وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

طالبان غزنی از معادن این ولایت تمویل می شوند

گروه طالبان در ولسوالی های مقر، واغظ ، و زنخان ولایت غزنی، معادن این ولسوالی ها را با پاکستانی ها قرارداد نموده است.
خلیل الله هوتک از بزرگان قومی در این ولایت می گوید، اگر جلو این کار در ولسوالی های نا امن غزنی گرفته نشود، سبب تشدید جنگ در غزنی خواهد شد.
خلیل هوتک یکی از بزرگان قومی در غزنی می گوید: که معدن زرکشان مقر، معدن سنگ های زمرد واغظ و همچنان معادن سنگ کرومیت در ولسوالی زنخان غزنی از سوی طالبان به انجنیران پاکستانی به قرارداد داده شده است.
آقای هوتک می افزاید:
) قسمی که من معلومات دارم همین حالا در ولسوالی زنخان معادن سنگ های بسیار قیمتی که به شکل شیشه ی زمرد هست توسط مردم محل کشف شده و انجینران پاکستانی آنرا استخراج می کنند و توسط طالبان به پاکستان انتقال داده می شود.(
در همین حال خالقداد اکبری نماینده مردم در شورای ولایتی غزنی با تائید این موضوع می گوید: بنابر عدم مدیریت وزارت معادن و پترولیم و ریاست معادن در غزنی، کندن کاری خود سرانه معادن در این ولایت جریان دارد.
وی می گوید: اگر جلو کندن کاری این معادن در غزنی گرفته نشود، بزودی تمام معادن غزنی به دست مافیای داخلی و خارجی خواهد افتاد.
آقای اکبری می افزاید:
) ما در غزنی بهترین منابع معادن داریم، اگر از این به طور درست و اساسی آن استفاده شود، ما بیشترین درآمد را از ولایت غزنی خواهیم داشت، و در این ارتباط مسئولیت اول این قضیه مربوط ریاست معدن ولایت غزنی می شود، و بعداَ مربوط وزارت معادن و پترولیم و نیروهای امنیتی افغان می شود که جلو چنین کندن کاری های خود سر را بیگرد.
محمدامان حمیمی والی غزنی نیز این موضوع را می پذیرد و می گوید، معادن که در مناطق ناامن غزنی قرار دارند، از سوی افراد زورمند و گروه طالبان به طور غیر قانونی استخراج می شود.
به گفته وی: مخالفین و افراد زورمند منابع این معادن را به یک قیمت ناچیز به فروش می رسانند.
آقای حمیمی می افزاید:
‹‹ معادن که در ولایت غزنی و سراسر افغانستان موجود است، با یک قیمت بسیار نازل و نا چیز دوشمن از پیش آن استفاده میکند، و بعضی از مناطق که ناامن است معادن آن مناطق به خارج انتقال داده می شود. ››
خواستیم در این مورد نظر ریاست معادن غزنی را نیز با خود داشته باشیم، اما با تلاش های مکرر موفق به این کار نشدیم .
معدن زرکشان مقر، معدن سنگ های زمرد واغظ و معادن دیگر در غزنی در حالی به طور غیر قانونی استخراج می شود که حکومت و مردم چشم امید را به عواید منابع همین معادن در سال های آینده دوخته اند.
گزارشگر محمدرحیم آریا- غزنی-
ااا

Comments are closed.