وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

رییس اجراییه: اصلاحات انتخاباتی خط قرمز است

dr-abdullah-and-bazi-ba-sarnawesht-karzai-25-Front-page-Foto-25دکتور عبدالله عبدالله رییس اجراییه کشور با معاون نماینده خاص سازمان ملل متحد، در دفتر کار اش در قصر سپیدار ملاقات کرد.
به گزارش عقاب به نقل از دفتر مطبوعاتی ریاست اجرائیه، در این دیدار که به منظور گفتگو و تبادل نظر در مورد بحث اصلاحات انتخاباتی صورت گرفت هر دو جانب روی جدی ترین موارد مساله انتخابات و چگونگی عملی شدن اصلاحات انتخاباتی گفتگو کردند و هم چنان در یک مرور فشرده روی تقلب و بحران انتخاباتی گذشته و درس های که جهان و افغانستان از چگونگی سپری شدن آن انتخابات و تقلب انجام شده گرفته اند نیز دیدگاه های شان را در میان گذاشته و از یک فهم مشترک و ارزیابی مشترک در قبال بحران انتخاباتی گذشته، گپ زدند.
آقای تداماچی یاماموتو معاون نماینده خاص سازمان ملل متحد در امور سیاسی در افغانستان گفت، ملل متحد بر اساس درس های که از تجربه انتخابات ۹۳ و ماجرای تقلب انتخاباتی در افغانستان گرفته است یک طرح پشنهادی را برای چگونگی آوردن اصلاحات انتخاباتی با حکومت وحدت ملی در میان می گذارید. آقای یاماموتو هم چنان تاکید کرد که (بر اساس ارزیابی های سازمان ملل متحد مساله اصلاحات انتخاباتی خواست همه مردم افغانستان است و همچنان مردم افغانستان بدون اعمال اصلاحات انتخاباتی و خلق ضمانت برای شفافیت در انتخابات نمی توانند به پروسه انتخابات اعتماد کنند). هم چنان این مقام با صلاحیت سازمان ملل متحد در کشور تاکید کرد که (مساله حساب دهی در قبال تقلب انتخاباتی یکی از موارد مهم و اساسی است که سازمان ملل بر جدی گرفته شدن آن تاکید قاطعانه دارد و باور دارد که این مساله یکی از ضمانت های مهم برای جلب اعتماد مردم افغانستان و خلق ضمانت برای شفافیت در انتخابات در این کشور است و ارزیابی های سازمان ملل متحد نشان می دهد که مردم افغانستان خواستار مجازات عاملین تقلب در انتخابات هستند).
آقای یاماموتو تعهد و اراده سیاسی رهبران حکومت وحدت ملی در قبال اصل انتخابات و آوردن اصلاحات انتخاباتی را مهم ترین و تاثیر گذار ترین مساله عنوان کرده و افزود که (جلب اعتماد مردم بالای روند انتخابات و آوردن اصلاحات انتخاباتی به مساله تعهد و اراده سیاسی نیازمند است). او هم چنان افزود که( تعهد سازمان ملل در حمایت از دموکراسی و انتخابات در افغانستان یک اصل است. اما پیش شرط حمایت مالی و تخنیکی سازمان ملل از پروسه انتخابات آینده در افغانستان، عملی شدن اصلاحات انتخاباتی بنیادین انتخاباتی است)
رییس اجراییه کشور ضمن استقبال از نظریات سازمان ملل متحد در قبال بحث اصلاحات انتخاباتی و خلق ضمانت برای اعتبار انتخابات های آینده در افغانستان، افزود 🙁 اصلاحات انتخاباتی یکی از اصل های اساسی توافقنامه سیاسی حکومت وحدت ملی است و عملیی، شدن این اصلاحات انتخاباتی برای من و مردم افغانستان خط قرمز و مساله الزامی است. در این شب و روزها گفتگوهای جدی در مورد آغاز شدن کار کمیسیون اصلاحات انتخاباتی جریان دارد. خلق مکانیزم های واضح و عملی برای تامین شفافیت در انتخابات و سلامت رای مردم و جلب دوباره اعتماد مردم بالای روند انتخابات از مسایل مهم اصلاحات انتخاباتی است).
dr-abdullah-and-bazi-ba-sarnawesht-karzai-25-Front-page-Foto-25

Comments are closed.