وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

وزیرخارجه افغانستان: در سه کشور جهان سفارت خود را می‌بندیم

وزیرخارجه افغانستان: در سه کشور جهان سفارت خود را می‌بندیم
صلاح الدین ربانی، وزیر خارجه کشور امروز در کابل اعلام کرد که به زودی سفارت افغانستان در سه کشور جهان بسته خواهد شد.654500000-300x169
او که برنامه صد روز نخست کاری خود را معرفی می کرد گفت که سه سفارت خانه و یک نماینده گی بسته خواهد شد.
آقای ربانی میگوید برای صرفه جوی در هزینه پس از صحبت با رییس جمهور تصمیم گرفته است که سفارت های افغانستان در برازیل، افریقای جنوبی و هنگری را بسته کند.
ربانی گفت قرار است مسوولیت نماینده گی افغنستان در مقر یونسکو در پاریس را نیز به سفارت افغانستان در فرانسه بسپارند و گفت در آینده سفیر افغانستان در فرانسه نماینده این کشور در یونسکو نیز خواهد بود.
وی گفت سفارت افغانستان در بلغاریا نیز به سطح نماینده گی سیاسی تنزیل خواهد یافت.
اما اقای ربانی میگوید کارهای مقدماتی برای گشودن نمایندگی افغانستان در بنکاک تایلند آغازشده است.
صلاح الدین ربانی میگوید نمایندگی این کشور در بنکاک را به منظور پیگری کارهای اجتماعی و اقتصادی، در کمیسیون اقتصادی – اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا پاسفیک که افغانستان نیز عضویت آن را دارد و مقر آن در تایلند است می گشایند.
وزیر خارجه همچنان میگوید متن موافقتنامه برای بازگشایی نمایندگی سیاسی و قنسلی افغانستان در یونان را آماده کرده اند و قرار است بزودترین فرست این نمایندگی را بگشاند و گفت کار برای گشودن قنسلگری افغانستان در کلکته هند نیز جریان دارد و در خلال صدر روز آینده کارهای مقدماتی آن نیز نهایی خواهد شد.
رییس جمهور غنی در جریان معرفی برنامه های خود در روز تحلیف گفت که از مصارف اضافی در کشورهای خارجی جلوگیری خواهد کرد.
او گفت که افغانستان در شماری از کشورها نماینده گی یا سفارت خانه دارد؛ اما هیچ تاثیر گذاری در سیاست گذاری خارجی افغانستان نداشته است.
با این حال، وزیر امور خارجه در حاشیه معرفی برنامه هایش گفت که کمیسیونی برای نظارت بر عملی شدن مفاد توافق نامه های امضا شده آغاز به کار خواهد کرد.
او گفت که این کمیسیون در جریان صد روز آینده پس از سفر وزیر خارجه امریکا به کابل کارش را آغاز خواهد کرد.
وزیر خارجه میگوید کارهای مقدماتی در این زمینه به خوبی به پیش رفته است.
ربانی گفت که بعد از تکمیل آماده گی ها بعد از سفر وزیر خارجه امریکا به کابل کمیسیون مشترک کارش را برای پی گیری مفاد سند همکاری های استراتیژیک میان افغانستان و امریکا، قرارداد امنیتی میان افغانستان و امریکا و همچنان تعهدات تازه که دو جانب در سفر اخیر رییس جمهور کشور به واشنگتن صورت گرفته است آغاز میکند.
ریاست هیات این کمیسیون مشترک را وزرای خارجه امریکا و افغانستان به عهده دارند.
سند همکاری های استراتیژیک میان کابل و واشنگتن در ماه می سال ۲۰۱۲ میلادی توسط حامد کرزی رییس جمهور اسبق افغانستان و باراک اوباما رییس جمهور ایالات متحده امریکا امضا شد

Comments are closed.