وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

معاون اول حزب نهضت اسلامی تاجیکستان بازداشت شد

150916131015_omar_hosseini_tajiksitan_nehzat_islamai_640x360_bbctajik_nocredit
عمر حسینی، معاون اول رهبر حزب نهضت اسلامی، اویل صبح روز چهارشنبه ۲۵ شهریور/ سنبله بازداشت شد.
عمر حسینی، معاون اول رهبر حزب نهضت اسلامی، عمده‌ترین حزب مخالف و تنها حزب مذهبی در تاجیکستان، از سوی ماموران امنیتی این کشور بازداشت شده است.
به گفته فعالان این حزب، آقای حسینی قبل از ظهر روز چهارشنبه ۲۵ شهریور (۱۶ سپتامبر) هنگامی که می‌خواست به شهر آلماتی قزاقستان سفر کند، در داخلی هواپیما در فرودگاه شهر دوشنبه بازداشت شده است.
محمدعلی حیط، یکی از معاونان دیگر رهبر حزب نهضت اسلامی، در صحبت با بی‌بی‌سی این خبر را تایید کرد، ولی گفت ماموران امنیتی دلایل بازداشت او را اعلام نکرده‌اند. به گفته او، آقای حسینی قصد داشت برای انجام کاری یک هفته به قزاقستان برود.
بر اساس گزارش‌ها آقای حیط نیز اکنون بازداشت شده است.
بازداشت این افراد همزمان با انجام عملیات نیروهای دولتی علیه گروه شورشی عبدالحلیم نظرزاده، معاون سابق وزارت دفاع تاجیکستان صورت می‌گیرد. مقامات تاجیکستان ساعاتی پیش از انجام این عملیات و کشته‌شدن آقای نظرزاده با ۱۱ همراهش در دره کوهستانی “رامیت” خبر دادند.
آقای حسینی که ۵۴ سال دارد، از سال ۲۰۰۷ به این سو معاونت اول رهبر حزب نهضت اسلامی را بدوش دارد.
آقای حسینی تا پیش از انتخابات پارلمانی اول ماه مارس سالجاری همراه با محی‌الدین کبیری، رهبر حزب نهضت اسلامی، یکی از دو نماینده این حزب در پارلمان بود. اما در پی این انتخابات این حزب هر دو کرسیش را در مجلس از دست داد.
بعد از انتخابات، آقای کبیری، رهبر حزب، تاجیکستان را ترک کرد و از آن زمان تاکنون در خارج از کشور به سر می‌برد. فعالان حزب نهضت اسلامی چندی پیش با توجه به مطرح شدن اتهام “زمین فروشی” علیه آقای کبیری در نشریه‌های دولتی و بیم بازداشتش از او خواسته بودند که از بازگشت به تاجیکستان خودداری کند.
محمدعلی حیط، یکی از معاونان دیگر رهبر حزب نهضت اسلامی، نیز بازداشت شده است.
طی این مدت که آقای کبیری در خارج از تاجیکستان است، آقای حسینی امور مدیریت حزب را در داخل به عهده داشت. در این مدت مقامات تاجیکستان کارزار گسترده‌ای برای بستن این حزب مخالف به راه انداختند.
در همین حال گزارش شده است که ماموران امنیتی، رحمت‌الله رجب و واحدخان قاصدالدینف، دو فعال دیگر حزب نهضت اسلامی را ممنوع الخروج کرده‌اند. دلایل این تصمیم روشن نیست، ولی این اقدام ظاهرا در راستای اقدامات علیه این حزب صورت گرفته است.
پیشتر گزارش شده بود که در روزهای تعطیل اوایل هفته، ماموران دادستانی و آژانس ضدفساد برخی از املاک و دارایهای محی الدین کبیری، رهبر حزب، و فرزندان و پیوندان او را توقیف و مهر و موم کرده اند. مهر و انساد حزب نهضت اسلامی نیز از سوی ماموران دولتی مصادره شده است.
وزارت دادگستری تاجیکستان روز ۲۸ اوت با صدور “آگاهینامه”ای از حزب نهضت اسلامی خواسته بود که در مدت ۱۰ روز فعالیت به نوشته این وزارتخانه “غیرقانونی” خود را متوقف کند.
این وزارت مدعی است که دفاتر محلی حزب نهضت اسلامی در ۵۸ شهر و ناحیه تاجیکستان فعالیت خود را متوقف کرده‌اند. اما فعالان حزبی می‌گویند که دفاتر محلی آن تحت فشار مقامهای دولتی محلی، درهای خود را بسته‌اند.
در حالی که مقامات تاجیکستان به اقدامات خود برای بستن حزب نهضت اسلامی ادامه می‌دهند، سه سازمان حقوق بشر بین‌المللی از دولت این کشور خواسته‌اند که از تعطیلی آن خودداری کند.
سازمان دیده‌بان حقوق بشر، کمیته هلسینکی نروژ و انجمن حقوق بشر آسیای میانه روز دوشنبه (۱۴ سپتامبر) در بیانیه‌ای مشترک هشدار دادند که بستن این حزب ناقض حقوق و آزادیهای سیاسی و مدنی شهروندان است و می‌تواند آرامش و ثبات کشور را به هم زند.
حزب نهضت اسلامی، با بیش از ۴۰ هزار عضو، پس از حزب حاکم خلق دمکرات به رهبری امامعلی رحمان، دومین حزب بانفوذ در تاجیکستان محسوب می‌شود. این حزب از طرفهای عمده جنگ داخلی پنج ساله در تاجیکستان بود که با امضای توافقنامه صلح سال ۱۹۹۷ و تقسیم قدرت میان دولت و مخافان پایان یافت.
بی بی سی

Comments are closed.