وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

حکومت در ۲۰۱۴، بیش از ۹ میلیارد دالر را برای صلح هزینه کرده است

بنیاد ( برابری صلح و دموکراسی) می گوید که دولت افغانستان در سال ۲۰۱۴، ۹ میلیارد و ۹۱ میلیون دالر را برای پایان منازعه و افراط گرایی هزینه کرده است.
به گزارش عقاب به نقل از جمهور؛ یافته های تازه بنیاد برابری برای صلح و دموکراسی نشان می دهد که این هزینه نزدیک به ۲۵ میلیون دالر در روز می شود که معادل ۱۱۳ درصد کل بودجه ملی سال پار و چهار برابر درآمد داخلی دولت افغانستان می باشد.
به گفته مسوولین این نهاد؛ این هزینه هنگفت از طریق سکتور خصوصی و شورای عالی صلح به مصرف رسیده که از منازعات و خشونت نکاسته است.
بنیاد برابری برای صلح و دیموکراسی نگرانی اظهار می کند که بیشتر از این رقم درشت در ۲۰۱۵ در منازعه و افراط گرایی هزینه شده است. ادریس عمرزاد، معاون بنیاد برابری برای صلح و دموکراسی در نشست خبری گفت: ( رقم درشت هزینه شده از سوی شورای عالی صلح و سکتور امنیتی به مصرف رسیده و تنها ۴۰ درصد بودجه سال گذشته بوده است. این هزینه دولت برای پایان منازعه، از میزان جنگ و خشونت نکاسته است).
در ادامه نجیبه ایوبی، فعال مدنی گفت: ( هزینه ای که دولت در سال گذشته برای منازعه و افراط گرایی جدا کرده بود؛ زیان بزرگی بر توسعه زیربناها، آموزش و پرورش و صحت وارد کرده است. امسال میزان جنگ بالا بود و انتظار هم می رود که هزینه تحمیل شده منازعه گران تر تمام شده باشد).
بر بنیاد یافته های تازه نهاد برابری برای صلح و دموکراسی؛ منازعات در کشور بسیاری از شهروندان افغانستان را وادار به مهاجرت کرده است.
n00072056-b

Comments are closed.