وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

«خورشید خنک خورده» با حضور سبزمنش در تهران رونمایی شد

«خورشید خنک خورده» با حضور سبزمنش در تهران رونمایی شد

«خورشید خنک خورده» با حضور سبزمنش در تهران رونمایی شد

مجموعه شعر«خورشید خنک خورده » اثر هلال فرشیدورد(شاعر جوان و عضو اجرایی بنیاد جهانی سبزمنش) در خانۀ اندیشمندان علوم انسانیِ شهر تهران رونمایی گردید.

به گزارش عقاب نیوز، مراسم رونمایی«خورشید خنک خورده» با حضور جمع کثیری از شاعران، دانشجویان، فرهنگیان و استادان دانشگاه‌های ایران و افغانستان برگزار گردید و در این برنامه مهمانان برنامه هریک به سهم خویش به زوایای ناشناختۀ این اثر ادبی پرداختند.

مجری برنامه “خانم شیرین تاجیک” با معرفی کوتاه “هلال فرشیدورد” و خواندن پیام انتشارات برمکیان برنامه را آغاز نمود و سپس حمیدرضا رحمانی‌زاده دهکردی- استاد دانشگاه، منتقد ادبی و شاعر ایرانی به سخنرانی پرداخت.

او به بررسی و تحلیل مجموعه شعری هلال فرشیدورد پرداخته و از نام‌گذاری کتاب خورشید خنک‌خورده آغاز و افزود که مخاطبان زبان فارسی اگرچه در ایران به سادگی نمی‌توانند با این نام رابطه برقرار کنند اما  این نام  یک تناقض هنری و شگفت‌انگیز دارد.

«خورشید خنک خورده» با حضور سبزمنش در تهران رونمایی شد
«خورشید خنک خورده» با حضور سبزمنش در تهران رونمایی شد

رحمانی‌زاده دهکردی افزود: مجموعه‌شعر “خورشید خنک‌خورده” هم فرم و هم محتوای عالی دارد، من بسیار کم دیده‌ام از این دست‌ کارها که هم به فرم توجه شده باشد و هم به محتوا، موسیقی و همنشینی و تلفیق کلمات در شعرهای این مجموعه شگفت‌آور است. در پایان صحبت چند نمونه از شعرهای فرشیدورد را که به لحاظ زیبایی و ساختار محکم فرم با واج‌آرایی و بازی با حروف نوشته شده بود به خوانش گرفت و  محتوای این‌ مجموعه را ستود و از میزان اطلاعات شاعر به تاریخ و آیین‌های مختلف جهان و شاهنامه یادآور شد.

بعد از آقای دکتر رحمانی‌زاده، دکتر محمد حسن حسن زاده نیری- استاد زبان وادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی- یکی دیگر از مهمانان ویژه برنامه با تایید سخنان دکتر حمیدرضا رحمانی‌زاده که به فرم و جنبه‌های ادبی کتاب قبلا پرداخته بود اشاره و به نقش تعقل و تخیل در زندگی انسانها پرداخت و گفت انسان‌های بزرگ و نخبگان همواره این دوشاخه از فعالیت ذهنی خود را فعال می‌کنند و ره‌آورد و نتیجه آنرا به جامعه علمی و ادبی عرضه می‌دارند. او افزود در طول تاریخ تفکر وقتی بررسی می‌کنیم می‌بینیم که عده‌ی طرف دار شاخه تعقل اند و آن را گرامی می‌دارند و باورشان هم این است که ما از این راه به پیش رفت و ترقی دست پیدا می‌کنیم، اینان از جمله کسانی اند که در گذشته تخیل را خوار پنداشته‌اند و آن را مانع رشد و پیشرفت علمی، فکری و فرهنگی انسان دانسته اند هنوز هستند چنین فیلسوفان که تخیل را به چیزی نمی‌گیرند. دکتر حسن‌زاده افزود که گروه دوم اهالی تخیل اند برعکس تا توانسته‌اند بر تعقل خرده گرفته‌اند و رشد بشر را در گرو تخیل دانسته اند و مولانا و سنایی از این شمار اند. دکتر حسن‌زاده با این مقدمه یادآور شد که هردو گروه طرفداران گردن کلفت و گردن‌فراز خود را دارد اما آنچه من می‌خواهم بگویم این است که ما از هیچ یک این دو شاخه بی‌نیاز نیستیم.

به ادامه سخنانش دکتر حسن‌زاده در مقام تمثیل نیاز انسانها را به دست و پا مثال زد و گفت: ما به هردو نیاز داریم هم تعقل و هم تفکر. دکتر حسن‌زاده با این مقدمه اشاره‌ی کوتاهی به عنوان‌ کتاب داشت و عنوان کتاب را بسیار عنوان دقیق و ارجمند توصیف نموده گفت این ترکیبی است تخیلی که دروازه‌اش باز است و هرکه با فکر خود وارد آن می‌شود. دکتر حسن‌زاده به ادامه‌ی سخنانش افزود و گفت زبان هلال زبان تخیلی است و شعرهای او در این مجموعه بسیار پرمحتوا است، او دوازه‌ این شعرها را برای مخاطبان فارسی زبان باز گذاشته و با تشبیهات و تخیلات خود نکات بسیار مهمی را برای ما عرضه کرده است. دکتر حسن‌زاده با خوانش یک بخش از شعر پاییز این مجموعه افزود که فصل پاییز را همه بارها دیده‌ایم ولی با خواندن این شعر می بینیم که هلال از زیر بار توصیف و تخیلی که آکنده از تفکر است خیلی عالی به درآمده است.

 

در بخش دیگر برنامه پیام صوتی دکتر رز فضلی- شاعر و پژوهشگر ایرانی- دربارۀ این مجموعه پخش گردید که در قسمت هایی آن از آشنایی با فرشیدورد و خواندن چند مجموعه شعر او سخن به میان آورده گفت: تا آنجایی که من اشعار فرشیدورد را خوانده ام، اشعار هلال تا حالا بسیار پیشترفت داشته و هنوز جای رشد بیشتری دارد تا بتواندآثار بهتری از این اثر را خلق نماید، درعین حال که او اکنون یکی از شاعران خوب افغانستانی است، امید که در آینده شاهد نشر آثار دیگر این شاعر جوان باشیم.

 

همچنان در بخش دیگر برنامه هلال فرشیدورد با سپاس‌گزاری از استادان و مخاطبان و کسانیکه در پخش و نشر و نقد و رونمایی این اثر او را همکاری کرده‌ بودند با ذکر نام بنیاد جهانی سخن گستران سبزمنش، سخن گفت و چند شعر از کتاب را خواند که مورد استقبال گرم اشتراک‌کنندگان قرار گرفت.

 

در بخش دوم محفل تعدادی از هنرمندان شمال افغانستانی به سرپرستی سیف الرحمن صمیم قطعاتی را به سبک آهنگ موسیقی قطغنی اجرا کردند و لحظه های شادی را به شرکت کنندگان  دور از کاشانه و وطن هدیه نمودند و به سهم خودشان به رونق محفل افزودند.

آخرین سخنران محفل، دکتر بسم الله شریفی(مؤسس و دبیرکل بنیاد جهانی سخن گستران سبزمنش) بود. آقای شریفی چاپ و نشر کتاب «خورشید خنک خورده» را به شاعر جوان و همکار بخش اجرایی بنیاد جهانی سبزمنش(آقای هلال فرشیدورد) خجسته باد گفته و با حضور اعضای فعال اشتراک کننده¬ی بنیاد جهانی سبزمنش در محفل (آقای ماژان صالحی، دکتر زیباگل محمدی، سمیه بحر کاظمی، عبدالاحد احدی، آقای کامل قلی پور…) فعالیت های فرشیدورد را با اهدای تندیسِ بنیاد جهانی سبزمنش مورد ستایش قرار داد.

از آثار فرشیدورد میتوان از: سرزمین من سیاووش فردوسی‌ست (مجموعه‌شعر)، نگوگویه‌ها (مجموعه‌شعر)، همدلی بی‌مرز است(سفرنامه‌‌)، فریاد در فرایند(شعر بلند) و خورشید خنک‌خورده(مجموعه شعرهای نیمایی) نام برد.

 

«خورشید خنک خورده» در 226 برگ از سوی انتشارات برمکیان در امریکا به چاپ رسیده و در برگیرنده بیش از پنجاه قطعه شعر در قالب اوزان آزاد عروضی (نیمایی) میباشد.

 

پانزدهم دلو/ بهمن 1402

 

 

Comments are closed.