وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

بزرگداشت خالق شاهنامه امین/ روزبه‌یقینی

بزرگداشت خالق شاهنامه امین/ روزبه‌یقینی

بزرگداشت خالق شاهنامه امین/ روزبه‌یقینی

چهارشنبه هشتم شهریور، روز بزرگداشت پروفسور حسن‌امین فیلسوف، حقوقدان، ادیب و شاعر برجسته میهن‌مان در فرهنگسرای فردوس می‌باشد، همچنین روز رونمایی از جلد‌چهارم شاهنامه‌ی‌امین؛ کتاب سترگ و رشک‌انگیز این پژوهشگر بزرگ.آرزو داشتم من هم در این روز بزرگ، در خدمت پروفسور امین در کنارِ دوستان باشم. اما متاسفانه به جهت مسافرت ضرور این افتخار نصیبم نمی شود. برای همین این یادداشت را در باره‌ی شاهنامه‌ی‌امین نوشتم،تا ادای وظیفه کنم.
شاهنامه‌ی‌امین بدون تعارف، تعارفاتی که در میان ما ایرانیان معمول است، یک شاهکار است. شاهکاری بزرگ در تکمیل و تتمیم بزرگ‌ترین شاهکار تاریخ ادبیات ایران قرآن‌عجم‌ شاهنامه‌ی‌ فردوسی. من این مهم را، در خلال خواندن جلد‌یکم کتاب دریافتم‌. دریافتم که در شاهنامه امین، ما با کتابی استثنایی‌ روبرو هستیم. کتابی که، همیشه‌ یک ضرورت ملی و یک نیاز فرهنگی‌ بوده. کتابی که بتواند کاستی‌های شاهنامه‌ی‌‌فردوسی را جبران نماید. استاد‌توسی به جهت محدودیت منابع، نتوانسته به بخش‌های مهمی از تاریخ اسطوره‌ای و تاریخی ایران بپردازد. اما حسن‌امین با محدودیت‌های بسیار کمتر نسبت به فردوسی و با داشتن دست‌رسی‌ به منابع بیشتر، توانسته دست بکار بزرگی در جهت تکمیل شاهنامه‌ی‌فردوسی بزند.لذا پس از خواندن جلد اول کتاب، تصمیم گرفتم تا یک نقد و یا بهتر بگوییم یک معرفی‌نامه برای این اثر بزرگ بنویسم. علت نوشتن این نقد و معرفی‌نامه، بیشتر آن بود که، ما بیاییم یکبار برای همیشه به سنت مرسوم مرده‌پرستی در میهن‌مان پایان ببخشیم و از بزرگانی که برای فرهنگ،تمدن‌ و ادبیات ایرانی تلاش می‌کنند، در طول حیات‌اشان  سپاسگزاری‌ کنیم.بزرگان ما در درازنای حیات پربرکت خود، نه تنها مورد سپاسگزاری قرار نگرفته‌اند، بلکه توسط عوام و دولت‌های‌ حاکم مورد آزار و اذیت نیز‌ قرار گرفته‌اند. فردوسی که امروز، شخص اول این مملکت و عزیز دل تمامی ایرانیان است، از سلطان محمود هیچ‌گونه  محبتی ندید و از خاکسپاری پیکرش در گورستان مسلمانان ممانعت به عمل آمد. آن هم به تحریک ملای شهر، ملایی‌ که عوام سنگ‌بدست را به استقبال پیکر فردوسی فرستاده بود.تا مباد پیکر این رافضی بددین موجب به دوزخ رفتن اموات مسلمانان در گورستان توس شود. شاه‌شجاع هم حکم ارتداد حافظ را برای سرودن یک بیت شعر از مفتی شهر می‌گیرد تا حافظ آواره‌ی‌ شهرها بشود.ملک‌الشعرابهار هم برای اعتراض به دیکتاتور، توسط رضاخان به سیاهچال فرستاده می‌شود تا بیمار شود.
امروز، حافظ، عزیز دل ایرانیان است و دیوانش در‌ سر هر طاقچه در کنار قرآن قرار دارد و ملک‌الشعرای بهار در نگاه ایرانیان فرهیخته، پس از چهار ارکان و قله‌های بلند شعر پارسی، یکی از بزرگترین و عمیق‌ترین شاعران ماست.
این را می‌گویند مرده‌پرستی.مردم و دولت‌ها باید در دوران حیات این بزرگان سپاسگزار ایشان باشند. ما سعی خواهیم کرد بر این سنت غلط غالب آییم. برای همین با فراخوان انجمن کلام ما در فرهنگسرای فردوس گرد می آییم، تا از یکی از بزرگان این کشور سپاسگزاری و ستایش کنیم.
نقد‌ و معرفی جلد اول شاهنامه‌ی‌امین تکمیل شده و جلد دوم در حال اتمام است.امیدوارم از پس این مهم بدرستی برآیم تا دوستان بزودی شاهد نقد و معرفی‌نامه این اثر بزرگ باشند.
شاهنامه امین،نظیره و متمم شاهنامه فردوسی است و همین معرفی موجز، برای تشخیص اهمیت این اثر کافی است.

روزبه‌یقینی

Comments are closed.