وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

آمریکا در افغانستان شکست خورده است

پایان سال 2014 پایان ماموریت نیروهای آمریکایی در افغانستان بود اما اوباما یکسال دیگر این حضور را تمدید کرد و آنها یکسال دیگر ماندگار شدند. گفته می شود ماموریت نیروهای آمریکایی در کشور ما موفقیت آمیز نبوده است. نه صلح و ثبات برای افغانستان تامین شده است و نه آن اهدافی که آمریکا داشت به ثمر رسیده است اما این اهداف آمریکایی ها چه بوده است؟
وحید مژده کارشناس مسایل سیاسی در برنامه »ژورلید«گفت: آمریکا در افغانستان به اهدافش نرسیده است. در سال 2001 زمانی که نیروهای آمریکایی به افغانستان آمدند جنگ افغانستان جنگی محدود در جغرافیای خود افغانستان بود. هنوز طالبان در افغانستان به وجود نیامده بودند. طالبان پاکستانی در سال 2004 و 2005 سربلندکردند. جنگ افغانستان هم جنگ بین طالبان و جبهه متحد بود اما بعد از آن نیروهای خارجی به افغانستان می آیند و اهدافی را برای خودشان تعیین می کنند آنها در اینجا جنگ جهانی کوچکی را به راه انداختند. در طول تاریخ جنگها، غیر از جنگهای جهانی دیده نشده است که پنجاه کشور به یکباره به کشوری حمله کنند. مانند آنچه که در افغانستان شد.
وی در ارتباط با چگونگی شکست آمریکا در افغانستان عنوان کرد: آمریکایی ها به جای اینکه جنگ را به پیش ببرند باید به عنوان نیروی حافظ صلح در افغانستان کار می کردند. عده ای را در کنفرانس بن جمع می کردند و مشکل افغانستان را از طریق مذاکره حل می کردند اما این کار را نکردند. آنها به جای اینکار آمدند وعمداً آتش جنگ را در افغانستان شعله ور ساختند.
این کارشناس امور سیاسی در باره سیاست دوگانه آمریکا در افغانستان گفت: آمریکا هر کاری که کرده است روی برنامه انجام داده است. یکی از اهداف آمریکا این بود که در کشور ما مستقر شود و از طریق افغانستان کشورهای دیگر راتهدید کند و در اینجا امنیت باشد اما این موضوع از کنترل شان خارج شد. حالا آمریکا اعلام می کند که طالبان دیگر دشمنان ما نیستند و این به معنای شکست است. آمریکایی ها می خواستند در افغانستان با سرکوب کردن نیروهایی که بر علیه آنها بودند مرکزیتی داشته باشند تا بتوانند جاهای دیگر را کنترل کنند اما به این هدف دست نیافتند. مژده، مقایسه ای بین خروج نیروهای شوروی و خروج نیروهای آمریکایی کرده و اضافه کرد: ما تجربه ای از گذشته داریم زمانی که نیروهای شوروی از کشور خارج شدند و در آن زمان قراردادی امضا شد قراردادی که دولت کابل و طرفداران دولت کابل در آن زمان این قرارداد را یک دستاورد می دانستند. از این به بعد پاکستان به جنگ ادامه نمی دهد، آمریکا این کار را نمی کند و به مجاهدین کمک نمی کند. روسها در آن زمان فقط خروجی آبرومندانه از افغانستان می خواستند و همینطور هم شد و خارج شدند. به نظر من قرارداد امنیتی که امروز امضا شده است چیزی جز قرارداد ژنب آن زمان نیست.وی معتقد است آمریکا به خاطر امضای قرار داد امنیتی خودش را مجبور به تامین امنیت افغانستان نمی داند: با امضای قرارداد امنیتی آمریکایی ها در صورتی در افغانستان می مانند که منافع شان در اینجا در خطر باشد یا حالتی را احساس کنند که می توانند در اینجا با تلفات و مصارف کمتر باشند. مصارف جنگ در افغانستان برای آمریکا از یک تریلیون دالر بیشتر شده است. پس نتیجه می گیریم که آمریکا مجبور است در افغانستان تصمیمی جدید بگیرد. در این جنگها هم ما و هم آمریکا و هم شوروی شکست خوردیم. کشورهای همسایه ما متوجه شدند که تحولی در راه است. آنها می خواهند بگویند که اگر این تحولات منافع ما را زیر پای بگذارد ما در آن صورت بی تفاوت نمی مانیم.
مژده در پایان افزود: آمریکایی ها در پشت پرده اهدافی دارند که تاکنون روشن نیست و ما شاید در آینده متوجه شویم که آنها چه می خواستند. امیدوار هستم که تا پایان سال 2016 که آخرین سرباز آمریکایی از کشور خارج می شود جنگ سی ساله افغانستان تمام شود. (شبکه اطلاع رسانی افغانستان)

Comments are closed.