وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

آگاهان محیط زیست، نگران گسترش شکار غیر قانونی در غزنی اند

شماری از باشندگان ولسوالی ناهور ولایت غزنی می گویند که در این ولسوالی، شکار حیوانات و پرندگان به طور غیر قانونی صورت می گیرد. غلام سخی زابلی نماینده مردمی ولسوالی ناهور در شورای ولایتی غزنی نیز با تائید این خبر به خبرنگار عقاب می گوید که شماری از زورمندان و افراد مسلح غیر مسئول در این ولسوالی پرندگان و حیوانات وحشی را به طور غیر قانونی شکار می کنند.
اما جنرال امین الله امرخیل فرمانده پولیس غزنی می گوید که آنان به هیچ کسی اجازه این کار را نخواهد داد.
ولسوالی ناهور ولایت غزنی با ویژگی منحصر به فرد طبیعی ای که دارد، قرار بود از از سوی اداره ملی حفاظت از محیط زیست، به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شود. در این ولسوالی حیوانات و پرندگان چون، باز، کبک، و آهوه وجود دارند.
اما اکنون باشندگان این ولسوالی از شکار غیر قانونی این حیوانات و پرندگان خبر می دهند. غلام سخی زابلی نماینده مردم ناهور در شورای ولایتی غزنی به تلویزیخبرگزاری عقاب می گوید که افراد زورمند در ولسوالی ناهور غزنی پرندگان قیمت بها را شکار کرده و به مرکز غزنی و ولایات همجوار این ولایت بالای اتباع کشور های خارجی به فروش می رسانند. با این حال، نصرت الله الهام رئیس حفاظت محیط زیست ولایت غزنی می گوید که شاید شکار در این ولسوالی ها وجود داشته باشد، زیرا بگفته وی، به اساس تجارب سال های گذشته در فصل زمستان، حیوانات و پرندگان بیشتر در روستاها آمده و شکار مردم می شوند. در همین حال جنرال امین الله امرخیل فرمانده پولیس غزنی می گوید، هر آن چیزی که به اساس قانون اساسی افغانستان به شمول شکار، ممنوع باشد، وی در این ولایت به کسی اجازه آن را نخواهد داد. وی از تدابیر نیروهای امنیتی برای شکار و سایر تخلفات در این ولایت نیز خبر میدهد. حالا آگاهان محیط زیست نگران اند که گسترش شکار بازهم سبب فرار و انقراض نسل حیوانات وحشی و پرندگان در این ولایت خواهد شد. این اولین بار نیست که شکارهای غیر قانونی در کشور صورت می گیرد، بلکه پیش از این نیز، بارها از شکار غیر قانونی در سایر ولایات کشور گزارش هایی به نشر رسیده است. محمد رحیم آریا- غزنی-
12459725_651033348370153_2079442054_n

Comments are closed.