وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

عضو مجلس نمایندگان: باید در پیمان امنیتی با آمریکا تجدید نظر شود

با افزایش نبردها در شمال افغانستان، حکومت افغانستان رسماً درخواست کمک نظامی از روسیه کرده است. سفیر روسیه در کابل گفته است که حکومت افغانستان جنگ افزارهای سنگین و سبک را از روسیه درخواست کرده است و این فهرست حکومت افغانستان از سوی مسکو بررسی می شود. در همین حال وزارت دفاع افغانستان می گوید که این کشور در خط نخست نبرد قرار دارد و نیاز است تا تمامی کشورهای جهان برای مقابله با هراس افکنی به افغانستان کمک کنند. این در حالی است که به تازگی آمریکا حضور نظامی اش را در افغانستان تمدید کرده است. نیاز درخواست کمک افغانستان از روسیه چیست؟ آیا کمک روسیه به افغانستان، بر روابط افغانستان و آمریکا اثرگذار نیست؟
جعفر مهدوی عضو مجلس نمایندگان در برنامه «گفتمان» گفت: نگرانی اصلی روس ها در افغانستان از داعش است. چرا که آنها داعیه خلافت جهانی اسلام را دارند. طالبان به کشورهای مسلمان اعلام کرده اند که هیچ تعدی به کشورهای دیگر نخواهند کرد و آنها فقط مخالف دولت در افغانستان هستند.
وی در خصوص رقابت آمریکا و روسیه در افغانستان اظهار کرد: وضعیت افغانستان نسبت به سوریه بحرانی تر است. برای آمریکا افغانستان دروازه ورود به روسیه است. آمریکا در افغانستان به روسیه، به راحتی اجازه نمی دهد که در افغانستان حضور داشته باشد. روسیه با جدیت تمام در سوریه وارد شد اما افغانستان به مراتب برای آنها حساس تر است. اگر روسیه در سوریه پایگاه خود را از دست بدهد، می تواند در کشور دیگری مانند عراق پایگاه ایجاد کند. ولی از دست دادن افغانستان به مفهوم فتح باب خانه روس ها است. برای روسیه افغانستان مهمتر از اوکراین است، گرچه اوکراین به مراتب به روسیه نزدیکتر است ولی افغانستان برای آنها مهمتر است. چرا که افغانستان به بخشی از ژیوپولتیک روسیه اشراف داردکه در آنجا بسترهای اجتماعی و فرهنگی تفکر افراط گرایی داعش به شدت مساعد است. امروز در کشورهای اطراف افغانستان از جمله تاجیکستان به شدت زمینه های افراط گرایی مساعد است کافی است که بستری ایجاد شود تا داعش از افغانستان شروع به حرکت کند اما داعش در اوکراین و اروپای شرقی نمی تواند جایگاهی داشته باشد.
مهدوی درخواست افغانستان از روسیه را درخواست به جایی می داند و می گوید: موضوع دیگر این است که متاسفانه آمریکا به عنوان تجهیزات هوایی، چرخبال هایی را در اختیار ما قرار داده که خود با آنها به مزارع خود سر می زند و هیچ کارایی برای جنگ در افغانستان ندارند. از آن جهت است که اگر روس ها سلاحی در اختیار ما قرار دهند هرچند که با کیفیت کم باشند به مراتب بهتر از سلاح هایی است که آمریکا در اختیار ما می گذارد. گرچه یقیناً سلاح های روسی قابل مقایسه با سلاح های آمریکایی نیست.
وی آمریکا را متعهد به تامین امنیت در افغانستان نمی داند و افزود: افغانستان در شرایط حساسی قرار دارد. ما نتیجه اتکای کامل به آمریکا را دیدیم. ما یک سال قبل توافقنامه امنیتی امضا کردیم. از آن زمان تا به حال غیر از چند هلیکوپتر بسیار اوراق چیزی را در اختیار افغانستان قرار نداده است. در سفر اخیزی که نواز شریف به آمریکا داشت ما امیدوار بودیم که یک تحول در ارتباط با اراده آمریکایی ها در تامین صلح در افغانستان ایجاد شود، دیدیم که صحبت های نواز شریف جدی ترین صحبت در دیپلماسی پاکستان بود اما یقیناً این صحبت ها هم نتیجه ای به دنبال نخواهد داشت.
این نماینده مجلس خواهان تجدید نظر در پیمان امنیتی با آمریکا است و می گوید: منبعی که می تواند برای فشار بر آمریکا بسیار موثر واقع شود ایجاد یک اجماع ملی برای فشار براین کشور است. ما توافقنامه امنیتی را به امید تقویت و تجهیز اردوی ملی و پولیس و امنیت ملی و تامین صلح پایدار در افغانستان امضا کردیم اما هیچ عملی از سوی آمریکا مشاهده نشد. پیشنهاد ما این است که حکومت افغانستان در ارتباط با پیمان امنیتی تجدید تظر کند. آمریکایی هایا در افغانستان باید صلح بیاورند یا به تعهدات خود در قالب پیمان امنیتی متعهد باشند یا اگر بنا است افغانستان را همچنان از زوایه دید نواز شریف و راحیل شریف ببینند باید در پیمان تجدیدنظر کنند. چرا که بخشی از هزینه ای که ما در منطقه در برابر طالبان می دهیم به خاطر پیمان امنیتی است. پیمان امنیتی که نمی تواندبرای ما صلح بیاورد و جز تاوان چیزی برای ما ندارد و تنها چیزی که دارد چهارمیلیارد دالر کمک آنها است. افغانستان به آن نیازی ندارد چرا که ملت افغانستان در طول تاریخ نشان داده است که شرایط بسیار بحرانی تر اقتصادی را تحمل کرده اند.
وی در خصوص دفع خطر تقابل دو قدرت بزرگ در کشور گفت: ظرفیت دیپلماتیک افغانستان می تواند بسیاری از این معادلات را تغییر دهد. یعنی حکومت افغانستان می تواند با یک دیپلماسی فعال، خطر تقابلی که بین منافع دو قدرت در افغانستان ممکن است پیش آید و به ملت یا کشور ما آسیب بزند را تعدیل کند امانگرانی در اینجاست که فعلاٌ آن دستگاه دیپلماسی ماعملاً تعطیل است و هیچ کس در جایگاه مناسب خود کار نمی کند.( (afghanpaper..

bfd3a29e9408b32f78f1c20a59c4d869_XL

Comments are closed.