وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

چگونه میتوان به “مشروعیت” کاذب رسید؟

یادتان هست حامد کرزی و دار و دسته همکاران “افغانهای خارج”، بطور عمده ساکن امریکا مانند اشرف غنی توسط نیروهای امریکایی بقدرت گماشته شدند؟
در افغانستان شاهان و شهزاده ها علیرغم اینکه توسط انگلیس بقدرت میرسیدند، گاه گاهی سعی میکردند تا نوعی “مشروعیت” داخلی هم بخود دهند. لوی جرگه های غیر دموکراتیک که واقعآ از مردم نمایندگی نمیکردند، افزاری برای این هدف بود. این افزار دیگر کارآمدی ندارد.

حامد کرزی برای اینکه بخود چهره ملی بدهد تصمیم گرفت که قرارداد امنیتی با امریکا را که از افغانستان یک مملکت تحت الحمایه میسازد (هدف این قرارداد دفاع از حکومت و حضور نیروهای امنیتی است)، امضا نکند، قراردادی را که خودش تهیه نموده بود. اشرف غنی که در سرسپردگی وی به منافع امریکا حتی دوستان وی شک نداشتند، حتی مدت کمی هم منتظر نشد و این قرارداد را امضا نمود.

امروز که ارباب تغییر نظر داده و می خواهد نیروهای خود را از منجلاب جنگ افغانستان که نتیجه ای جز فساد حکومتگران، فقر مردم و قدرتمندی بیشتر طالبان و اسلام افراطی نداشت، بیرون بکشد. یعنی اشرف غنی کارآمدی خود را برای منافع امریکا از دست داده است.

واشنگتن مستقیمآ با دور زدن «حکومت وحدت ملی»! با طالبان مذاکره میکند. برگشت طالبان برای اکثریت مردم سنتی صلح، برای جوانان و زنان تحصیلکرده قیود های ضد حقوق بشری و برای ارگ نشینان و مداحان وی از دست رفتن امتیازات خواهد بود.
غنی با تمام نیرو سعی می کند قبل از موافقتنامه میان امریکا و طالبان اوضاع مملکت را (همان بخشهایی که در دست طالبان نیست) بحرانی سازد. وی ریاکارانه می خواهد «از آب گل آلود ماهی بگیرد».

جنرال عطا کیست؟ از گذشته جهادی آن که بگذریم (همه رهبران جهادی همکار و همدست امریکا شدند و منافع آنها فراتر از دشمنی با طالبان رفت) یکی از پایه های قدرتمند همین نظام بود. وی با «موافقنامه» با غنی از ولایت بلخ کنار رفت. گاهی با غنی بود و گاهی مخالف آن. رابطه وی با حزب اش هم همینطور بود و هست.
مهم این است که تنش در بلخ بار دیگر ثابت ساخت که ارگ نشینان بازی را باخته اند. درست در چنین حالتی دست به بازیهای خطرناک میزنند. اینبار آنها توانایی تقلب گسترده در انتخابات و سپس مقرری توسط جان کری را از دست داده اند.

بازهم بیاد می آورید سفر اوایل سال کنونی خلیلزاد را به افغانستان. وی که سفیر سابق ولی همیشه از افراطی های حزب جمهوریخواه بود، صریحآ در مصاحبه تلویزیونی در کابل عطا محمد نور را به مداخله نیروهای امریکایی تهدید نمود. امروز همان خلیلزاد چه میگوید؟ توجه داشته باشید به اظهارات سفیر امریکا در کابل، آقای جان بس، بعد از زور آزمایی اشرف غنی و عطا محمد نور: «ما از طرف‌های درگیر می‌خواهیم که این منازعه را بلافاصله و مسالمت‌آمیز حل کنند، طوری که به شهروندان افغان به رهبری شان اعتماد کنند و باعث تقویت امنیت شود. زیرا این اختلافات تثبیت اقتدار توسط نیروهای مسلح دموکراسی افغانستان را به عقب می‌راند.» آقای بس همچنین نوشته که «از رهبران دو طرف منازعه می‌خواهد مردم را در اولویت قرار دهند.»

اگر امریکا در حرف های خود صادق است باید هشدار بدهد که پول امریکا برای نیروهای امنیتی بخاطر «تثبیت قدرت» اشرف غنی نیست و اگر وی در توطئه نمودن دوام دهد امریکا میلیونها دالر را برای زندگی مجلل غنی و ارگ نشینان قطع میکند.
ولی خوب نه امریکا و نه کسی دیگری با اینگونه صراحت حرف میزنند. واقعیت را باید صریح و بی پرده گفت تا قابل فهم باشد!

داکتر کریم پاکزاد

مشروعیت کاذب

Comments are closed.