وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

تلاش برای صلح؛ دست باز حکومت و مشت گره شده طالبان

حکومت وحدت ملی در نشست پروسه کابل طرح بلندپروازانه صلح با گروه طالبان را اعلام کرد؛ اما این گروه به طرح حکومت پاسخ منفی داد و خواستار گفت‌وگوی مستقیم بین طالبان و امریکا شد.
حکومت وحدت ملی در نشست پروسه کابل یک بسته پیشنهادی برای صلح و کشاندن طالبان به میز مذاکره ارایه کرد که هفت جز دارد. این بسته پیشنهادی طالبان را بدون پیش‌شرط به گفت‌وگو دعوت کرده است. چنان‌ که این گروه می‌تواند در کابل دفتر داشته باشد و یا در کشور سومی که در قضایای داخلی حکومت افغانستان دخیل نباشد می‌تواند، به مذاکره حاضر شود. در کنار این، برای تقویت پیشبرد روند صلح، حکومت افغانستان پیشنهادهای به جامعه جهانی نیز در این نشست ارایه کرد.
مواد این بسته پیشنهادی قرار زیر است: مورد اول: ساختار سیاسی مذاکرات صلح باید با آتش‌بس و به رسمیت شناختن طالبان به عنوان یک گروه سیاسی انجام شود. در عوض طالبان باید دولت افغانستان را به رسمیت بشناسند و به قانون اساسی احترام بگذارند و دست از خشونت‌ها بردارند.
مورد دوم: در صورت توافق زندانیان طالبان از زندان آزاد می‌شوند، نامشان از فهرست سیاه سازمان ملل متحد بیرون می‌شود وجنگجویان این گروه می‌توانند به زندگی عادی بازگردند و شغل دلخواه شان را انتخاب کنند.
مورد سوم: حکومت وحدت ملی به گشایش دفتر طالبان، صدور پاسپورت و آزادی سفر به آن‌ها، دسترسی آن‌ها به رسانه‌ها و انتقال خانواده های شان موافقت خواهد کرد.
مورد چهارم: حکومت موظف به تأمین امنیت تمامی شهروندان و همچنان کسانی که خواهان آشتی ملی باشند می‌باشد و زمینه ادغام مجدد پناهجویان و جنگجویان را در دولت فراهم می‌کند.
مورد پنجم: حمایت مالی دیپلماتیک، حذف تحریم‌ها و تصمیم درباره وضعیت جنگجویان خارجی بخشی دیگری از طرح پیشنهادی کابل است.
مورد ششم: روش‌های تطبیقی، تعیین هدف‌های عاجل کوتاه‌مدت و میان‌مدت و نظارت از یک میکانیزم مشخص برای پیشبرد این روند نیز در این پیشنهادهای تازه گنجانده شده است.
مورد هفتم: برای هیچ گروه مسلحی که با شبکه‌های هراس‌افکن فراملی، سازمان‌های تبهکار و نهادهای دولتی و یا غیردولتی که به دنبال نفوذ در افغانستان اند، اجازه داده نخواهد شد که به اهداف شان در افغانستان دست یابند.
بسته پیشنهادی حکومت وحدت ملی برای حمایت جهانی از طرح صلح:
جامعه بین‌المللی باید به صورت هماهنگ و از مجرای دپلماتیک از طرح صلح حمایت کند. یک ابتکار منطقه‌ای همه‌جانبه با کشورها و سازمان‌های منطقه‌ای برای هماهنگ‌سازی پروسه کابل صورت گیرد و از پیشنهاد صلح با طالبان حمایت شود.
گفت‌وگوهای جدی با رهبران جهان اسلام در راستای مبارزه با سوءاستفاده، برداشت و تفسیر نادرست از متون دینی برای توجیه نمودن جنگ‌های تعریف ناشده صورت گیرد.
تلاش‌های هماهنگ شده و همگانی برای قانع کردن پاکستان در رابطه با فواید و مزایای یک افغانستان باثبات برای راه‌اندازی گفت‌وگوهای همه جانبه دولت با دولت و حمایت از پیشنهادهای صلح با طالبان نیز صورت گیرد. حکومت افغانستان در این طرح پیشنهادی تاکید کرده است که نرمش در برابر طالبان به معنای ضعف حکومت نباید تلقی شود.
واکنش طالبان: طالبان با نشر اعلامیه‌ای گفته‌اند که حکومت وحدت ملی در پیشنهادات خود عامل اصلی جنگ افغانستان را که حضور نیروهای خارجی می‌باشد، از نظر انداخته است. به نوشته دویچه وله، در این اعلامیه آمده که هر چند غنی «یک بیانیه عالی» داشت که متمایل به صلح و حاوی پیشنهادهای تازه بود اما غنی موضوع اصلی را از نظر انداخته است. در اعلامیه آمده که دلیل اصلی جنگ حضور نیروهای خارجی در افغانستان می‌باشد که طالبان آن‌ها را «اشغال‌گر» خطاب می‌کنند. در اعلامیه طالبان آمده است: اگر اشرف غنی در حضور اشغالگران خواب صلح را می‌بیند، باید بداند که چنین تلاش‌ها در ۱۷ سال گذشته نیز نتیجه نداده است.
پیش‌تر هم طالبان در اعلامیه دیگری از مقام‌های امریکایی خواسته بودند که به صورت مستقیم با دفتر سیاسی این گروه در کشور قطر درباره راه حل صلح‌آمیز مسأله افغانستان صحبت کند. اعلامیه این گروه در واکنش به سخنان خانم آلیس ولز؛ معاون وزارت امور خارجه امریکا منتشر شد که گفته بود اگر طالبان میانه‌رو برای گفت‌وگو با دولت افغانستان آماده باشند، امریکا از آن حمایت خواهد کرد. گروه طالبان گفته که قبلا به مردم و کنگره امریکا با ارسال یک نامه سرگشاده مشخص کرده بود که جنگ راه‌حل مشکل افغانستان نیست و جنگ بر طالبان تحمیل شده‌ است. در اعلامیه این گروه آمده که برای پایان «اشغال» افغانستان خواستار یک راه حل صلح‌آمیز برای موضوع افغانستان‌ است.
ترس از تداوم استراتژی ترامپ:گرچه طالبان در گذشته نیز برگفت‌وگوی مستقیم با امریکا تأکید داشت؛ اما نامه‌نگاری و انتشار اعلامیه‌های پی‌هم از سوی طالبان مبنی بر مذاکره مستقیم با امریکا، نشان می‌دهد که این گروه از برگشت بی‌52 و افزایش حملات هوایی نیروهای بین‌المللی متأثر شده‌ است. همچنین کارشناسان می‌گویند که به احتمال قوی پاکستانی‌ها تلاش می‌کنند تا طالبان را برای انجام گفت‌وگو با امریکا وادار نماید تا فشارهای دیپلماتیک واشنگتن بر اسلام‌آباد کاهش یابد. به هرحال، واکنش منفی طالبان به طرح بلندپروازانه حکومت و تلاش برای مذاکره با امریکایی‌ها تأمل برانگیز است.
ensijam
107299_464

Comments are closed.