وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

ملا برادر: با چهره‌های مفسد دولت قبلی؛ نظام طالبان را بدنام نمی‌کنیم

ملا برادر: با چهره‌های مفسد دولت قبلی؛ نظام طالبان را بدنام نمی‌کنیم

ملا عبدالغنی برادر معاون رییس الوزرای حکومت سرپرست طالبان می‌گوید که با چهره های دولت قبلی، نظام طالبان را بدنام نمی کند. ملابرادر در یک مصاحبه ویژه با تلویزیون ملی افغانستان گفت که “درجریان مذاکرات صلح با امریکا در دوحه، امریکا نام‌های افرادی در دولت قبلی را داده بود که با آنها دولت مشترکی بسازیم.”
اما او تاکید کرد: “ما بین خود تصمیم گرفتیم که اعضای دولت قبلی که عادت به فساد دارند، نمی‌توانند در نظام ما وارد شوند، شمارشان چند نفر است، اما وارد شدن آنها تمام نظام را بدنام می‌کند.”

آقای برادر با متهم کردن چهره‌های دولت پیشین به فساد گفت: آنها از عادت خود به فساد و قتل و غارت نمی‌توانند دست بکشند.

این در حالی است که جامعه جهانی به ویژه امریکا خواستار ایجاد حکومت همه شمول از سوی طالبان است و به همین خاطر حکومت جدید این گروه تا هنوز از سوی هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده است.

ملابرادر همچنین به مساله سقوط دولت پیشین افغانستان اشاره کرد و گفت که طالبان هیچ قصدی برای آسیب رساندن به اشرف غنی رییس جمهور پیشین نداشتند.

این درحالی است که اشرف غنی و برخی نزدیکان او گفته اند که طالبان پس از تصرف کابل، پایتخت، قصد ترور او و امرالله صالح را داشته‌اند.

از سوی دیگر، معاون رییس الوزرای طالبان از کمک‌های بشردوستانه جهانی سپاس‌گزاری کرد اما گفت “کافی” نیست و باید دولت طالبان به رسمیت شناخته شود تا با کشورهای مختلف روابط اقتصادی و تجارتی برقرار کنیم.

او گفت: کابینه فعلی طالبان “سرپرست” (و موقت) است و در درازمدت فکر وارد کردن افراد دارای “استعداد و اهلیت” را به عنوان معاون یا وزیر داریم.

آقای برادر گفت: اکنون، طالبان گروه یا حزب نیست بلکه به عنوان یک نظام مطرح است.

او اضافه کرد که در نظام طالبان “قوم اقلیت یا اکثریت” مطرح نیست.

همچنین ملا عبدالغنی برادر در پاسخ به سوالی در مورد گزارش‌های قتل و شکنجه افسران پیشین ارتش افغانستان گفت: تمام افراد دولت پیشین شامل عفو عمومی شده و طالبان “برنامه کشتن کسی را ندارد”.

این در حالی است که سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی گفت که نیروهای طالبان از زمان تسلط بر افغانستان، با وجود اعلام عفو عمومی بیش از 100 افسر نهادهای امنیتی دولت پیشین را کشته و یا ناپدید کرده اند.

اما؛ ملا برادر گفت که با سربازان حکومت پیشین آشکارا زیاده روی نشده است و اضافه کرد: اگر در بعضی موارد شخصی و پنهانی صورت گرفته باشد، عاملان آنها بازداشت شده‌اند.

معاون حکومت طالبان همچنین در خصوص جبهه مقاومت گفت که اکنون طالبان حاکمیت کامل بر افغانستان دارد و جبهه مقاومت ضد طالبان حتی یک قریه را در کنترل خود ندارد.

اما جبهه مقاومت ملی افغانستان می گوید که نیروهای مربوط به این جبهه در نزدیک به 20 ولایت افغانستان حضور گسترده دارند.

ملابرادر همچنین در مورد حق آموزش نیز گفت که همه حق آموزش دارند. او تعطیلی دانشگاه‌های دولتی را به دلایل “اقتصادی و اخلاقی” دانست و گفت که دولت طالبان دستور العمل آموزش زنان را تنظیم خواهد کرد.

گفتنی است که دانشگاه های دولتی پس از تسلط طالبان بر افغانستان مسدود شده اند.

در همین حال، سازمان های حقوق بشری و نیز جامعه جهانی بر حق رعایت حق آموزش، کار و فعالیت سیاسی زنان در افغانستان تاکید دارند و از صحبت های مقامات طالبان معلوم است که آنها ادعای اکثریت قومی را می نمایند.

Comments are closed.