وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

از هر دو شهروند یکی از آن‌ها از فشارهای روانی رنج می‌برند

وزارت صحت عامه روز یک‌شنبه (۶، عقرب)، طی یک همایشی در کابل از روز جهانی صحت روانی گرامی داشت به عمل آورد.
نظر به آمار «بنیاد جهانی صحت روانی» در جهان، 83 درصد جوانانی که در دوره کودکی مورد اذیت و آزار قرار گرفته اند، تاثیرات منفی بر عزت نفس آن‌ها گذاشته است و در هر چهل ثانیه یک خانم نوجوان دست به خودکشی می‌زند.
فدا محمد پیکان، معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامه دوره جوانی را یکی از مهم‌ترین دوره‌ها برای یک فرد عنوان کرده و گفت: دوره جوانی دوره سازندگی است و خانواده‌ها باید در این دوران در عرصه تربیت فرزندان شان توجه جدی نمایند و نگذارند فرزندان شان به دلیل خشونت‌های خانوادگی دچار اختلالات روانی شوند.
وی افزود که وزارت صحت عامه برای دریافت ارقام دقیق مبتلایان به بیماران روانی، یک ارزیابی را برای نخستین بار در ۱۶ ولایت کشور به همکاری اتحادیه اروپا و نهاد Cousel Sauti راه اندازی کرده است.
او همچنان ادامه داد که این ارزیابی در ولایت‌های کابل، پروان، خوست، پکتیکا، ننگرهار، نورستان، قندهار، ارزگان، بلخ، جوزجان، بامیان، غزنی، تخار، فراه، هرات و بدخشان صورت گرفته است.
آقای پیکان بیان داشت که در این ارزیابی با 12666 نفر که 8890 تن آنان کاهل و 3776 تن دیگرشان کودکان بین 4 تا 15 ساله بودند، مصاحبه شده است و این ارزیابی مدت دو سال را در برگرفته است.
معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامه تاکید کرد، نتایج این ارزیابی نشان می‌هد که از هر دو شهروند، یکی آن از فشارهای روانی رنج می‌برد و از هر ۵ نفر یک تن آن به دلیل مشکلات روانی در انجام امورات روزمره خود نارسایی پیدا کرده‌اند.
وی تصریح کرد که این افراد در حال حاضر بیمار روانی نمی‌شود، ولی به کارهای روزمره خود هم درست رسیدگی نمی‌توانند؛ اما اگر به مشکلات آنان رسیدگی صورت نگیرد و یا عوامل این فشارها ادامه پیدا کند، دیر و یا زود به اختلالات روانی مبتلا خواهند شد.
از سوی دیگر در این ارزیابی میزان اختلال افسردگی 4.86 درصد، میزان اضطراب 2.78 درصد، صدمه روانی 5.34 درصد، میزان سوء استفاده از مواد نشه‌آور به‌شمول ادویه خواب‌آور در حدود 12.20 درصد و افکار خودکشی 7.25 درصد گفته شده است.
نیکولاس تایلور، نماینده اتحادیه اروپا در افغانستان، چندین دهه جنگ، فقر، بیکاری و خشونت را از جمله عوامل عمده بیماری‌های روانی در افغانستان عنوان کرد و گفت که تجلیل از این روز برای ما فرصت می‌دهد تا سطح آگاهی مردم را از طریق برنامه‌های مشخص بلند ببریم.
وزارت صحت عامه از طریق دو راهبردهای صحت روانی و وقایه از خودکشی، برای سال‌های 2018-2022 سفارشات مشخصی را برای وزارت‌های سکتوری پیشنهاد نموده است. این راهبردها می‌تواند به همکاری ادارات سکتوری بیماری‌های روانی را در میان جوانان کاهش دهد و آنان را در امر بهبود وضعیت زندگی کمک کند.
علاوه بر آن وزارت صحت عامه برای کاهش بیماری‌های روانی در کشور، 750 مشاور روانی را در مراکز صحی استخدام نموده و در هر مرکز صحی یک کارمند در بخش مشوره‌دهی روانی آموزش دیده اند. این مشاوران برای کسانی که دچار اختلالات روانی اند مشوره‌های لازم را برای بهبود وضعیت صحی آنان می‌دهند.
بیشتر شهروندان افغانستان به دلیل مواجهه با خشونت‌های برخاسته از جنگ، در معرض انواع بیماری‌های روانی قرار دارند و این بیماری‌ها زندگی روزمره بسیاری از خانواده‌ها را با چالش مواجه کرده است. سیدمهدی علوی‌نژاد
n00085415-t

Comments are closed.