وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

بندر چابهار راهی برای توسعه اقتصادی افغانستان/ حبیبه حبیبی

بندر چابهار می تواند زمینه رشد و توسعه را برای افغانستان فراهم نماید. این بندر یکی از بهترین بنادر صادراتی و وارداتی کالاها به کشور باشد. پیمان فروتش ریس و عضو هیأت مدیره منطقه آزاد ایران در یک مصاحبه ویژه گفت: چابهار یکی از کلیدی ترین بنادر جهان و همچنین نزدیک ترین بندر به افغانستان محسوب می شود. که سرمایه گذاری های خرد و کلان در جهت تولید ارزش افزوده در این بندر انجام خواهد شد.
ریس بندر چابهار می افزاید: افغانستان، پاکستان و هند که از کشورهای هدف برای صادرات کالاهای ایرانی می باشد، این بندر می تواند یک نقطه عطفی برای ایجاد صادرات و صادرات مجدد باشد.
وی علاوه می کند که: این سه کشور از طریق بندر چابهار می تواند با دنیا وصل شده و از سوی نیز یک راه آسان از لحاظ کوتاهی مسیر و امنیت برای واردات کالاهای خارجی به افغانستان می باشد.
آقای فروتش ضمن یادآوری از گفت های دولت افغانستان می گوید: تاکید دولت افغانستان بر است که بندر چابهار برای بهبود توسعه اقتصادی کشور مفید ارزیابی شده و نقش ویژه در رشد کشور خواهد داشت که تاجران افغانی بتوانند از تسهیلات در بندر چابهار استفاده نموده و ارزش افزوده ایجاد نمایند.
او تاکید می کند که: ارزش افزوده ایجاد شده توسط تاجران افغان می تواند به بهبود اشتغالزیی و زیر ساخت ها و توسعه کشور افغانستان نقش مؤثری داشته باشد.
این عضو هیأت مدیره منطقه آزاد تصریح می نماید که: بعد از آماده سازی زیر ساخت این بندر توسط کشور ایران، تجاران افغانستان حضور خواهند یافت که در اقتصاد افغانستان تحول عظیمی به وجود خواهد آمد.
وی افزود: ما مجوز و کود بندری چابهار را دریافت نموده ایم که تا دو سال آینده تمام زیرساخت ها برای تخلیه و بارگیری آماده خواهد شد.
او علاوه کرد: کشتی ها تا 100 هزار تون را همین حالا می توانند پهلو بگیرد اما کشتی های غول پیکر نیاز به افزایش تجهیز بندری دارد که طی دو سال می توان به این امکانات دست یابیم.
پیمان فروتش در زمینه متقاضیان سرمایه گذاری در منطقه آزاد چنین اضافه کرد: متقاضیان سرمایه گذاری در این بندر کشورهای ایران، هند و چین می باشند که ایران خواهان تبادلات و صادرات با سرمایه گذاران افغانی هستند.
وی اضافه نمود: حدود 130 تاجر افغان در این بندر فعالیت دارند که شرکت ثبت نموده و 450 خانوار نیز مقیم این منطقه می باشند. که بعد از برداشتن تحریم این این مراودات افزایش خواهد یافت.
خان جان الکوزی یکی از تاجران افغان در این باره می گوید: چابهار که یک بندر نزدیک و امن از لحاظ جغرافیایی برای کشور ما می باشد، خدمات و اکمالاتی که در این بندر صورت می گیرد نسبت به بندر کراچی ارزانتر بوده که این به نفع کشور ما خواهد بود.
آقای الکوزی تاکید کرد که: بندر چابهار از اهمیت ویژه ای برای کشور های افغانستان، ایران و هند دارد که ارتباط بین صادرات کشورهای سارک صورت خواهد گرفت.
وی علاوه می کند: از عمده ترین امتیازاتی مساویانه که افغانستان وایران از آن برخوردار می باشد این است که زمین رایگان جهت ایجاد گدام برای نگهداری اجناس می باشد. و نیز حذف مالیه از صادرات اموال به خارج از ایران تا 5 سال از جمله امتیازاتی است که برای کشور ما داده شده است.
(حبیه حبیبی)

06825

Comments are closed.