وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

دلایل مکالمه دیر هنگام بایدن با نتانیاهو از نظر مجله آمریکایی

مجله آمریکایی نشنال اینترست The National Interest به بررسی دلایل مکالمه تلفنی دیرهنگام جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی پرداخته است.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، این مجله اخیرا در مقاله‌ای بیان کرده که نتانیاهو سرانجام یک ماه پس از ورود بایدن به کاخ سفید و پس از انتظاری طولانی‌مدت و نگرانی اسرائیلی‌ها بخاطر این مسئله، روز 17 فوریه تماسی تلفنی از جانب او دریافت کرد.
به گفته این مجله، پس از 4 سال ریاست جمهوری دونالد ترامپ که طی آن نتانیاهو به هر آنچه که می‌خواست رسید و در کنار آن دیوید فریدمن سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی نیز به عنوان رهبر توسعه شهرک‌سازی در خدمت این رژیم بود، پیروزی بایدن به ضرر نتانیاهو تمام شد و روزهای خوب او رو به زوال نهاد.
کاخ سفید اعلام کرده بود که تاخیر در تماس تلفنی بایدن با نتانیاهو، عمدی و برای اهانت نیست. شکی در این نیست که نتانیاهو تلاش کرد تا بگوید تماس گرم و صمیمیانه‌ای با بایدن داشته هرچند که اینطور نبود. از طرفی هم بایدن همواره بر روابط خوب خود با (اسرائیل) تاکید کرده نه با شخص نخست وزیر و مکالمه تلفنی او با نتانیاهو در این بازه زمانی به این معناست که دوستی او در اصل با (اسرائیل) است نه با نخست وزیر کنونی.
نشنال اینترست اشاره کرد که مکالمه دیرهنگام بایدن با نتانیاهو بیانگر این است که او نتوانسته رضایت کاخ سفید را بدست بیاورد.
مجله مذکور بیان کرد که نتانیاهو بی‌صبرانه منتظر تماس تلفنی بایدن بود تا در آستانه انتخابات جدید کنست در ماه مارس، به اسرائیلی‌ها ثابت کند که اختلافی بین او و دولت جدید آمریکا وجود ندارد.
کاخ سفید نیز بارها اعلام کرده بود که این تاخیر عمدی نبوده، حال آنکه بایدن قبل از گفتگو با نتانیاهو، با رهبران کشورهای رقیب از جمله روسیه و چین گفتگو کرد.
مجله مذکور در مورد دلایل و اسرار این تاخیر آورده که نتانیاهو این حق را دارد که نسبت به توافق هسته‌ای با ایران اعتراض داشته باشد، اما او ماه می سال 2011 وقتی در دفتر باراک اوباما در کاخ سفید با او به خاطر این مسئله مخالفت کرد، عرف و اصول دیپلماتیک را زیر پا گذاشت. (در آن زمان بایدن معاون اوباما بود.)
نتانیاهو سال 2019 قبل از انتخابات کنست ویدیویی از گفتگوهای خود با اوباما منتشر کرد تا اینگونه محبوبیت خود بین اسرائیلی‌ها را افزایش دهد. او در این ویدیو با مرزهای سال 1967 بین طرفین فلسطینی و اسرائیلی مخالفت کرد.
یکی دیگر از دلایل اختلاف بین بایدن و نتانیاهو به سخنرانی او در کنگره آمریکا در سال 2015 بازمی‌گردد که سیاست‌های دولت اوباما در قبال ایران را مورد انتقاد قرار داد.مجله مذکور تاکید کرده که نتانیاهو سال 2015 زمانی که بایدن به فلسطین اشغالی سفر کرده بود، او را در شرایط سختی قرار داد. در آن زمان یک وزیر اسرائیلی از طرح ساخت 1600 واحد مسکونی جدید برای صهیونیست‌ها رونمایی کرد و با این کار سیاست‌های اوباما را به چالش کشید. البته نتانیاهو بعدها مدعی شد که قصد نداشته بایدن را ناراحت کند و این تصمیم را وزیر اسرائیلی بدون اطلاع او اتخاذ کرده است!

Comments are closed.