وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

آیا اراده ای برای مبارزه با فساد وجود دارد؟!

با وجود هزینه های هنگفت در جهت تحکیم پایه های قانون و یا حاکمیت قانون در جغرافیایی به نام افغانستان متاسفانه همچنان قانون نقض می شود. مشخص است که قانون از طرف یک آدم عادی نه بلکه از طرف مقام های ارشد حکومت و از طرف قدرت حاکم نقض می شود. با این حال اگر اراده سیاسی برای ریشه کن شدن فساد اداری از سوی شخص اول حکومت وجود نداشته باشد آیا فساد ریشه کن خواهد شد؟
داکتر زلمی زابلی رییس کمیسیون سمع شکایات مجلس سنا در برنامه تحول گفت: باید برنامه ای با اهداف طویل مدت برای محو فساد ارایه کنیم. از نهاد شروع و هر قشر جامعه باید در آن سهم داشته باشد.معلمان در مکاتب و علما در مساجد باید برای برای مبارزه با فساد تیلیغ کنند. نظام افغانستان نظام ریاستی است اما در حال حاضر یک معاون دیگر با عنوان رییس اجرایی ضمیمه ریاست جمهوری است. فکر می کردیم موقعیت مناسبی باشد اما حال اصلا اپوزیسیون نداریم. تمام آن در نسبت به نظام مثبت حرکت می کنند.
وی افزود: سران حکومتی به خصوص رییس جمهور به مانند دشمن با پارلمان برخورد می کنند دال بر این که پارلمان خود قوه مستقل و یکی از ارکان های حکومت است. زمانی که یک کمیسیون در پارلمان بر کار یک وزیر یا والی نظارت می کند و اسنادی مبنی بر فساد وی به دست می آورد، به جای اینکه رییس جمهور پیگیر مساله باشد و شخص خاطی را مورد استجواب قرار دهد، این کار صورت نمی گیرد. وقتی مکاتب پارلمان از طریق رییس جمهور نادیده گرفته می شود پس بر پارلمان باوری وجود ندارد.
رییس کمیسیون سمع شکایات مجلس سنا ادامه داد: تاکنون از سوی رییس جمهور و رییس اجراییه به کمیسیون های هر دو مجلس مکتوبی فرستاده نشده تا نظارت و یا اقدامی صورت بگیرد. وقتی این مقدار برخورد خصمانه وجود داشته باشد، این قوه هیچ معنا و مفهومی ندارد. کمیسیون ها گزارش خود را تهیه می کنند و به مرجع مربوطه که ریاست جمهوری است می فرستند اما آنان اقدامی نمی کنند زیرا اراده ای برای مبارزه با فساد وجود ندارد و با این کار در اذهان مردم دموکراسی را بسیار منفی جلوه داده اند.
وی در مورد اراده رییس جمهور برای مبارزه با فساد گفت: رییس جمهور اگر اراده داشت زاخیلوال را به هیچ عنوان در ارگ جای نمی داد. زاخیلوال اقتصاد دان نیست و برنامه ای برای بهتر شدن وضعیت اقتصادی کشور راایه نکرده است تا مردم از وی خشنود باشند. بنابراین تنها یک فرصت باقی مانده است و به سران حکومتی پیشنهاد می کنم تا اجماع ملی را بخواهد و از ملت عذرخواهی کنند. هستند کسانی که فعالیت خوبی دارند و افراد مفسد باید محاکمه شوند. سران حکومتی از چه می ترسند، در شعار می گویند که با فساد مبارزه می کنیم اما درعمل چیزی دیده نشده است. رییس جمهور در سخنرانی های خود به خوبی تمام نقاط ضعف حکومتی را نام برد اما در عمل کاری صورت نگرفته است.
زلمی زابلی تاکید کرد: تا زمانی که حکومت یک اجماع ملی را نخواهد کاری از پیش نمی رود. از تمام مردم که در هر ولایت است نه به انتخاب والیان و نه به انتخاب حکومت بلکه به انتخاب ملت باید انتخاب شوند و سران حکومتی از این افراد مشورت گرفته شود. آن زمان یک فرمان را به پارلمان صادر کند که براساس آن هر کسی که مرتکب فساد شده است را برکنار و به محاکمه کشانیده شود.
هر که پاء کج میگذارد خون دل ما میخوریم
شیشه ی ناموس عالم در بغل داریم ما
afghanpaper

14451_445

Comments are closed.