وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

از زعفران افغانستان تا رقابت های خارجی

زعفران کاران افغانستان می گویند تلاش های زیادی صورت می گیرد که زعفران این کشور را بدنام کنند تا جایگاهی که در بازارهای بین المللی به دست آورده را از دست بدهد.
کشت این نبات قیمتی که طی سال های اخیر در کشور ترویج شده، اکنون یکی از قلم های مهم صادراتی کشور می باشد. این سومین سال متواتر است که زعفران افغانستان مرغوب ترین زعفران جهان شناخته می شود.
مقام‌های ایرانی از افزایش تولید زعفران در افغانستان اظهار نگرانی کرده و گفته‌اند که زعفران افغانستان به رقیب جدی صادرات زعفران ایران تبدیل شده است.
فرهاد سحرخیز، عضو هیات مدیره‌ی صندوق توسعه‌ی صادرات ایران گفته که افغانستان بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳ در کشت زعفران رشد کرده است.
پیش از این مقام‌های افغانستان گفته بودند که تلاش می‌شود تا با ترویج کشت زعفران بتوانند جای‌گزین خوبی برای کشت تریاک معرفی کنند.
زعفران افغانستان بیشتر در ولایت‌های غربی این کشور کشت شده و تلاش‌ها برای مساعد ساختن کشت آن در دیگر ولایت‌ها نیز ادامه دارد.
افغانستان در سال گذشته حدود ۳٫۵ تُن زعفران تولید داشت. مسوولان وزارت زراعت و مال‌داری این کشور گفته‌اند که تا ۵ سال آینده تلاش می‌کنند مقدار تولید زعفران را تا چهار تُن در سال افزایش دهند.
این در حالی است که سال گذشته، زعفران افغانستان برای سومین بار توانست مقام نخست را در میان محصولات زعفران کشورهای جهان کسب کند.
DJ_JhN-UMAArLfo

Comments are closed.