وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

نگرانی‌ها و خوشبینی ها پس از انتخابِ کمیشنرانِ جدید در کمیسیون انتخابات

جلسه رای گیری برای کمیشنرانِ جدیدِ کمیسیون های انتخاباتی شامِ روز جمعه با حضور نمایندگان کاندیدا های انتخاباتی، نهاد‌های جامعه مدنی و رئیس جمهوری در ارگ ریاست جمهوری برگزار شد.

از مدتی بدین سو که نگرانی‌ها در مورد ضعف مدیریتی و فساد در کمیسیون‌های انتخاباتی افزایش یافت، کاندیدای ریاست جمهوری سال پیش‌رو، برای مهار این بحران از ارگ ریاست جمهوری خواستند تا ضمن برکناری مسؤولین کمیسیون‌های انتخاباتی قانون انتخابات را نیز مورد تعدیل قرار بدهند.

پس از برکناری مسؤولین پیشین کمیسیون‌های انتخاباتی و تعدیل قانون انتخابات؛ ضمنِ یک سلسله خوشبینی‌ها نگرانی‌های جدی دیگری نیز وجود دارد.

احزاب و مردم افغانستان به این مسأله خوشبین هستند که در انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو میزان فساد، ضعف مدیریتی و تأخیر در شمارش و جهت‌دهی آرای مردم کاهش خواهد یافت. این در حالی‌ست که در چندین دور انتخابات گذشته و خصوصا انتخابات پارلمانی امسال عملا با شکست مواجه شده است. امسال مسؤولان برگزاری انتخابات آنگونه که مردم انتظار داشتند، نتوانستند پروسه‌ی انتخابات را بصورت شفاف، عادلانه و براساس تقسیم اوقات مشخص شده‌ی آن برگزار کنند.

مردم در چندین دور با شور و اشتیاق پای صندوق های رای رفتند و باورمند به نظام مردم‌سالاری برای نمایندگان و کاندیداهای دلخواه خویش رای دادند اما در انتخابات پارلمانی امسال وضعیت برگزاری انتخابات به حدی غیرقابل قبول و نامنظم بود که اکثریتِ مردم از رفتن به پای صندوق های رای مأیوس شده بودند، چنانچه در اکثریت مراکز رای دهی جدای از فساد و تقلب به نفع یک کاندیدای مشخص، نه امکانات و نه کارمندان در اسرع وقت حاضر نشده بودند تا جایی که انتخابات به روز دوم نیز کشانده شد.

این‌ها همه بیانگر ضعف مدیریتی و تدارکاتی کمیسیون‌های انتخاباتی بودند، که با برکناری مسؤولان پیشین و تعدیل قانون انتخابات نگرانی‌ها در این مورد تا حدودی برای مردم و کاندیداهای ریاست جمهوری رفع شده و میزان خوشبینی بالا رفته است.

با این همه دو نگرانی جدی‌تر دیگر پس از انتخاب شدن کمیشنران جدید به روز جمعه در ارگ ریاست جمهوری، وجود دارد. نخست اینکه از میان کسانی که برای عضویت در کمیسیون های انتخاباتی توسط احزاب و نهاد های جامعه مدنی معرفی شده بودند، نام های کسانی در لیست افراد موفق برای پیش‌برد مسؤولیت های کمیسیون وجود دارد که خود متهم به فساد، اعمال سؤ، ارتباط با سفارت‌خانه های خارجی، محکومیت به زندان و ارتباط با گروه های هراس افگن هستند؛ که این خود گواه به رفتن کمیسیون و پروسه‌ی انتخابات به سمتِ فساد و ضعف در مدیریتِ دوباره است. نگرانی دوم در این است که اکثر این افراد با رای و خواست کاندیداهای ریاست جمهوری انتخاب شده اند، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که آنها برای به پیروزی رساندن کاندیدای مشخص خویش جریان شمارش آرا و یا خود پروسه انتخابات را به درازا بکشند و دوباره با یک انتخابات طولانی مدت روبرو باشیم. از سویی هم امکان دارد تعدادی از کاندیدا‌ها وارد ائتلاف شده و برای به پیروزی رساندن یک فرد، در درون کمیسیون دست به معامله و فساد گسترده بزنند که در نتیجه رای و اراده مردم ارزش خویش را از دست بدهد.

اما گذشته از همه‌ی این مسائل آنچه می‌تواند بیشتر باعث خوشبینی ما باشد، این است که در صورت بررسی دوباره افراد انتخاب شده برای عضویت در کمیسیون‌ها و انتخاب افراد شایسته تر و پاک از تخلفات و اتهامات، هیچ کمیشنر و اعضای کمیسیون های انتخاباتی امکان تقلب نخواهد داشت و در صورت تقلا برای تقلب از سوی سایر کمیشنرانی که با حمایت تیم های دیگر انتخاباتی وارد کمیسیون شده اند،‌آشکار خواهد شد.

غلامرضا پژواک

Picture1

Comments are closed.