وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

حفظ میراث های فرهنگی و تاریخی یک وجیبۀ ملی است!/ بسم الله شریفی

هموطنان شرافتمند و سبزمنش کشور نیک میدانند که تاریخ 20 حوت مصادف است به روز حفاظت از میراث های فرهنگی کشور. یعنی کشوریکه میراث‌های فرهنگی و زیبایی های تاریخی اش، دستِ‏کم در بیش از یک سده اخیر، همواره هدف سخت‌ترین و تراژیدی ‌ترین حمله‌ها قرار گرفته است.
… مبرهن است که میراث‌های فرهنگی به جا مانده از دوره‌های مختلف، بیانگر غنامندی مدنیت‌های کهن در این سرزمین هستند و افغانستان از نظر جغرافیایی در طلایی‌ترین نقطه تلاقی فرهنگ‌ها قرار گرفته است.
میراث های فرهنگی اگر چه به ظاهر کوچک هم باشند در حقیقت بازگوی تاریخ کهن و فرهنگ زرین افغانستان و متعلق به مردم افغانستان است. هر یک آن ها در دل خود حکایات ویادگارهایی از گذشتۀ مردم افغانستان را دارند و نباید بازیچۀ دست قاچاقبران سودجو وپامال هوس های بی خردان گردند.
صدمه‌ها و آسیب‌هایی که بر ساحت گنجینه‌های هنری، معماری، متنی ( نسخه‌های خطی) در افغانستان وارد شده است، برگشت‏‌ناپذیر است. اکنون نگرانی عمده این است که دولت افغانستان به حمایت نهادهای بین‏‌المللی، آنچه را که از خاکستر جنگ و دست‌های آلوده قاچاق‌بران باقی‌مانده، باید مراقبت کند.
بیش از 1200 آبده تاریخی در سراسر کشور نیاز به مراقبت و محافظت جدی دارند، امری که اگرغفلت شود، شهروندان کشور و جامعه بین‌المللی بار دیگر شاهد نابودی میراث‌های فرهنگی که در واقع میراث مشترک جامعه انسانی است، خواهند بود.
باور ما اینست که اگر در قسمت حفاظت از میراث های فرهنگی در کنار وزارت اطلاعات و فرهنگ و مسوولین بخش نباشیم و ایشان را در این مسوولیت بزرگ همراهی ننماییم در حقیقت نه تنها به ارزش های تاریخی و تمدنی خویش جفا نموده ایم بلکه؛ نزد نسل های بعدی و فرزندان این خطه شرمسار خواهیم بود.
امیدواریم که شهروندان این موزیم تمدن‌ها(افغانستان) خانه‌ای بار بار به آتش کشیده شده و غارت شده ی خویش را بیش از پیش مواظبت نمایند و نگذارند شکوهمندی گنجینه‌ها و دفینه‌های باستانی و میراث ملموس و ناملموس این سرزمین به باد فراموشی سپرده شده و یا مورد دستبرد قاچاقیان میراث های فرهنگی قرار گیرند.
139212271918037542375554
با تقدیم حرمت
بسم الله شریفی
مؤسس و رئیس نهاد…، هفته نامه و خبرگزاری عقاب

Comments are closed.