وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

گفتگوی کوتاه با یک شاعر و جوانترین مادر سال۲۰۱۲

تمنا جهش در سال 1993 م در چندوال کابل در یک خانواده روشن فکر به دنیا امده پدرش تاجر و مادرش استاد است او از لیسه عالی زرغونه در سال 1391 هـ.ش فارغ گردیده و فعلا محصل دانشکده حقوق و علوم سیاسی در یکی از دانشگاهای خصوصی است و در پهلوی این همه شعر هم می سراید و در تلویزون 1 کار میکند.

س: چه وقت به سرودن شعر آغاز کردید؟ ج: درست به یاد ندارم اما از وقتی که حس کردم قلب دارم و در قلبم چیزی بنام احساس وجود دارد، از آن زمان به سرودن شعر آغاز کردم و دارم چیز های مینویسم. س: به کدام سبک شعر میگوئید؟ ج: به هر سبک شعر مینویسم؛ اما بیشتر به سبک سفید زیرا در شعر سفید شاعر آزاد است و در آن هیچ قید و شرط نیست، چون هوای آزادی در پیدایش ما انسان ها است و خدای مهربان ما را آزاد خلق کرده و آزاد گذاشته تا زندگی کنیم، به همین خاطر این سبک شعر را دوست دارم.

س: تا بحال کدام اثر شعری دارید؟ ج: بلی، من سه اثر دارم یک کتابم بنام ( یک چشمه سار اشک ) که مجموع شعری است و کتاب دومم که یک کتاب تقریباْ مستند از زندگی زنان افغانستان میباشد وسومین اثرم یک داستان بلند است که بزودی چاپ میشود.

س: گفته میشود که شما سال گذشته به عنوان جوانترین مادر سال انتخاب گردیده اید، آیا این واقعیت دارد؟ ج: باید یاد آور شوم که من در سال ۲۰۱۲ جوانترین مادر سال از طرف شبکه ندای زنان جهان انتخاب شدم و این لقب مبنی بر این بود که من ۱۹سال دارم مادر هستم و ۲ پسر هم دارم؛ کار میکنم عین زمان درس می خوانم و مدافع حقوق زنان هستم. در طول ده سال اخیر این اولین لقب و جایزه ای بود که یک خانم افغان به عنوان جوانترین مادر سال و زن برتر افغانستان در جهان انتخاب گردد.

س: وضعیت زنان در اجتماع چه گونه است آیا راضی هستید؟

ج: بلی، باید صادقانه بگویم وضعیت زنان در افغانستان خیلی خوب است و همه زنان به راحتی و بدون کدام مشکل میتوانند کار کنند، درس بخوانند؛ زندگی کنند و در دولت و سیاست هم شریک باشند و در تصمیم گیری ها سهم دارند و من از این حالت خیلی خوش و راضی هستم. واینک نمونه ی از شعر خانم جهش:

باران بهانه بود تا
تو زیر چتر من
تاانتهای کوچه بیایی و
پیوند مثل گل شگوفه کند
برلبان مان…
کاش نه کوچه انتها داشت

و نه باران پایان میافت…!!!

 

 

Comments are closed.