وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

رویترز: قناعت دادن به کمک کننده‌ها بزرگترین مشکل پیش روی (تاپی) است

آژانس خبری رویترز در گزارشی از دشواری‌هایی یاد کرده‌است که در برابر اعمار این پروژه وجود دارد.
به نوشته رویترز، نخستین دشواری این است که به مساعدت کنندگان قناعت داده شود تا برای اعمار پروژه که هشت میلیارد دالر هزینه برمی‌دارد، پول بدهند و سکتور خصوصی برای سرمایه‌گذاری در آن تشویق شود. افغانستان پنج درصد مصارف این پروژه را به عهده دارد.نرگس نهان سرپرست وزارت معادن و پترولیم افغانستان در یک مصاحبه گفته‌است: )سرمایه‌گذاران فکر می‌کنند، پروژه‌ای که در ۳۰ سال عملی نشد، آیا در جریان چند سال خواهد توانست، به‌طور کامل فعالیت کند؟ هنوز هم مقاومت وجود دارد و شاید نتوانیم آن را به موقع تطبیق کنیم).
گرچه طالبان مسلح گفته‌اند از این پروژه حمایت می‌کنند، ولی نگرانی‌های امنیتی به جای خود باقی است.
در ماه گذشته طالبان در ولایت فراه حملات‌شان را تشدید کردند و برخی کارشناسان افغان می‌گویند، انگیزه حملات طالبان این است که پروژه تاپی عملی نشود.
اگر این پروژه ۱۸۰۰ کیلومتری پایپ لاین گاز تکمیل شود، سالانه حدود ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به پاکستان و هند صادر خواهد شد.
افغانستان حدود ۵ میلیارد متر مکعب گاز را مصرف خواهد کرد و در تسخین و پخت پز خانواده‌های افغان تغییر خواهد آمد.
سامویل تومیوا رئیس منطقوی بانک انکشاف آسیایی می‌گوید، این بانک وجه سهم افغانستان را در پروژه تاپی فراهم می‌کند و بانک جهانی پروژه‌های تولید انرژی و کود کیمیاوی را سروی خواهد کرد.
به‌گفته آقای تومیوا در هرات که دومین بزرگترین شهر افغانستان محسوب می‌شود، به خانه‌های باشندگان گاز کشیده شده، برای تولید انرژی برق نیز از آن استفاده خواهد شد، تا با استفاده از آن فابریکه‌های تولید آب میوه فعال ساخته شود. به عقیده سامویل تومیوا رئیس منطقه ای بانک انکشاف آسیایی، با تطبیق این پروژه هرات به یک شهر صنعتی تبدیل خواهد شد.
امان غالب رئیس شرکت برشنای افغانستان می‌گوید، این شرکت به تولید انرژی برق از گاز اولویت می‌دهد.
به‌گفته وی، شرکت برشنا روی این مسئله غور می‌کند که برای گاز پروژه تاپی در کدام منطقه برشنا کوت اعمار کند.
0B9A80EF-AEA4-4D97-A8EF-5B2ED3C98266_w1023_r1_s

Comments are closed.