وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

طالبان در مناطق زير کنترل شان مضمون‌های «وطن‌دوستی و مهارت‌های زنده‌گی» را حذف کرده‌اند

 

حسام‌الدین شمس، والی بادغیس تأیید کرده که طالبان در تمام مناطق تحت کنترل شان در این ولایت، مضمون‌های «وطن‌دوستی و مهارت‌های زنده‌گی» را از نصاب تعلیمی حذف کرده‌اند و اجازه‌ی تدریس این مضمون‌ها را به آموزگاران نمی‌دهند.

والی بادغیس گفته که براساس نصاب تعلیمی وزارت معارف، مضمون وطن‌دوستی از جمله مضمون‌های فرعی آموزشی‌ست. او با انتقاد از این کار طالبان، از وزارت معارف می‌خواهد که مضمون وطن‌دوستی را در میان مضمون‌های اصلی و سخت‌گیرانه قرار دهد.

آقای شمس نیز به وزارت معارف پیشنهاد کرده که در مشوره با فرهنگیان و آگاهان، به محتوای مضمون وطن‌دوستی افزوده شود تا سبب ایجاد عرق ملی و حس وطن‌دوستی در روح و قلب پاک کودکان شود.

به گفته‌ی والی بادغیس، در کشورهای ایران و پاکستان مضمون   وطن‌دوستي به گونه‌ي سخت‌گيرانه به فرزندان‌شان آموزش داده مي‌شود و از اين جهت است که آنان مکتب‌ها، شفاخانه‌ها و جاده‌ها را ويران نمي‌کنند.

والي بادغيس خطاب به طالبان گفته که اگر در کنار کتاب‌هاي مذهبي «تندروانه» که توسط روحاني‌هاي استخباراتي پاکستان براي‌شان تدريس مي‌شود، مضمون وطن‌دوستي را نيز فرا مي‌گرفتند، در سال 2019 به ارزش يک ميليارد دالر زيربناهاي کشورشان را ويران نمي‌کردند.

خيال‌نبي احمدزي، فرمانده قول‌اردوي 207 ظفر پيش از اين در مراسم پيوستن 130 طالب مسلح به روند صلح در هرات گفته که طالبان با تخريب جاده‌ها، شفاخانه‌ها، مکتب‌ها و هدف‌قراردادن مردمان بيگناه، ثابت کرده‌اند که افغان نيستند.

باشنده‌گان حوزه‌ي غرب کشور نيز با انتقاد از طالبان گفته اند که اين گروه به دستور استخبارات پاکستان و ايران، در تلاش ويراني افغانستان‌اند.

Comments are closed.