وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

دیدار مووسس و رییس خبرگزاری عقاب با فرهیختگان فریمان

غنیمت می‌شمارم صحبت یار موافق را شریفی مردِ نیک آیینِ دل شیدا به بسم الله

الحاج دکتر بسم الله شریفی(مووسس و دبیرکل بنیاد جهانی سبزمنش و خبرگزاری عقاب)روز پنج‌شنبه پنجم عقرب/ آبانماه ۱۴۰۱ به دعوت شخصیت فرهنگي شهرستان فریمان محترم ابراهیم حاج محمدی(قمر) سراینده مجموعه شعری(مزامیر آتش)راهی شهرستان فریمان شده و با شخصیت های فرهنگی دیدار نمود.


در بدو ورود، جناب آقای شریفی با هم‌راهی میزبان محترم، بازدیدی از سد تاریخی فریمان بعمل آورد.
سد فریمان سدی تاریخی در استان خراسان رضوی ایران است. این سد زیبا، از مشهورترین و با ارزش ترین آثار دیدنی و تاریخی استان است که فريمان را به قطب گردشگری شرق خراسان تبدیل کرده است. سد فریمان دارای تاجی به طول حدود صد متر است و ارتفاع آن در حال حاضر به حدود بیست متر می رسد. بنای اولیه این سد به عصر مغول و دوران صفوی بر می گردد و قدمت آن به بیش از هزار سال می رسد.
این سد از نوع سدهای پایه‌ای و پشت بند دار است و دریاچه زیبای پشت آن هم حدود دو کیلومتر طول و ۵۰۰ متر عرض دارد و ظرفیت مخزن آن حدود ۱٠٠٠٠٠٠ متر مکعب است. آبگیری از این سد به کمک دو برج آبگیر که به صورت مجزا کار می کنند، انجام می شود. در ضلع شمال شرقی این سد، یک برج شبیه به فانوس دریایی وجود دارد که قدمتش به دوره پهلوی می رسد. بالای این برج چهار پنجره در چهار جهت اصلی تعبیه شده است. در گذشته برای اطلاع از میزان آب پشت سد از آن استفاده می شد. دلیل توجه گردشگران به این سد، تاریخی بودن و شیوه معماری جالب آن است…
همچنین بعد از ظهر روز پنجشنبه دیداری با چند تن از هنرمندان و شاعران فریمان در هنرکده‌ی جناب آقای ذاکری صورت گرفت. در این دیدار که جناب میزبان، اینجانب، هنرمند گرامی جناب ذاکری، آقای حبیبی، علی‌اکبر مقدم(شاعر نازک خیال وبلندپرداز)، دکتر بسم الله شریفی و… حضور داشتیم ضمن بازدید از آثار هنری هنرکده‌ی جناب ذاکری در باره بنیاد جهانی سخن گستران سبزمنش صحبت‌های مفصّلی شد و دوستان فریمانی با این بنیاد و نیز وبسایت جهانی سخن گستران سبزمنش پيوستگي خویش را اعلام کردند. عکس‌های یادگاری متعددی در محل سدّ تاریخی فریمان و نیز هنرکده‌ی جناب ذاکری گرفته شد که پیوست این گزارش میباشد.
آقای ابراهیم حاج محمدی قمر، شاعر نام آشنای ایران به پاس تشریف آوری و زحمات همیشگی جناب دکتر شریفی(پایه گذار عقاب نیوز و بنياد جهاني سبزمنش که یکی از شاعران صاحب نام جغرافیای هویتی و تمدنی فارسی زبانان جهان است)، شعر زیر رابا خوانش زیبای شان پیشکش نمودند:
تقدیم به حضرت دوست (بسم‌الله شریفی)
_______
زبانم می‌شود وا بی محابا تا به بسم‌الله
گره از کارها وا می‌شود زیبا به بسم‌الله
تبسم می‌دمد بر لب مرا هر گاه می‌بینم
که امروزم تماشایی شود فردا به بسم‌الله
تو را ای عشق ای بزم آفرینِ هستی‌ام هرگز
نمی‌آغازم از فرط طرب الا به بسم الله
لبی تا تر کنی رندانه در میخانه پر بگشا
بیا با شورمستی سمت می با ما به بسم‌الله
ملائک خیره می‌مانند از حیرت ندارم شک
زند پیوند اگر الّای ما را لا به بسم‌الله
خیال انگیزتر از این نخواهی دید هر عاشق
فقط می‌پروراند در سرش سودا به بسم‌الله
ندارم ذرّه‌ای تردید در دل من یقین دارم
که مجنون را به چنگ آورده دل لیلا به بسم الله
طراوتبخش و جانبخش و دل انگیز است می‌دانم
که شان آدمی می‌گیرد استعلا به بسم الله
به 《بسم الله مجریها》 دلت را آشنایی ده
براق فکر خود را بال و پر افزا به بسم‌الله
غنیمت می‌شمارم صحبت یار موافق را
شریفی مردِ نیک آیینِ دل شیدا به بسم الله
#ابراهیم_حاج‌محمدی《قمر》
صبح روز جمعه پس از صرف صبحانه در خانه میزبان محترم، من( عبدالقاهر خالقی) و جناب بسم الله شریفی، فریمان را جهت ملاقات دوستان و زیارت و بازدید برخی اماکن تاریخی مشهد ترک نموده و راهی مشهد شدیم.
آقای شریفی ضمن سپاسگزاری از میزبان و شخصيت‌هاي فرهنگی دیار باستانی فریمان، این سفر را یک سفر معنوی توصیف نموده، برای دوستان و هواداران بنیاد جهانی سبزمنش در شهرستان فریمان، از بارگاه احدیت(ج) بهروزی و سربلندی بیشتر استدعا نمود.
گزارش از: عبدالقاهر خالقی، عضو فعال سبزمنش

Comments are closed.