وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

استفاده بی‌رویه از آب؛ خطری برای خشکسالی زود هنگام

استفاده بی‌رویه و بیش از حد شهروندان افغانستان به ویژه باشندگان کابل از آب‌های زیرزمینی سبب می‌شود تا ۲۵ سال آینده مردم با کم‌بود آب روبه‌رو شوند.
حمام‌ها، موترشویی و قالین شویی و برخی از شرکت‌های آب‌رسانی خصوصی در شهرهای بزرگ از عامل اساسی پایین رفتن و کاهش آب در شهرها می‌باشند.
ریاض درمل، رئیس آب‌رسانی و کانالیزیسیون وزارت شهرسازی می‌گوید، باشنده‌گان شهرهای بزرگ آب را به گونه بی‌رویه مصرف می‌کنند که این کار سبب شده تا روزبه‌روز سطح آب در شهرها به ویژه کابل پایین بیاید. آقای درمل می‌گوید، بر بنیاد مقرره وزارت آب و برق، پس از این برای هر آن مشترکی که روزانه بیش ۵ متر مکعب آب مصرف می‌کند میتر نصب می‌شود. به گفته آقای درمل، وزارت آب و برق برای غنی‌سازی آب‌های زیر زمینی تفاهم‌نامه را با یک شرکت خارجی امضا کرده است.
او می‌گوید، بر بنیاد این تفاهم‌نامه شرکت خارجی آب دریاها را تصفیه کرده و از این مجرا آب‌های زیر زمینی را تغذیه می‌کند که این روش را چارج مصنوعی آب‌ها یاد می‌کنند.
در کنار شهر کابل، هرات، کندهار، مزارشریف از ولایت‌های هستند که در آن سطح آب به گونه چشم‌گیری پایین آمده است.
ریاض درمل می‌گوید، سطح آب در سال ۱۹۷۵ میلادی در کابل ۶ متر مکعب بود، اما حال سطح آب به ۴۰ متری پایین رفته است. به گفته آقای درمل، در صورتی که استفاده بی‌رویه آب ادامه یابد تا ۲۵ سال دیگر آب‌های زیر زمینی کابل خشک می‌شوند.
برخی از شهروندان کابل نیز از پایین رفتن سطح آب نگرانی کرده می‌گویند که استفاده بی‌رویه از آب سبب کاهش و نمکی‌شدن آب‌ها شده است.
محمد اسماعیل یک‌تن از باشنده‌گان منطقه احمدشاه بابا مینه شهر کابل می‌گوید، پایین رفتن سطح آب باشنده‌گان محل را نگران کرده و آنان آب آشامیدنی‌شان را با مشکلات زیادی تهیه می‌کنند. او می‌گوید، حکومت باید در تمامی بخش‌ها بالای مردم مالیه وضع کند و در کنار آن باید به خاطر جلوگیری از استفاده بی‌رویه آب گام‌های اساسی را بردارد. احمدشاه رسولی، یکی دیگر از باشنده‌گان ناحیه سیزدهم شهر کابل می‌گوید، در محل آنان برخی از خانواده‌ها آب ندارند و برخی دیگری که آب دارند از آن استفاده بی‌رویه می‌کنند. احمدشاه می‌گوید، آنان برای تهیه آب‌آشامیدنی صحی در منزل‌شان بمه دستی حفر کرده‌اند، اما به دلیل پایین رفتن سطح آب دو بار خشک شده است.
شفیق نوری، باشنده منطقه کارته سخی شهر کابل می‌گوید، آب آشامیدنی‌شان را در بدل پول تهیه می‌کنند و ماهانه تنها هزینه آب‌شان بیش از ۵۰۰ افغانی می‌شود.
برخی از آگاهان نیز به این باور اند که در کنار کار نکردن حکومت برای ذخایر آبی استفاده بی‌روه آب سبب پایین رفتن سطح آب در شهرها شده است.
نجیب فهیم، استاد دانشگاه و کارشناس آب می‌گوید، جمعیت شهرهای بزرگ افغانستان که کابل هم شامل آن‌ها است نسبت به دیگر بخش‌ها بیشتر است. او می‌گوید، بر بیناد بررسی‌های ظرفیت آب‌های زیر زمینی شهر کابل ۲۹ میلیون متر مکعب است، اما سالانه ۳۱ میلیون متر مکعب آب استفاده می‌شود.
به گفه او، اگر استفاده آب‌های زیر زمینی به همین گونه ادامه یابد تا ۱۵ سال آینده میزان آب‌های زیر زمینی به صفر می‌رسد.
این استاد دانشگاه می‌گوید، جلوگیری از بروز این مشکلات کار سادهٔ است و می‌توان از بند قرغه، میدان وردک، شاه و عروس و بندهای پنجشیر آب را در داخل کابل رهنمایی و با ساخت کمربندهای آبی در داخل شهر به خشک‌سالی کابل پایان داد.
آقای فهیم می‌افزاید که عدم نظارت از شرکت‌های خصوصی آب‌رسانی که به گونه خودسر چاه‌های عمیق حفر کرده‌اند نیز سبب پایین رفتن سطح آب در شهرهای بزرگ شده است.
??????????????????????????????

Comments are closed.