وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

نشست ارگ؛ نبض دیپلماسی صلح در کنترل غنی؟

نشست رهبران حکومت وحدت ملی، چهره‌های مطرح سیاسی و جهادی و زلمی‌ خلیلزاد؛ نماینده ویژه امریکا در روند صلح افغانستان، در ارگ ریاست جمهوری برگزار شد.
بربنیاد اعلامیه ارگ، در این نشست حامد کرزی؛ رییس‌ جمهوری پیشین، عبدالرب رسول سیاف، گلبدین حکمتیار، کریم خلیلی، محمد محقق، عبدالرؤوف ابراهیمی، عمر داوودزی، جان بس؛ سفیر امریکا در کابل و جنرال اسکات میلر؛ فرمانده نیروهای خارجی در افغانستان شرکت کرده‌اند.
در این اعلامیه آمده است که این چهره‌ها در این نشست، دیدگاه‌ها و نگرانی‌های شان در روند صلح را با زلمی‌ خلیلزاد، در جریان گذاشته اند.
در اعلامیه ذکر شده است که قرار است این نشست‌ها در روزهای آینده نیز ادامه پیدا کند.
از زمان ورود زلمی خلیلزاد به افغانستان، وی با چهره‌های مطرح سیاسی و جهادی افغانستان در مورد گفتگوهای صلح دیدارهای متعددی داشته است.
این بی تردید یکی از مهم ترین نشست ها درباره روند صلح امریکا با طالبان بوده که تاکنون میان نیروهای داخلی و نماینده امریکا برگزار شده است. طبق معمول و برخلاف تعهد حکومت به جریان آزاد اطلاعات، جزئیات زیادی از این نشست به بیرون درز داده نشده است. اعلامیه ارگ شامل چند مورد کلی و مبهم و غیرمهم است و از اینکه در آن نشست چه گذشته و چه نتایج و پیامدهایی رقم خورده، مشخص نیست. با این وجود، برخی منابع غیررسمی، مدعی اند که در دیدار ارگ، میان اشرف غنی و زلمی خلیلزاد، درگیری لفظی بروز کرده است.
اگر این خبر درست باشد، نشان می دهد که مرحله تازه ای از تنش و بحران سیاسی در روابط امریکا و ارگ ریاست جمهوری در راه است؛ موجی که شاید به نحوی با سرنوشت و آینده قدرت آقای غنی هم گره خورده باشد و برای آن، تعیین کننده و سرنوشت ساز باشد.
ارگ ریاست جمهوری، پیش از ورود خلیلزاد به کابل نیز میزبان نشست مشابهی میان سران سیاسی کشور با رهبران حکومت وحدت ملی بود؛ نشستی که برآیند و برون‌داد آن مثل همیشه در هاله ای از پرسش و ابهام باقی ماند و رسانه ای نشد.
از جانب دیگر، آقای خلیلزاد در دور جاری سفرش به افغانستان، هم پیش از دیدار با اشرف غنی و هم پس از آن، دیدارهای گسترده و گوناگونی با جناح ها، جریان ها و چهره های مؤثر سیاسی و اجتماعی و قومی در کابل و قندهار انجام داد. همچنین گفته می شود او پیش از آنکه در ارگ ریاست جمهوری، در یک دیدار مشترک با حضور اشرف غنی، سرور دانش و… شرکت کند، یک دیدار خصوصی سه جانبه با حضور جان بس؛ سفیر امریکا در کابل و آقای غنی هم داشته است.
این دیدارها نشان می دهد که زیر پوست دیپلماسی صلح افغانستان، تب تنش بسیار بالاست و مشخص نیست که در نهایت، کدامیک از طرف های رقیب در این بازی دشوار و نفسگیر، برنده خواهند شد.
در این میان، در صورتی که بروز تنش لفظی میان خلیلزاد و اشرف غنی در نشست امروز ارگ، درست باشد، به نظر می رسد که آقای غنی، آخرین کارت خود را نیز برای لگام زدن به رویکرد یکجانبه گرای امریکا استفاده کرده تا نبض دیپلماسی صلح را در اختیار بگیرد؛ اما او ظاهرا این کارت را در جمع و جای نامناسبی به کار برده و برخلاف آنچه اراده کرده، از آن طرفی نخواهد بست؛ زیرا با توجه به گستره و دامنه دیدارهای خلیلزاد با نیروها و جریان ها و چهره های سیاسی و قومی مخالف حکومت آقای غنی، او توانسته است با استفاده از یک دیپلماسی فعال و چندبعدی، قوای لازم برای مهار کژتابی ها و سرکشی های خیره سرانه ارگ و اشرف غنی را فراهم آورد و با بهره گیری از فرصت بی همتایی که با حضور جوانب مختلف و مؤثر سیاسی در ارگ مساعد شده، ضربه کوبنده مورد نظرش را بر اشرف غنی وارد کرده است.
بنابراین، شاید ارگ انتظار داشت که با میزبانی از نشستی با حضور رهبران سیاسی و قومی داخلی و زلمی خلیلزاد، بتواند نبض دیپلماسی صلح را در اختیار بگیرد؛ اما این اراده، نتیجه وارونه داد و در صورت بروز تنش لفظی میان زلمی خلیلزاد و اشرف غنی، پیش بینی می شود مخالفان سیاسی آقای غنی هم به اردوی خلیلزاد بپیوندند و در نتیجه، راه بیرون راندن غنی از ارگ، هم برای امریکا و هم برای مخالفان داخلی او، هموارتر شود.

علی موسوی

نشست ارگ؛ نبض دیپلماسی صلح در کنترل غنی؟

Comments are closed.