وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

تجلیل از روز جهانی پناهنده درکابل با حضور مقامات داخلی وخارجی

10310606_1598602130417769_89802400187839731_n1-300x225-300x225
امروز وزارت امورمهاجرین و عودت کننده گان ، بابرگزاری همایشی ۲۰ جون روز جهانی پناهنده را با شعار ” تعهدجهانی برای تامین حقوق پناهنده گان ” در قصر ملکه باغ بابر تجلیل کرد.
به گزارش افق این همایش با حضور مقامات دولتی ، اعضای شورای ملی ، سفرای کشورهای مختلف ، نماینده کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهنده گان در افغانستان ، رییس سازمان بین المللی مهاجرت در افغانستان و رواسای سایر سازمانهای بین المللی همکار با وزارت امور مهاجرین و اقشارمختلف جامعه بسیار پرشور و باشکوه برگزار گردید.
سید حسین عالمی بلخی وزیر امور مهاجرین وعودت کننده گان ضمن خوش آمد گوی به میهمانان ، در باره عمل کرد ها و برنامه های این وزارت سخن گفت و پس از آن فضل های مسلمیار رییس مشرانو جراگه به ایراد سخن پرداخت .
سید فاضل سنچارکی مشاور فرهنگی ریاست اجراییه پیام داکتر عبدالله عبدالله را که بمناسبت روز جهانی پناهنده بود قرائت نمود آقای حاجی زاده معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران از کارکرد ها و عمل کرد های شان در رابطه با مهاجرین افغان سخن گفت و سفیر اندونیزیا ضمن تقدیر از عمل کرد عالمی بلخی در وزارت امور مهاجرین در رابطه با روز جهانی پناهنده سخنرانی کرد .
سرپرست UNHCR در افغانستان صحبت کوتاهی داشت و پس ازآن نادر فرهاد سخن گوی UNHCRپیام کمیشنر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده گان را که به مناسبت روز جهانی پناهنده بود قرائت نمود .
“ریچارد دنزیگر ” رییس IOM او”کلود جیبدار” رییس WFP هم هرکدام به نوبه خود ضمن سخن گفتن در رابطه به روز پناهنده از عمل کرد عالمی بلخی در مدت کوتاه وزارت اش تقدیر کردند.
خانم ذکیه میرزایی مدیر انتشارات تاک که خود روزگاران زیادی مهاجر و پناهنده بوده است به عنوان نماینده مهاجرین خاطرات دورۀ مهاجرت اش را بیان کردند .
وزارت امورمهاجرین وعودت کننده گان همزمان با برگزاری همایش تجلیل از روز جهانی پناهنده مسابقه بین المللی عکاسی و مسابقه بین المللی مقاله نویسی را نیز با موضوع فرصت ها و چالش های مهاجرت و پناهنده گی برگزار کرده بود که نفرات برتر آن در این همایش معرفی شدند .
در پایان وزیر امور مهاجرین و عودت کننده گان نمایشگاه عکاسی را که از اثار ارسالی در مسابقه عکاسی دایر کردیده بود ، افتتاح کردند و به همراه سایر میهمانان از آن باز دید بعمل آوردند.
همچنین داکتر عبدالله عبدا لله ریس اجرایی دولت حکومت وحدت ملی نیز امروز در پیامی روزجهانی مهاجرت و یادکرد از رنج ودرد دهها ملیون انسانی که به صورت پناهنده در جهان آواره وبی خانمان گردیده اندیاد کرده است.
در این پیام امده است که مهاجرت پدیده ای است که همزاد انسان است و ریشه درعمیق در تاریخ دارد.
جا به جایی انسانها به علل مختلف ، رویداد های طبیعی، جنگ ها، خشکسالی ها و تنگنا های دیگر همواره در طول تاریخ صورت گرفته و علی رغم دشواری ها، تلخی ها و مصایب آن، تاثیرات مثبت نیز در پی داشته که از جمله آشنایی مهاجرین با فرهنگها، جغرافیا، باورها و سنت های اجتماعی و فرهنگی اقوام و ملت های دیگر و باز شدن افق دید و نگاه مهاجران ، تغییر دید ونگاهشان نسبت به انسان وجهان وزندگی را می توان نام برد.
متاسفانه حوادث و رویداد های سنگین سال های اخیر به افزایش شماربیشتر مهاجران در جهان افزوده و ده ها میلیون انسان بی پناه و مصیبت زده را از خانه و کاشانه شان بیرون رانده و آواره ملک های بیگانه ساخته است.
مهاجرت امروز به یک پدیده درد آور، به یک واقعه تاثر انگیز ورج آور در جهان تبدیل شده و جهان ما را با معضل پیچیده وتهدید کننده ای روبرو ساخته است.
کشور ما افغانستان با داشتن در حدود هفت میلیون مهاجر، طولانی ترین مهاجرت در دنیا را داشته و دوام جنگ و خشونت و مشکلات عدیده ی دیگر، امکان بازگشت مهاجرین و سهمگیری شان در بازسازی کشور را با چالش های جدی مواجه ساخته است.
مهاجرین افغان در کشور های همسایه و در ممالک منطقه و بیرون از منطقه، سرمایه بزرگ انسانی و فکری افغانستان به شمار میروند، طی بیش از سی سال گذشته، مهاجرین در کشور های دیگر اندوخته های فراوان فکری، علمی و مهارت های گوناگون بدست آورده اند که در صورت مساعد شدن زمینه بازگشت شان به کشور، همه ی ملت ودولت از این سرمایه ها مستفید خواهند شد.
من از وزیر محترم مهاجرین جناب سیدحسین عالمی بلخی بخاطر تلاش ها و ابتکارات فشرده ای که در این راستا طی مدت کوتاه حضوردر وزارت داشته اند و نیز از همکاران بین المللی و کشور های همسایه به خاطر توجه مسولانه به این معضل اجتماعی وانسانی عمیقا سپاسگزاری میکنم و امیدوارم که با مساعد شدن شرایط در داخل کشور، زمینه بازگشت داوطلبانه و تدریجی مهاجرین بویژه سرمایه های فکری و علمی آنها در کشور فراهم گردد.
حکومت وحدت ملی در قبال تک تک هموطنان و شهروندان عزیز خود احساس مسولیت می کند و مسله مهاجرین را بعنوان یک اولویت اساسی در دستور کار دولت و برنامه های اجرایی حکومت قرار داده و در جهت رسیدگی به آن از همه تلاش ها و کوشش ها فروگزار نخواهد کرد.

Comments are closed.