وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

خشکسالی در شمال؛ کشاورزان با خطر مهاجرت انبوه مواجه اند

به گزارش عقاب نیوز، ولایات شمالی به کندوی افغانستان شهرت دارد و شمار زیادی از محصولات زراعتی کشور در این ولایات تولید می شود؛ اما امسال به دلیل نبود بارندگی، زراعت و مالداری با مشکلات جدی مواجه شده‌است.

زیان‌۵۰ تا ۱۰۰ درصدی کشتزارهای فاریاب: فاریاب، از ولایات بزرگ زراعتی کشور در شمال است که ۴۶۹ هزار هکتار زمین للمی را در خود جا داده و تمام این اراضی آن، گندم کاشته می شود. در کنار این ۱۲۴ هزار زمین آبی نیز در فاریاب وجود دارد.

عبدالکبیر فرزام؛ رییس زراعت و مالداری فاریاب، روز پنج‌شنبه (۹ ثور) طی تماس تلفونی به عقاب نیوز گفت: با کاهش بارندگی، گندم للمی فاریاب در حال از بین رفتن است و زراعت آبی نیز با کم‌آبی مواجه می‌باشد.

وی اضافه کرد که در حال حاضر زراعت للمی صددرصد و زراعت آبی  ۵۰ درصد متضرر شده که دهاقین را با مشکلات زیادی مواجه کرده است. رییس زراعت و مالداری فاریاب گفت که علفچرها و میوه‌جات نیز بنا بر کمبود بارندگی و عدم توازن جوی با مشکلات مواجه است و ۵۰ درصد حاصلات میوه‌های بادام، شفتالو، ناک، آلو و سیب کاهش یافته است.

به گفته او، با این وضعیت، کشاورزان فاریاب، فاجعه بزرگی پیش رو دارند، این شرایط منجر به مهاجرت مردم از قریه ها خواهد شد و باید حکومت مرکزی تدابیری را برای نجات مردم روی دست گیرد.

بحران آب در جوزجان: در کنار این، مسئولان اداره زراعت جوزجان نیز از کاهش حاصلات زراعتی در این ولایت خبر می دهند.

محمد عالم عالمی؛ رییس زراعت و مالداری جوزجان می گوید: بارندگی امسال ۶۷ میلی‌متر بوده که برای زراعت للمی کافی نیست و زراعت آبی نیز بنا بر کاهش آب دریاچه ها آسیب دیده است.

وی افزود که زراعت آبی جوزجان از دو منبع دریاچه سرپل و بلخ آبیاری می شود؛ اما آب دریای سرپل از آغاز بهار بدین‌سو به جوزجان نمی رسد و آب دریای بلخ نیز کاهش یافته است.

این در حالی است که جوزجان ۱۸۰ هزار هکتار زمین آبی و ۱۳۰ هزار هکتار زمین للمی دارد.

نابودی ۴۰ درصد کشتزارهای للمی در سرپل: محمد سلیم رنجبر؛ رییس اداره زراعت و مالداری سرپل نیز می گوید: بنا بر کمبود بارندگی، زراعت للمی و آبی این ولایت متضرر شده‌است؛ زیرا امسال متوسط بارندگی در سرپل ۱۴۵- ۱۶۰ میلی متر بوده در حالی که برای نتیجه‌دادن کشت للمی ۴۰۰ میلی متر بارندگی نیاز است.

به گفته او، در حال حاضر حاصلات زراعت للمی ۴۰ درصد از بین رفته و اگر وضعیت چنین ادامه یابد، کشت للمی بیشتر از این متضرر خواهد شد. سرپل ۱۶۰ هزار هکتار زمین للمی و ۵۰ هزار زمین آبی دارد. رنجبر گفت که زراعت آبی نیز با کاهش بارندگی آسیب دیده، آب دریاچه ها نسبت به سال‌های قبل تقلیل یافته است.

وی افزود که با کاهش بارندگی، علفچرها نیز با کمبود علف مواجه است و قیمت مواشی کاهش یافته و مالداران در صدد فروش مواشی شان هستند.

رییس زراعت و مالداری سرپل گفت که کشاورزان با فقر و تنگدستی مواجه اند. با این حال به گفته او، طرحی برای مبارزه با این وضعیت به مرکز فرستاده شده تا کمک ها و تدابیر لازم صورت بگیرد.

این در حالی است که حاصلات زراعت للمی بلخ و بغلان نیز طی سال جاری ۸۰ درصد کاهش یافته‌است.
تهیه کننده گزارش: عزیزالله عزیزی

 

Comments are closed.