وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

مهدی بیرانوند: دیگو مارادونا اسطوره محرومین بود

مهدی بیرانوند ” روژمان ” نویسنده و روزنامه‌نگار ایرانی در گفت و گو با خبرگزاری عقاب از کتاب جدیدش و شخصیت دیگو مارادونا اسطوره فوتبال جهان گفت

اثر جدید مهدی بیرانوند ” نویسنده و روزنامه‌نگار ایرانی ” تحت عنوان ” مارادونا چه گوارای فوتبال ” از انتشارات امتیاز به بررسی زندگی حرفه ای و سیاسی دیگو مارادونا پرداخته است. اثری که قالبی مستند نگارانه دارد و دور از سلیقه گرایی به رشته تحریر درآمده است. حال به گپ و گفت با نویسنده این اثر خواهیم پرداخت

– آقای بیرانوند اثر جدید شما به شخصیت اسطوره ای دیگو مارادونا ستاره آرژانتینی پرداخته امکانش هست بیشتر از این کتاب و دیگو آرماندو مارادونا برای مخاطبان بگویید

کتاب جدید من یک مستند کامل در قالب یک کتاب هست. یک اثر به دور از نگاه یک هوادار یا سیاستمدار. مارادونا چه گوارای فوتبال بیشتر به شخصیت خارج از مستطیل سبز مارادونا می پردازد و هدف به بررسی دنیای جدا از فوتبال این شخصیت ورزشی دارد. دیگو مارادونا تنها یک فوتبالیست نبود بلکه یک شخصیت مبارز و کمک رسان به دیگر ملل محروم و بی بضاعت بود‌. دیگو هیچ گاه برای شهرت و تجارت فوتبالی تلاش نکرد بلکه همیشه صدای حق در برابر امپریالیسم و ظلم بود.

– آقای بیرانوند بنظر شما مخاطب پس از مطالعه کتاب چه برداشت و ارتباطی با شخصیت مارادونا خواهد داشت

بنظر من هرمخاطبی از هر طبقه و قشر جامعه این کتاب را مطالعه کند حتی اگر شخصیت غیر ورزشی باشد مارادونا و روزگار وی را بخوبی تجسم و درک می کند. چرا که این کتاب با قالبی عامیانه و دور از فلسفه بافی نوشته شده است.

– آیا این کتاب در بازار فروش خوبی خواهد داشت؟

من هیچ گاه بدنبال کسب پول و شهرت از قلمم نبود ه ام. فروش بازار کتاب هم برای من مهم نیست چرا که هنر و قلم را نمی توان ارزش گذاری کرد چرا که قلم یک نویسنده و اثر او می تواند یک تاریخ را جاودانه کند.

– اگر بخواهید خودتان آثاری را که تا حالا خلق کرده و نوشته اید ارزش گزاری یا نمره بدهید برای کتاب مارادونا چه نمره ای را درنظر می گیرید؟

من از سال ۱۳۸۸ نوشتن را آغاز و اولین کتابم را در سال ۱۳۹۴ منتشر کردم از انتشار اولین کتابم تا امسال ” ۱۴۰۱ “، ده کتاب منتشر کرده ام. خب هر اثر هنری برای خالقش با ارزش و اهمیت هست و این آثار را باید فرزندان یک هنرمند دانست که نمی شود روی آنها ارزش گذاشت اما به کتاب دیگو از بیست نمره به آن ۱۸ می دهم چرا که متاسفانه بدلیل هزینه های بالا چاپ نتوانستم آلبوم رنگی تصاویر را اضافه کنیم و سفر های تحقیقاتی به آرژانتین نیز به دلیل محدودیت های کرونایی لغو شد و تمامی امور تحقیقاتی کتاب را با مستند، مقالات، گزارشات، مصاحبه ها و شناخت اساتید ورزشی پیگیری کردیم . اما در کل این کتاب را خیلی دوست دارم چرا که به تفکر مبارزه ای من که همیشه دربرابر ظلم بوده بسیار نزدیک است.

– آیا آثار جدیدی برای امسال یا سال آینده دارید؟
بله . یک مجموعه داستان نظامی ” روایت داستانی ۱۳ تکاور ارتش ایران در جنگ هشت ساله با عراق “، در دست تدوین و چاپ دارم که از سال ۱۴۰۰ نوشتنش را شروع کردم . این کتاب هم با انتشارات امتیاز کار خواهد شد. اما شاید به دلایل موجود سرزمینم انتشار آن کمی به تعویق بیافتد. این روز ها بیشتر تمرکزم را برای نوشتن مقالات و گزارشات بین المللی در قالب خبر بکار گرفته ام و احتمالا تا نیمه سال جدید فعالیتی در بازار کتاب نداشته باشم.

– درپایان این کتاب را به چه کسی تقدیم می کنید؟

این کتاب را به روح بزرگ و مبارز مارادونا و مردم قهرمان ایرانم تقدیم می کنم که این روز و ماه ها عزا و رنج بسیار دیده اند. قطعا روح مارادونا از انتشار این کتاب آگاه هست و رسالت کاری مارا در روایت زندگی خود دیده و می بیند. بنظر شخصی من این کتاب به اندازه کسب قهرمانی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر ” ال دیگو ” را خوشحال می کند.

Comments are closed.