در آینده به نفع وی و تیم حکومتی وی نیست.

حامد کرزی که در اصل رهبری نشست مسکو را برعهده دارد اما در ظاهر رهبری هیات سران را پذیرفته است، در نشست مسکو ضمن ابراز نظر در خصوص اظهارات اخیر اشرف غنی گفت برای دستیابی به صلح و به دست آوردن نتایج از چنین نشست ها با توجه به اوضاع کنونی در کشور، زمان بیشتر لازم است. حامد کرزی، در یک نشست مطبوعاتی اظهار داشت که تمام سیاسیون حاضر در نشست بین الافغانی در مسکو نمایندگان حکومت نه بلکه به عنوان شهروندان افغانستان در این نشست اشتراک نموده اند. وی افزود که سیاسیون کشور و نمایندگان گروه طالبان در نشست مسکو روی موضوعات مختلف مانند پایان جنگ و حقوق زنان بحث و تبادل نظر نمودند.

طبق معمول روز دوم نشست صلح بین الافغانی مسکو به پایان رسید. قطعنامه‌ نشست بین‌الافعانی که در روز های ۵-۶ فبروری در مسکو برگزار گردیده بود، از سوی شرکت کنندگان اعلام شد. اشتراک کنندگان نشست بین‌الافغانی که روزهای ۵-۶ فبروری به دعوت اتحادیه افغان‌های مقیم مسکو برگزار شد را یک گام بزرگ در گفتگوهای بین‌الافغانی دانسته و این اقدام مورد تایید و تمجید قرار می‌دهند. در این اعلامیه آمده است: ما جهت تحقق صلح پایه‌دار و سراسر در کشور عزیز ما افغانستان اراده کامل ملی، زمینه سازی برای خروج کامل نیروهای خارجی از کشور، تحکیم وحدت ملی فراهم آوری برای مشارکت همۀ مردم افغانستان در زندگی سیاسی به منظور تامین عدالت اجتماعی، رعایت به اساسات دین موبین اسلام و ارزش‌های پسند دیده ملی، جلوگیری از تکرار تلخ چند دهه اخیر در کشور و همچنان تامین درک و احترام متقابل بین افغان ها و پذیرفتن یکدیگر، پس از بحث طولانی به روی موارد ذیل توافق نمودیم.
اول: تمام طرف های اشتراک کننده در این کنفرانس در این امر کاملاً توافق دارند که تحقق صلح پایه‌دار و با عزت خواست تمام مردم افغانستان می‌باشد، که با مشارکت تمام افغان‌ها به آن دست یافت.
دوم: تمام طرف های اشتراک کننده توافق دارند که گفتگو های بین‌الافغانی باید در این شرایط حساس به گونه منظم ادامه یابد.
سوم: تمام طرف های اشتراک کننده از گفتگوهای جاری در قطر حمایت نموده و آنرا در امر پایان دادن به جنگ تحمیلی کنونی در افغانستان موثر و مثبت تلقی می‌کند.
چهارم: تمام طرف های اشتراک کننده بر حفظ تقویه و اجرای اصلاحات لازمۀ نهاد های بنیادی، دفاعی و سایر نهاد های ملی ملکیت تمام افغان ها می‌باشد بعد از توافق صلح ترکیب می‌کند.
پنجم: تمام طرف های اشتراک کننده به منظور تحقق صلح پایه‌دار و سراسر در افغانستان بر همکاری و حمایت کشورهای منطقه و کشورهای بزرگ را لازمی می‌داند.
ششم: تمام طرف های اشتراک کننده بر ارزش‌ها و اصول کلی ذیل تاکید می‌کنند پیروی از اساسات دین مقدس اسلام در همۀ امور نظام، تاکید بر این اصل که افغانستان خانه مشترک همۀ افغان ها است. تاکید بر حفاظت از یک حکومت قوی مرکزی، مبنی بر مشارکت عادلانه همۀ اقوام افغانستان، تاکید بر تحکیم وحدت ملی و تحقق عدالت اجتماعی. تاکید بر اصل بیطرفی افغانستان در برابر منازعه‌های منطقوی و جهانی. و تاکید بر اتخاذ یک پالیسی همنوا به جهان کنونی.
هفتم: تمام طرف های اشتراک کننده در رابطه به صلح و اقدامات مبتضی مقتضی متعاقب آن بر موارد ذیل تاکید می‌کنند. خروج کامل نیروهای خارجی از کشور، تاکید بر عدم مداخلۀ کشورهای خارجی در امور داخلی افغانستان. اطمینان به جامع جهانی که از خاک افغانستان هیچ تهدیدی متوجه آنها نخواهد شد. اطمینان رعایت حقوق تعلیمی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی زنان در مطابقت به ارزش های اسلامی. تاکید بر رعایت حقوق سیاسی و اساسی مردم افغانستان و آزادی بیان مطابق اصول اسلامی. تاکید بر تلاش برای بدست‌آوردن تعهدات ملی و بین‌المللی به منظور تامین صلح پایه‌دار به کشور. کوشش برای بدست‌آوردن کمک های بین‌المللی به منظور بازسازی و تحقق و توسعه افغانستان.
هشتم: تمام طرف های اشتراک کننده به منظور ایجاد فضای احتمال در گام نخست، آنعده بندیانیکه به کبر سن رسیده و یا به بیماری صبرعلاج مبتلا بوده و یا میان حبس آنها تکمیل و یا مدت کمی باقی مانده باشد تاکید می‌نماید بیرون ساختن سران صالبان از لیست سیاه ملل متحد و گشودن اسمی دفتر سیاسی طالبان در قطر به هدف پیشبرد پروسه صلح ضروری می‌دانند.
نهم: تمام طرف های اشتراک کننده توافق دارند که جلسه بعدی بین‌الافغانی در زودترین فرصت ممکن در دوحه دایر گردد، همچنان توافق گردید که در نشست آینده روی مسایل مهم مرتبط به پروسه صلح که هنوز روی آن توافق نشده است مورد بحث قرار گیرد.

همانگونه که قبلا نیز متذکر شده بودیم، این نشست بیشتر جنبه آشنایی داشت و این اولین جلسه ای بود که تمامی سران احزاب و افراد فعال سیاسی در کنار سران طالبان دور یک میز نشسته و با هم گفتگو کردند. این نشست باب آشنایی میان آنها را برای جلسات بعدی باز کرده است.
امید می رود که شرکت کنندگان در جلسه بعدی صلح که در دوحه قطر برگزار می شود، به یک نظر واحد در مورد آوردن صلح و امنیت در کشور برسند و آینده این مردم را برای رسیدن به صلح و امنیت تضمین کنند. هرچند کشورهای خارجی مانع اینها خواهند شد!

_105490255_2d05334e-1e25-4fa6-b3a5-c714dca526aa

Comments are closed.